Oikeiden avainsanojen valinta – Ainoa opas, jonka tarvitset

Tässä artikkelissa ajattelin antaa vihdoin vastauksen tähän ikuisuuskysmykseen: kannattaako hakukoneoptimoinnissa valita lyhyitä kilpailtuja hakusanoja vai keskittyä vähemmän kilpailtuihin pidempiin (long tail) hakutermeihin?

Valitse oikeat hakusanat

Miksi avainsanat kannattaa määrittää ja niiden sijoituksia seurata?

Google-optimoinnin perimmäinen tarkoitus on saada sivuille enemmän oikeanlaisia vierailijoita, jotka päätyvät tekemään sivuilla toivotun konversion (ostaa verkkokaupasta, lataa ilmaisen lahjuksen, lähettää viestin lomakkeella tai soittaa puhelun). Eli periaatteessa avainsanoilla ei ole mitään merkitystä tämän tavoitteen toteutumiseen liittyen.

Miten tämä liittyy sitten hakusanojen valintaan? Konversion kannalta ei ole sama, millä hakusanoilla vierailijat tulevat sivuille. Mitä kohdennetumpi ja osuvampi hakusana on, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä vierailija tekee toivotun konversion. Ei ole sattumaa, miksi ”mustat nahkakengät” haun tehnyt henkilö on etsimässä mustia nahkakenkiä juuri sillä hetkellä. Verkkokaupan konversio-optimoinnista voit lukea lisää blogikirjoituksesta: Verkkokaupan myynnin kaksinkertaistaminen kuukaudessa.

Hakusanat kannattaa valita hyvin näiden syiden takia:

  • Saadaan laadukkaampia vierailijoita sivuille
  • Hakukoneoptimointityössä on selkeät ja läpinäkyvät tavoitteet
  • Rajattu määrä hakusanoja auttaa keskittämään optimointityötä oikein
  • Ei optimoida vääriä hakusanoja
  • Hyvillä ja suosituilla hakusanoilla on korkeampi konversio

Miten valitsen oikeat avainsanat?

Googlen avainsanatyökalu on erinomainen apuväline hakusanojen tutkimiseen. Kun sieltä on valinnut omalle toiminnalleen tärkeimmät hakusanat, niin sen jälkeen alkaa varsinainen työ.

Huom. Jos olet ostanut hakukoneoptimointia palveluna, niin silloin sinun ei itse tarvitse tehdä tätä hakusana-analyysia. Se on kokonaisuudessaan niin kriittinen osa-alue hakukoneoptimointia, että kaikki sitä palvelua tarjoavat yritykset tekevät varmasti sen puolestasi ilman lisäkustannuksia ennen kuin sivujesi hakukoneoptimointi aloitetaan.

Avainsanojen priorisoiminen

Jos arvaan oikein, niin avainsanalistaan on tarttunut aika monta hakusanaa ja niiden hakukoneoptimointi samanaikaisesti voi vaatia niin paljon aikaa ja työtunteja, että se ei ole vaan järkevää. Alussa hakusanoja kannattaa valita mieluummin vähemmän kuin ottaa liikaa. Hyvä määrä voi olla 5-15 eri hakusanaa. Tämä riippuu todella paljon toimialasta ja toiminnan laajuudesta. Joskus 1-3 hakusanaa on täysin riittävä määrä, esimerkiksi paikallisesti toimivan yrityksen palveluita voidaan hakea vain muutamalla hakusanalla.

Itse en suosittele valitsemaan yli 15 hakusanaa samanaikaisesti, jos sille ei ole todella perusteltua syytä. Oman kokemukseni mukaan fokus hajoaa liikaa, jos hakusanoja on liian monta ja lopputulos on seuraava: paljon eri hakusanoja Googlen kakkossivulla. Eli toisin sanoen, kotisivuille ei ole tullut juuri yhtään enempää vierailijoita.

Lyhyet vai pitkät hakutermit?

Ajattelin käydä tätä asiaa esimerkin kautta. Käytetään esimerkissä vaikka kenkien verkkokauppaa. Ensimmäisessä kuvassa on listattu lyhyitä kilpailtuja hakusanoja ja jälkimmäisessä kuvassa avainsanojen suunnittelijasta on valittu pidempiä hakutermejä.

Lyhyet hakusanat
long tail hakusanat

Ensimmäisessä kuvassa olevia lyhyitä hakusanoja haetaan enemmän, mutta ne ovat samaan aikaan huomattavasti haastavampia optimoida kovemman kilpailutilanteen takia. Kumpia hakusanoja olisi järkevämpi alkaa optimoimaan?

Tilannetta voidaan katsoa eri muuttujien kautta ja tärkeimpinä muuttujina voidaan pitää näitä:

  1. Volyymi, eli hakujen määrä/kk
  2. Hakukoneoptimoinnin kesto
  3. Hakusanan konversioprosentti
  4. Keskiostos (verkkokaupassa)

Varoitus: Seuraavat matemaattiset yhtälöt eivät perustu tarkkoihin tutkimustuloksiin tai mitattuun dataan, vaan niiden tarkoitus on auttaa sinua hahmottamaan suurempi kuva näiden erityyppisten hakutermien välillä.

