Tiesitkö, että 6.8. päivitys toi verkkokaupoille mahdollisuuden saada asiakkaita suoraan Googlen kuvahausta? Tässä artikkelissa katsotaan, mitä päivitys käytännössä tarkoittaa verkkokaupoille.

Googlen mukaan päivityksen tarkoitus on helpottaa käyttäjien ostopäätösten tekemistä suoraan kuvahaun tuloksissa. Tämä päivitys korostaa tuotekuvien merkitystä sekä kuvien optimointia aiempaa enemmän.

Päivitys antaa kuvahaun käyttäjille mahdollisuuden nähdä Googlen hakutuloksissa näkyvistä tuotekuvista mm. hinnan, varastosaldon sekä tarjoaa käyttäjälle suoran linkin tuotesivulle.

google kuvahaku päivitys 2019

Mitä kuvahaun päivitys tarkalleen ottaen muutti?

Hakukoneoptimoinnissa Googlen kuvahaku on perinteisesti sivuutettu, koska se ei ole juurikaan tuonut todellisia kävijöitä eikä maksavia asiakkaita yrityksille. Uusi päivitys tarjoaa verkkokaupoille mahdollisuuden päästä käsiksi asiakasvirtoihin, joihin muut eivät vielä ole osanneet tarttua.

Esimerkki 1: Nike Air Force 1 –kenkä

Jos kirjoitat Googlen kuvahaun hakukenttään esimerkiksi kenkämallin ”nike air force 1”, näet hakutuloksissa tuttuun tyyliin erilaisia kuvia.

Kun klikkaat jotain kuvaa suurentaaksesi kuvan, näkymä onkin erilainen aiempaan verrattuna. Suurennettu kuva on jäsennelty oikealle ja näyttää nyt tältä:

Kuvahaun tulos Nike Air Force 1 -kengille

Suurennettu kuva näyttää nyt aiempaa enemmän tietoa. Jos hakutuloksiin päätynyt kuva on nettisivulta, joka kuvastaa sivun scheman mukaan tuotesivua (product), kuvan alapuolelle jäsentyy tietoja suoraan tuotesivun schemassa olevista tiedoista.

Nämä tiedot näytetään tuotteesta:

  • Linkki tuotesivulle
  • Tuotteen nimi/otsikko
  • Tuotteen arvostelut
  • Hinta
  • Varastosaldo
  • Tuotteen brändi
  • Lyhyt kuvaus tuotteesta

Tässä on myös esimerkki saman kuvahaun tuloksesta Niken sivuilta. Kuva on erilliseltä esittelysivulta, mutta ei tuotesivulta (product). Siksi Google ei näytä sivun schema-tietoja ollenkaan kuvahaun tuloksissa.

Alla olevassa kuvassa näet, että linkin jälkeinen tieto on melko tynkä ja tuskin aiheuttaa klikkausta yrityksen sivulle: 

Normaaleissa kuvissa ei näy tuotetietoja

Tältä hakutulokset näyttävät mobiilissa (huomaa, että tuotesivut on merkitty Tuote-tagilla kuvien vasempaan alalaitaan):

Tältä kuvahaku ja lisätiedeot näyttää mobiilissa

Esimerkki 2: Omenapiirakka

Tuotesivujen lisäksi toinen kuvatyyppi, johon vaikutus on nyt nähtävissä, on reseptisivuilta poimitut kuvat. Jos kuvahaun tuloksiin päätyy kuva, jonka schema-tiedoissa on määritelty kyseessä olevan resepti (recipe), hakutulos näyttää tältä:

Reseptien kuvahaun tuloksissa näkyy mm. ainesosat, annosten määrä ym.

Resepti-schemaan pystyy määrittelemään yllä olevien lisäksi myös mm. kauanko kyseisen ruoan tekemiseen kuluu aikaa.

Mikä ihme on Schema?

Schema eli schema.org hakukoneille tiivistettyä tietoa, joka kertoo ytimekkäästi yksilöllistä tietoa sivusta. Yleensä schema-tiedot on asennettu päivittymään automaattisesti verkkokauppa-aluistoissa. 

Kun lisäät uuden tuotteen tai päivität tuotesivua, verkkokauppa-alustat pääsääntöisesti pävittävät myös kaikki olennaiset schema-tiedot hakukoneita varten.

Schema-tietojen perusteella Google esimerkiksi pystyy antamaan suoraan hakutulosten yläpuolelle listan Michael Jacksonin albumeista, jos kirjoitat hakukenttään ”Michael Jacksonin albumit”:

Esimerkki schemasta Michael Jacksonin albumit -hakutermillä

Miksi Google haluaa tarjota hakijoille tuotekuvia?

Google haluaa ymmärtää aina paremmin käyttäjiään, jotta se voi tarjota hakutermiin perustuen relevantteja tuloksia.

Jos esimerkiksi etsit hakusanaa ”hotelli”, Goole ymmärtää, että olet etsimässä edullista ja laadukasta hotellia. Joten haun tuloksiin se yrittää kerätä sellaisia sivuja, joista voit löytää sopivan hotellin nopeasti.

