Nyt on vuorossa Hakukonekeisarin blogin ensimmäinen kirjoitus, jossa pureudutaan tosissaan Internet-markkinointiin toden teolla. Aluksi joudun varoittamaan hieman harhaanjohtavasta otsikoinnista, koska tämä ei ole kirjoitettu pelkästään aloittavia verkkokauppoja varten. Aloittavalla verkkokaupalla tarkoitetaan tällä kertaa verkkokauppaa, joka ei ole saanut kasvatettua vielä myyntiään tavoitellulle tasolle. Jossain tapauksessa se voi kestää puoli vuotta, mutta siihen voi mennä yli viisikin vuotta. Yhden yhteisen markkinointiin liittyvän tekijän olen huomannut yhdistävän useita aloittelevia verkkokauppayrittäjiä. Lähes kaikki heistä ajattelevat markkinointia kustannuksena. Tämä sama toistuu myös useilla muillakin toimialoilla, mutta menestyvät yritykset eivät ajattelekaan samalla tavalla. Vaikka digitaaliseen markkinointiin kuluukin paljon rahaa, niin menestyvät yritykset sijoittavat rahaa aina markkinointiin. Mitä tarkoittaa sijoittaminen? Sitä, että se raha tulee sieltä joskus takaisin ja samalla se raha on löytänyt itselleen lisää uusia kavereita!
Aloittavan verkkokaupan pitää sijoittaa Internet-markkinointiin, eikä pitää sitä kustannuksena!
Eli alusta alkaen on todella tärkeä tehdä suunnitelma jokaiselle markkinointitoimenpiteelle. ”Jos sijoitan Google AdWordsiin 100 €, niin sillä rahalla minun pitää saada ainakin 200 eurolla tilauksia.” Tämä on jo yhdenlainen markkinointisuunnitelma. Tästä päästäänkin tämän artikkelin tärkeimpään aiheeseen, eli mistä minä tiedän, että markkinointi toimii niin kuin pitää?
Analytiikka – Google Analytics
Jokaisella, joka kustuu itseään verkkokauppiaaksi pitää olla analytiikka asennettuna. Jos nyt huokasit helpotuksesta, että on se asennettuna, mutta kertaakaan en ole käynyt siellä, niin saat heti kotiläksyn. Seuraako analytiikka (Google Analytics) tulevia tilauksia ja niiden arvoa? Analytiikasta ei ole juuri mitään arvoa liiketoiminnallesi, jos et saa muutettua siellä olevia tietoja euroiksi.Valaistaan asiaa hieman tarkemmin. Alla on kuva erään alkutaipaleella olevan verkkokaupan kävijämääristä ja mistä kaikkialta ne oikein tähän verkkokauppaan löytävät tiensä. Kaikkein tärkein sarakae tässä kuvassa on kuitenkin aivan oikeassa laidassa oleva tuottosarake.
Tämä kertoo suoraan, kuinka paljon myyntiä on tullut mistäkin eri liikenteen lähteestä. Tämä auttaa markkinointisuunnitelman seuraamisessa ja eikä tässä vielä kaikki! Tästä se paras osuus vasta alkaakin, seuraava kappale kannattaa lukea tarkkaan. Siinä kerron miten markkinointi muutetaan kustannuksesta sijoitukseksi.
Maksettu mainonta ja Google AdWords -markkinointi
Verkkokauppiaan silmin Google AdWords on varmasti yksi suurimmista markkinointikanavista. Kuka kauppias ei haluaisi tehdä kauppaa asiakkaiden kanssa, jotka nimenomaan ovat hakeneet ja etsineet juuri sellaista tuotetta mitä sinä myyt. Tässä on kuitenkin pieni ongelma, koska Google ei halua antaa sinulle mainospaikkoja ilmaiseksi, vaan joudut maksamaan jokaisesta potentiaalisesta asiakkaasta joka tulee verkkokauppaasi. Silloin pitää tietää paljonko yhdestä kävijästä voi oikeasti maksaa.Palataan vielä blogikirjoituksen alussa olevaan esimerkkiin, jossa markkinointisuunnitelma oli seuraava: ”Jos sijoitan Google AdWordsiin 100 €, niin sillä rahalla minun pitää saada ainakin 200 eurolla tilauksia.”Nyt olemme asentaneet Google Analyticsin toimintaan ja olemme testanneet hieman AdWords-mainontakampanjoita. Kun menemme Google Analyticsissa kohtaan: Hankinta > AdWords > Kampanjat, niin näämme vastaavan näkymän.
Tässä huomataan, että esimerkkiverkkokauppa on testannut kahta eri AdWords-kampanjaa ja huomataan, että toinen kampanja on tuottanut 7 tilausta ja melkein 500 euroa myyntiä. Kun vertaamme lukuja tavoitteeseen (markkinointisuunnitelma), niin huomaamme, että mainontaan käytetyllä rahalla (143,28 €) ollaan saatu yli kaksinkertainen tuotto (494,05 €).Kannattaako meidän jatkaa tätä AdWords-mainontaa? Paljon sinä olisit valmis sijoittamaan seuraavassa kuussa rahaa AdWords-markkinointiin, jos se toimisi samalla tavalla?Nyt tiedämme, että tämän tyyppinen markkinointi on sijoittamista, eikä se aiheuta meille kustannuksia! Eli seuraavan kuukauden aikana meidän ehdottomasti kannattaa nostaa mainontaan käyttämäämme budjettia.Tämä blogikirjoitus venyikin hieman pidemmäksi kuin ajattelin ja minulla olisi mielessä vielä paljon kerrottavaa aloittavan verkkokaupan markkinoinnista. Teen aihesta toisen kirjoituksen, jossa käyn läpi yksinkertaisen ja toimivan markkinointistrategian jota jokainen alkuvaiheessa oleva verkkokauppias voi hyödyntää.