Digimarkkinointi vuonna 2019 onnistuu vaikka lentokentän loungesta käsin

Vuosi vuodelta markkinointi muuttuu vaikeammaksi, jos markkinoinnissa toistetaan samoja asioita. Tässä kirjoituksessa kerron, miten saat oman yrityksesi markkinoinnin kertaheitolla ajan tasalle ja annan konkreettiset ohjeet markkinoinnin suunnitteluun. 

Mitkä asiat ovat muuttuuneet viime vuosina? 

Mainonta on koko ajan siirtynyt yhä vahvemmin internetiin ja olet varmaan huomannut tämän Facebook-mainonnan tai Google Ads-mainonnan klikkaushintojen jatkuvassa kasvussa. Moni on alkanut ajatella, että nettimarkkinoinnista on tullut kallista. Uskallan väittää, että tämä johtuu vain heikosta markkinointistrategiasta, koska omasta mielestäni digimarkkinointi on edelleen todella edullista! 

Esimerkiksi TV, radio ja printtilehdet ovat sellaisia kanavia, joihin en laittaisi euroakaan markkinointirahaa vuonna 2019, ellei minulla olisi erittäin hyvää syytä. Mitä ihmiset tekevät nykyisin mainoskatkojen aikana (elleivät katso sarjoja pelkästään Netflixistä)? Aika moni ottaa puhelimen tai tabletin käteen ja viettää aikansa sosiaalisessa mediassa. Haluatko silloin ostaa kallista mainostilaa televisiosta vai mainostaa edullisesti somessa? Sama ongelma on lehtimainonnan kanssa, ihmiset käyttävät suuremman osan vapaa-ajastaan puhelimella kuin lukemalla lehtiä. 

Missä ja miten kannattaa markkinoida vuonna 2019?

Seuraavaksi tulen paljastamaan markkinointistrategian, jota tulen itse käyttämään useiden yritysten markkinoinnissa vuonna 2019. Eli kyse ei ole mistään vanhentuneista taktiikoista, jotka eivät toimi enää, vaan niistä asioista jotka tuottavat hyviä tuloksia myös tulevaisuudessa. Tässä strategiassa keskityn kolmeen eri asiaan: 

  1. Monipuolinen sisällöntuotanto
  2. Persoonallinen ja edistynyt mainonta
  3. Brändin vahvistaminen ja autenttisuus

Nämä saattavat kuulostaa hieman ympäripyöreiltä asioilta, mutta avaan niitä paremmin seuraavaksi ja annan myös konkreettisia tapoja kehittää niitä. 

Monipuolinen sisällöntuotanto

Se millaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa yrityksellesi riippuu paljon siitä, millaisella toimialalla toimit. Kuitenkin suosittelen, että joko kirjoitat blogia tai tuotat videoita sosiaaliseen mediaan, koska tämä on erinomainen tapa tutustuttaa uudet potentiaaliset asiakkaat yritykseesi ja ennen kaikkea sinuun. Tämä mahdollistaa myös edullisemman some-mainonnan tekemisen, koska voit mainostaa aluksi sellaista sisältöä, joka ei ole kaupallista. Sisällön ollessa hyvää potentiaalinen asiakas alkaa kiinnostumaan sinusta ja jossain vaiheessa on yhteydessä sinuun. Tätä kutsutaan myös nimellä inbound-markkinointi ja olen kirjoittanut siitä myös tykätyn blogikirjoituksen.

Jos viihdyt kameran edessä, niin suosittelen ehdottomasti aloittamaan videoiden tekemisen sosiaaliseen mediaan. Facebook ja Instagram puoltavat tällä hetkellä videomainontaa ja saat sille näkyvyyttä edullisemmin kuin pelkille kuva- ja tekstimainoksille. Videon sisällön voi helposti myös kirjoittaa blogimuotoon ja julkaista yrityksen sivuilla. Silloin pystyt saamaan tekstisisältöä helposti myös kotisivuille, mikä on yksi hakukoneoptimointia auttava osa-alue. 