Jos taas etsit hakusanaa ”kauppatieteiden maisteri”, Google tarjoaa pitkälti yliopistojen sivuja sekä tietoa, siitä mitä kauppatieteiden maisteri tarkoittaa. Se on oppinut, että monesti opiskelijat ja opiskelijaksi aikovat etsivät kyseisellä hakutermillä lisää tietoa aiheesta.

Kun ihmiset etsivät yksittäisiä tuotteita, Google on oppinut, että heidän tarkoitus on etsiä tietoa tuotteesta tai ostaa se. Tämä tarkoittaa, että Google haluaa nostaa hakutulosten ykköseksi niitä tuloksia, jotka parhaiten vastaavat hakijan aietta.

Mitä tämä tarkoittaa verkkokauppiaalle?

Kuten esimerkeistä huomataan, tämä päivitys on tärkeä etenkin verkkokaupoille. Nyt tuotekuvasi voivat näkyä ikään kuin ilmaisina mainoskuvina asiakkaille ja kuvan alla näkyy hakijalle olennaista tietoa tuotteen tiedoista.

Päivitys voi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) opettaa ihmisiä tekemään aiempaa enemmän ostopäätöksiä suoraan kuvahaun tulosten perusteella. Varsinkin, jos tuotteen ulkonäkö tai tuotekuva on merkittävässä roolissa ostospäätöksen tekemisessä.

Tämä voi myös tarkoittaa sitä, että ihminen, on jo vertaillut eri vaihtoehtoja ennen sivuillesi saapumista. Kävijä on siis todennäköisemmin ostamassa tuotteen.

Tämä tarjoaa uuden mahdollisuuden päästä Googlen hakutuloksissa korkeammalle myös kilpailluilla hakutermeillä, koska kuvia ei perinteisesti ole optimoitu konversioiden kannalta. Tämä mahdollistaa myös enemmän liikennettä ja mahdollisesti parempia konversioita verkkokaupallesi.

Pelkistetty myyntisuppilo

Muuttaako päivitys asiakkaiden käyttäytymistä?

Vaikka uusi ominaisuus on kiva, se jää vain nähtäväksi, muuttavatko hakijat käyttäytymistään Googlen odottamalla tavalla. Jos tämä Googlen uusi päivitys aiheuttaa muutoksen hakijoiden käyttäytymisessä, verkkokauppaiden välinen kilpailu tapahtuu entistä enemmän hakukoneissa ja kuvien optimointi tulee aiempaa tärkeämpään asemaan.

Toistaiseksi ei ole tarkkaa tietoa siitä, onko verkkokaupoilla jopa etulyöntiasema näkyä paremmin kuvahaun tuloksissa vai onko kuvahaun tuloksiin pääseminen jatkossakin neutraalia.  Joka tapauksessa tuotesivut kannattaa optimoida, jotta sivusi pääsevät paremmille sijoille kuvahaun tuloksissa.

6 asiaa, joilla voit parantaa konversioita kuvahausta

  1. Aktivoi ja optimoi tuotesivuillesi schema-tiedot kuntoon, jotta Google osaa näyttää olennaista tietoa kuvahaussa.
  2. Panosta kuvien laatuun ja valitse tuotesivujen pääkuvaksi näyttävin kuva
  3. Lisää arvostelumahdollisuus tuotesivuille
  4. Paranna tuotesivujen ja kuvien otsikoita
  5. Paranna tuotesivujen sisältöä sekä tuotesivun lyhyttä kuvausta kuvahaun tuloksissa
  6. Varmista, että kuvien koko, tiedostonimi ja alt-tekstit ovat ytimekkäitä ja vastaavat kuvan sisältöön ja sijaintiin nettisivulla

Miten päästä alkuun optimoinnissa?

Hakukoneoptimointi ei tarkoita harmaahattuista teknistä optimointia, jossa hakukoneita ja käyttäjiä koitetaan manipuloida.  Nykypäivänä hakukoneoptimointi tarkoittaa yhä enemmän myös, että sivusi tarjoavat asiakkaan hakuun perustuen olennaista sisältöä.

Googlella on 200+ tekijää, jotka vaikuttavat siihen mitä sivuja he näyttävät hakutuloksissa. Jos olet aivan uusi hakukoneoptimoinnin parissa, paras tapa aloittaa on katsoa koulutus hakukoneoptimoinnista täältä, jotta saat perusteet haltuun sisäisestä ja ulkoisesta optimoinnista sekä teknisestä optimoinnista.

Perusteiden ymmärtämisen jälkeen joko tehdä optimointia itse tai voit pyytää meiltä konsultaatiota hakukoneoptimointiin ilmaiseksi. Konsultaatiossa katsomme, miten yrityksesi pärjää nyt hakutuloksissa ja mitkä olisivat isoimmat parannettavat osa-alueet.

Haluatko varata maksuttoman Google-näkyvyyden konsultaation?