Alkuun meidän täytyy tehdä muutama oletus:

  1. Lyhyiden hakusanojen optimointi Googlen kärkisijoille kestää 2x pidempään kuin pitkien hakutermien.
  2. Pitkien hakutermien konversioprosentti on 50 % korkeampi kuin lyhyiden hakusanojen.
  3. Keskiostos on samansuuruinen hakusanasta riippumatta.
  4. Googlen hakutulosten klikkausprosentti on 20 % molemmissa tilanteissa (vastaa TOP 3 -sijoitusten klikkausprosenttia)

Älä säikähdä vaikka tässä vaiheessa kaikki kuulostaa todella sekavalta ja oudolta. Lupaan niputtaa kaiken yhteen sellaiseen muotoon, että se on helppo ymmärtää.

Näiden pohjatietojen perusteella asiaa voidaan alkaa tonkimaan tarkemmin. Pitkien hakusanojen kuukausittainen hakumäärä oli vain 920 hakua/kk, niin päätin kertoa sen viidellä (toisin sanoen valita viisi kertaa enemmän hakusanoja), että hakuja saataisiin enemmän.

Hakusana taulukko

Näillä tiedoilla voimme aloittaa laskemisen. Lasketaan aluksi kuinka monta euroa myyntiä lyhyilla hakusanoilla saadaan aikaiseksi, kun näkyvyys on noussut hakukoneoptimoinnin seurauksena valituilla hakusanoilla:

24 600 hakua x 20 % (klikkausprosentti) x 2 % konversio x 100 € = 9 840 €

Seuraavaksi lasketaan pitkien hakusanojen avulla tullut myynti:

4 600 hakua x 20 % (klikkausprosentti) x 3 % konversio x 100 € = 2 760 €

Seuraavaksi meidän pitää huomioida se, että lyhyiden hakusanojen optimointi Googlen kärkeen kesti yhteensä 180 päivää, eli 3 kuukautta enemmän kuin pitkien hakusanojen. Voimme ajatella, että pitkillä hakusanoilla optimoitaessa kolmen ensimäisen kuukauden myynti vastaa lyhyiden hakusanojen ensimmäisen kuukauden myyntiä:

Lyhyet hakusanat: 9 840 €
Pitkät hakusanat: 3 x 2 760 € = 8 280 €

Nopeasti ajateltuna kuulostaisi siltä, että ei niin merkittävän suuri ero. Ja lisäksi vielä lisämyynneistä tuleva raha alkaa tulemaan kolme kuukautta nopeammin valittaessa pitkät hakusanat. Tämä on totta, mutta tilanne muuttuu mielenkiintoiseksi, kun mietitään miten tällä laskukaavalla ensimmäinen kokonainen vuosi menee:

Lyhyet hakusanat: (12 – 6 kk) x 9 840 € = 59 040 €
Pitkä hakusanat: (12 – 3 kk) x 2 760 € = 24 840 €

Sen jälkeen, kun hakukoneoptimoinnin avulla ollaan saavutettu hyvä Google-näkyvyys, niin silloin alkaa olla merkistystä millaisilla hakusanoilla siellä näytään. Vaikka tuo reilun yhdeksän tuhannen euron kuukausimyynti kuulostaisi pieneltä, niin pitää muistaa että se on ainoastaan uusien hakusanojen tuoma lisämyynti luonnollisten hakujen kautta. Normaalisti verkkokaupalle tulee myyntiä myös Google AdWords -mainosten, Facebook-mainonnan ja sähköpostimarkkinoinnin kautta sekä osa asiakkaista kirjoittaa kaupan osoitteen suoraan osoiteriville.

Miksi Hakukonekeisari suosii lyhyitä hakusanoja?

Sekä lyhyet että pitkät hakutermit ovat hyviä ja tärkeitä netissä menestymisen kannalta. Meidän toimintamme tähtää vain yhteen asiaan: autamme asiakkaita menestymään näkymällä paremmin Googlen hakutuloksissa. Asiakasprojekteja tekemällä olemme huomanneet, että on huomattavasti helpompaa menestyä ja kasvattaa liiketoimintaa, kun näkyvyys on hyvä lyhyillä hakusanoilla, joilla yleensä on kova kilpialutilanne.

Mitä hyötyjä saat, kun sivusi näkyvät hyvin suosituilla lyhyillä hakusanoilla:

  1. Kun näytään hyvin lyhyillä hakusanoilla, niin usein automaattisesti näytään hyvin myös pitkillä hakutermeillä (ns. tuplahyöty)
  2. Brändinäkyvyys kasvaa, kun näyttökertoja tulee enemmän Googlen hakutuloksissa
  3. Saadaan enemmän haluttuja vierailijoita
  4. Isompi potentiaali kasvattaa myynti suuremmaksi

Mitä tämä lysti maksaa?

Hyvä näkyvyys kilpailluilla hakusanoilla ei ole ilmaista. Samoista paikoista kilpailevat useat muut yritykset ja näkyminen sellaisessa kilpailutilanteessa on kovan työn takana. Kuvitellaan, että tilanne olisi sama kuin esimerkissä. Kuinka paljon olisit valmis maksamaan kuukaudessa yhteistyökumppanille, että kuukausimyyntisi kasvaisi 9 840 € suuremmaksi?

Jos haluat tietää millainen potentiaali piilee sinun toimialallasi ja kuinka paljon sen potentiaalin saaminen käyttöösi kustantaa, niin varaa tästä alta maksuton konsultaatio itsellesi.

Saatat pitää myös näistä

Hakukonekeisari.fi –sivusto sisältää affiliate-linkkejä. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme pienen osan myynnistä tehdessäsi ostoksia meidän kauttamme.

→ Tästä ei koidu sinulle kustannuksia.