Persoonallinen ja edistynyt mainonta

Valitsin käyttää “persoonallinen” sanaa, koska vieläkin törmään jatkuvasti somessa TV-mainoksiin. Eli yritykset kuvaavat videomainoksia täysin samalla tavalla someen kuin ne tekisivät niistä TV-mainoksia. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa mainonnan täytyy olla erilaista. Helpoin tapa löytää hyviä ideoita ja tapoja toteuttaa hyvää some-mainontaa on se, että otat puhelimen käteen ja alat selaamaan facea tai instaa. Katso, mitkä mainokset herättävät parhaiten sinun huomiosi ja kirjoita paperille, miksi juuri ne mainokset olivat parempia kuin muut. Tämän jälkeen ala suunnittelemaan samalla kaavalla mainoksia itse tai kerro nämä asiat markkinointikumppanillesi. 

Edistyneet tekniikat

Tämä ei ole ehkä niin edistynyttä, miltä se ehkä kuulostaa, mutta edelleen todella moni mainostaa netissä vain ja ainoastaan tyrkyttämällä omia tuotteitaan tai palveluita. Se ei ole enää tämän hetken tehokkain tapa. Harva meistä kosii deittiään ensitreffien aikana, vai mitä? Alkuun on tärkeä rakentaa luottamus ja se onnistuu parhaiten niin, että tuottaa potentiaalisille asiakkaille arvoa. Ja tätä sisältöä täytyy myös mainostaa rahalla. Ei riitä, että pelkästään jakaa näitä juttuja yrityksen Facebook-sivuilla. 

Kun sisältö on hyödyllistä ja antaa arvoa potentiaaliselle asiakkaalle, niin sen jälkeen on hyvä hetki pyytää häneltä sähköpostiosoitetta. Tätä voi edelleen verrata treffailuun. Puhelinnumeroa pyydetään vasta sen jälkeen, kun jonkinlainen kiinnostus on saatu herätettyä toisessa. Tai voihan sitä numeroa aina kysyä, mutta todennäköisyys naimisiin menolle on suurempi, kun sitä ei kysy ihan ensimmäisessä lauseessa. 

Kun sähköpostiosoite on saatu tai ainakin potentiaalinen asiakas kiinnostumaan yrityksestä, niin silloin sille voidaan aloittaa lähettämään arvoa tuottavia sähköposteja (houkuttelevia treffikutsuja) tai uudelleenmarkkinoida uusia sisältöjä somessa. 

Jossain vaiheessa, kun luottamusta on rakennettu riittävästi, voidaan kysyä että haluaisitko varata konsultaatioajan, tutustumiskäynnin tai kartoituspuhelun? Tästä joko alkaa tai ei ala seurusteluvaihe, mutta vieläkään ei pyydetä ostamaan. Kun aluksi ollaan seurusteltu tai keskusteltu ja potentiaalisen asiakkaan ongelmat on saatu oikeasti selville, niin sitten voidaan tarjota apua tai ratkaisua ongelmaan. 

Tämä oli aika rautalankaesimerkki, mutta ideana on se, että markkinoimalla oikeissa kanavissa oikeaan aikaan ja vielä oikealla tavalla voidaan saada todella paljon parempia tuloksia käytetyille markkinointieuroille. Tällaisen myyntiputken rakentaminen pystytään automatisoimaan todella pitkälle ja silloin se alkaa tuottamaan yritykselle automaattisesti lämpimiä liidejä. Kun luottamus sinun tarjoamaan palveluun tai tuotteisiin on riittävän korkea, niin silloin lämmin liidi kääntyy ostavaksi asiakkaaksi. 

Brändin vahvistaminen ja autenttisuus

Tällä en tarkoita suurten yritysten brändäystä, vaan pieniä asioita joita voit tehdä, että sinut tai tuotteesi yhdistetään toimialan parhaisiin yrityksiin. Nykyaikana brändäys on todella edullista ja siihen ei tarvita kalliiden mainostoimistojen palveluita, ei edes yritysilmeen kirkastusta, jos vain mietit itse millaisen brändin haluat itsestäsi rakentaa tai mitä asioita haluaisit viestiä tärkeimmälle kohderyhmällesi. 

