Haluatko nähdä miten sivu-uudistuksen yhteydessä voidaan menettää Googlen hakutulosten #1 sijoitus? Tässä blogikirjoituksessa kerron, miten toteutat onnistuneen ulkoasupäivityksen kotisivuillesi, niin että saavutetut hakukonesijoitukset pysyvät ennallaan.
Tämä oli siitä erikoinen tilanne, että asiakas lopetti yhteistön kanssamme, jonka jälkeen he toteuttivat sivujen ulkoasun päivityksen ilmeisesti mainostoimiston kanssa. Päättelin tämän siitä, koska sivut muuttuivat graafisesti tyylikkäimmiksi ja huoliteluimmiksi. Uudistus ei kuitenkaan onnistunut ihan nappiin, koska hakukonenäkyvyys kärsi aika paljon. Tässä alla on kuva, mitä tapahtui sijoituksille tapahtui sivupäivityksen jälkeen.
Siihen en osaa ottaa kantaa oliko tämä hakusana yritykselle merkityksellinen, mutta itse en haluaisi henkilökohtaisesti menettää ykkössijaa Googlessa hakusanalla, jolla on tehdään 140 hakua kuukaudessa. Sovelluskehitys –hakusana on myös sellainen, jolla voisin kuvitella potentiaalisen asiakkaan hakevan tämän tyylistä palvelua.
Mitä pitää osata huomioida, kun olen uusimassa nettisivuja?
Kokosin listan asioista, jotka täytyy huomioida kun uusia kotisivuja ollaan lanseeraamassa. Tässä neljä kohtaa, joiden avulla säilytät tai jopa parannat Google-sijoituksia lanseerauksen jälkeen.
- Analytiikka ja integraatiot
- Sivujen tekninen optimointi ja uudelleenohjaukset
- Sivujen sisäinen (sisältöjen) optimointi
- Vertailu ja benchmarkkaus
Analytiikka ja integraatiot
Muista tarkastaa, että Google Analytics tai vastaava seurantakoodi on paikoillaan myös uudessa versiossa. Tällä varmistat, että kävijädata pysyy aukottomana ja pystyt analysoimaan uudistuksen vaikutuksia konversioihin ja kävijöiden käyttäytymiseen.
Lisäksi varmista, että kaikki muut integraatiot ovat edelleen toiminnassa. Esimerkiksi Facebookin pikselit, sähköpostiohjelmien integraatiot, muut seurantatyökalut ja analyysityökalut (Hotjar, chatit yms.) sekä kaikki muut mahdolliset lisäkilkkeet ovat käytössä myös uusilla sivuilla.
Sivujen tekninen optimointi ja uudelleenohjaukset
Sivu-uudistuksen yhteydessä on hyvä paikka optimoida myös sivujen latausaikaa ja lisätä Schema.org -merkinnät, jos niitä ei ole ollut aiemmassa versiossa. Nopeuteen voidaan vaikuttaa pakkaamalla koodi ja kuvat tehokkaammin ja varmistamalla, että palvelin on iskukunnossa. Nämä asiat ovat varmasti tuttuja sivujen tekijälle ja hosting-palveluiden tarjoajalle.
Jos vaihdat julkaisujärjestelmää tai sivujen rakennetta, niin ehdottoman tärkeää on varmistaa, että kaikki url-osoitteet ovat ohjattu sivukohtaisesti uusiin oikeisiin url-osoitteisiin. Jos jokin sisältösivu poistuu käytöstä, niin se kannattaa ohjata seuraavaksi parhaaseen vaihtoehtoon.
Sivujen sisäinen (sisältöjen) optimointi
Sivujen tekstisisällöt, otsikot ja meta-tiedot kannattaa lähtökohtaisesti säilyttää mahdollisimman samoina, koska silloin niiden muutokset eivät pääse vaikuttamaan hakusijoituksiin. Tämä saattaa kuulostaa hassulta ja jopa älyttömältä, että sisältöjä ei uudisteta, vaikka kaikki muu saa uuden ilmeen.
Jos hakukonesijoitusten säilyttäminen on tärkeää, niin nämä kaksi uudistusta kannattaa eriyttää. Esimerkiksi tehdään ensin ulkoasupäivitys, jonka jälkeen aloitetaan sisältöjen päivitys vaiheittain. Ensiksi pääsisältösivut, seuraavassa vaiheessa alasivut ja lopuksi muut yksittäiset sisältösivut. Luonnollisesti ulkoasun uudistaminen edellyttää joskus, että sisältöjen muoto ja paikka vaihtuu, niin silloin uudistus pitää toteuttaa samalla ja silloin on erityisen tärkeää ottaa projektiin mukaan henkilö, joka ymmärtää hakukoneoptimoinnista paljon ja joka on toteuttanut näitä muutoksia aiemmin.
Vertailu ja benchmarkkaus
Aina on hyvä ottaa mallia alan parhailta. Tämä ei tarkoita heidän kopiointiaan, vaan sitä että tutkitaan kuinka Googlen kärjessä olevat yritykset ovat toteuttaneet sisällöntuotannon ja teknisen optimoinnin. Tästä yleensä saadaan irti muutama hyvä idea, jotka voidaan toteuttaa omalla tyylillä uudistetuille kotisivuille. Varsinkin, jos sisällöt muuttuvat merkittävästi, niin silloin benchmarkkaus auttaa sijoitusten säilyttämisessä.
Onko kotisivujen uudistaminen aina riski?
Yrityksen kotisivujen uudelleenlanseeraukseen sisältyy aina riski, koska meillä ei ole kykyä katsoa tulevaisuuteen. Uusien vaatteiden pyykkäämisessäkin on aina riski. Ne voivat värjätä muita vaatteita ja aiheuttaa harmia sekä vahinkoa. Kuitenkin laittamalla vain samanvärisiä pyykkejä koneeseen ja käyttämällä ehkä matalampaa lämpötilaa riskiä voidaan pienentää. Tai toinen tapa on, että otetaan ammattilainen näyttämään mallia. Ja nimenomaan sellainen ammattilainen, joka osaa hommansa. Pesetimme Thaimaassa pyykkiä paikallisessa pesulassa ja avovaimoni uusi vaaleanpunainen paita palautui valkoisena ensimmäisen pesun jälkeen takaisin.
Projektissa on hyvä olla oikea ammattilainen mukana, niin paidat pysyvät ennallaan, eikä Googlen kärkisijalta pudota kuin kivi Googlen kakkossivulle. Jonne kuulemma voi piilottaa vaikka ruumiin, kun kukaan ei käy siellä enää.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua tai ainakin tiedät, mitkä asiat pitää ottaa huomioon sivu-uudistusta tehtäessä. Jos olet uudistamassa sivuja ja et ole täysin varma säilyykö nykyiset hakukonesijoitukset uudistuksen jälkeen, niin voimme auttaa sinua tarpeen vaatiessa. Yhteyden meihin saat kätevästi täältä.