Nämä asiat ovat todella yksinkertaisia, vaikka monesti niistä tehdään monimutkaisia ja vaikeasti toteutettavia. Sinun tarvitsee olla vain oma itsesi ja asettaa omat näkökulmat siten, että potentiaalinen asiakas kiinnostuu sinun palveluistasi ja sen jälkeen tarjoamasi palvelu pitää tuottaa enemmän arvoa uudelle asiakkaalle kuin mistä hän maksaa. 

Video on vuoden 2019 brändäystyökalu numero yksi

Jos mietit, että mikä voisi olla paras, nopein tai tehokkain tapa brändätä itsesi tai yrityksesi vuonna 2019, niin se on ehdottomasti video. Tällä hetkellä kaikki somekanavat puoltavat videoita, eli ne antavat paremman näkyvyyden sekä tavoittavat suuremman yleisön kuin pelkkä kuva ja teksti. 

Kuvakaappaus videosta, joka on kuvattu puhelimella Hakukonekeisarin markkinointia varten.

Jos et mennyt ihan kauhusta jäykäksi, että sinun pitäisi alkaa tuottamaan videomateriaalia, niin suosittelen lämpimästi aloittamaan harjoittelun. Tässä sinulle yksi käytännöllinen vinkki harjoitteluun. Etsi alkuun käsiisi yrittäjätuttava, työkaveri, hyvä ystävä tai vaikka puoliso ja sovi, että voit lähettää heille esimerkiksi 10 päivän ajan yhden videon päivässä, jossa kerrot liiketoiminnastasi niin kuin potentiaalinen asiakkaasi haluaisi kuulla siitä. Tämä toimii vielä paremmin, jos toinen osapuoli on saman haasteen äärellä ja voitte lähettää näitä harjoitusvideoita toisillenne. Kuin saat toiselta palautetta, että videot alkavat olla julkaisukelpoisia, niin eikun jakamaan niitä yrityksen somekanavissa.

Loppupäätelmät

Vaikka tämä saattoi kuulostaa hyvinkin yksinkertaiselta, niin minulla on sinulle iloisia uutisia: bisnes on yksinkertaista! Me itse teemme siitä monimutkaista. 

Tulen itse käyttämään tätä mallia varmasti jokaisessa liiketoiminnassa, jossa olen mukana ainakin vuoden 2019 ajan. Todennäköisesti useiden vuosien ajan myös sen jälkeenkin. Että tämä ei jäisi vain teorian tasolle, niin annan sinulle tehtävän miettiä, miten voisit hyödyntää tätä omassa liiketoiminnassasi. Mieti vastaukset alla oleviin kysymyksiin: 

  1. Mitkä ovat kolme asiaa, jotka erottavat sinut tai palvelusi kilpailijoista? 
  2. Kirjoita näistä kolmesta asiasta blogikirjoitus siitä näkökulmasta, että minkä asian ne ratkaisevat potentiaaliselle asiakkaallesi?
  3. Nyt sinulla on valmis käsikirjoitus kolmeen hyvään videoon. Aloita treenaamaan videon kuvaamista ja tee näistä aiheista myös videot. Ne voivat olla myös lyhyitä johdantovideoita aiheeseen, joiden lopussa kehotat katsojaa lukemaan blogikirjoituksen.
  4. Mieti houkutteleva aihe liidimagneetille, että saat potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteet talteen.
  5. Suunnittele 3-5 lisäarvoviestiä, jotka voit lähettää liidimagneetin tilanneille, ennen kuin tarjoat heille palveluitasi. 

Tässä vielä kuva yksinkertaistetusta myyntiputkestä, jonka avulla saat lisää asiakkaita omien nettisivujen kautta. 

Helpon myyntiputken rakenne.

Kun olet saanut rakennettua tällaisen myyntiputken, niin sinun tarvitsee enää keskittyä kahteen asiaan: 

  1. Ajamaan enemmän liikennettä blogikirjoituksiin esimerkiksi Facebook-mainonnan avulla.
  2. Kartoittamaan potentiaalisten asiakkaiden tarpeet sen jälkeen, kun he ovat olleet yhteydessä sinuun ja tarjoamaan apua heidän ongelmiinsa. 

Oikein mahtavaa ja menestyksekästä vuotta 2019! 

-Ville Kinanen