Viimeksi päivitetty 12.7.2017.

Hakukoneoptimointi on monen yrityksen ja digimarkkinointitoimiston huulilla myös vuonna 2016. Tämä ei ole mikään suuri yllätys, koska markkinointi Internetissä yleistyy sekä monipuolistuu vuosi vuodelta. Hyvän luonnollisen näkyvyyden saavuttaminen Googlessa on muuhun Internet-markkinointiin verrattuna lievästi sanottuna ylivoimasta kahdesta seuraavasta syystä johtuen:

1. Suomalaiset hakevat tietoa jatkuvasti Googlesta ja 78 % suomalaisista kuluttajista aloittaa yrityksen, tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneesta. Eli hyvällä Goolge-näkyvyydellä tavoitetaan “ostomoodissa” oleva kohderyhmä.

2. Tutkimusten mukaan yli 80 % ihmisistä klikkaa mieluummin luonnollisia hakutuloksia kuin maksettuja AdWords-mainoksia.

SEO-strategia ja digimarkkinoinnin suunnittelu

Nämä kaksi etua on jo kaikkien tiedossa, joten se heijastuu tänä vuonna kilpailun kovenemiseen hakukonenäkyvyydessä. Tämän takia hakukoneoptimointi on tärkeää ottaa mukaan digitaalisen markkinoinnin strategiaan myös vuonna 2016. Kirjoitin aiemmin myös artikkelin verkkokaupan markkinointisuunnitelmasta ja voit lukea sen täältä.

Seuraavassa kerron omasta mielestäni tärkeimmät asiat, jotka täytyy ottaa huomioon yritysten SEO-strategiassa. Nämä ovat vain minun henkilökohtaisia mielipiteitä, jotka olen huomannut vaikuttavan eniten hakukoneoptimoinnin tuloksiin. Kaikki näkemykseni eivät ole välttämättä linjassa Googlen suositusten kanssa, mutta ne ovat toimivia ja tehokkaita. Google antaa myös omia suosituksiaan, miten Google-optimointia pitäisi tehdä, mutta itse en luota yrityksen ohjeisiin, kun samaan aikaan he tekevät AdWords-mainoksilla melkein 60 miljardia dollaria liikevaihtoa. Mikä on Googlen intressi neuvoa kaikkein tehokkaimpia keinoja hakukonenäkyvyyden parantamiseen, kun he samaan aikaan myyvät mainospaikkoja aivan kärkihakutulosten viereen?

10 tärkeintä hakukoneoptimoinnin tuloksiin vaikuttavaa tekijää vuonna 2016

Tästä se lähtee, toivottavasti alkanut vuosi tulee olemaan sinulle ja yrityksellesi menestyksen täyteinen. Olen yrittänyt avata seuraavat kymmenen kohtaa, niin hyvin kuin osaan ja toivottavasti näistä on sinulle paljon apua!

1. Hakusanatutkimus

Oikeiden hakusanojen merkitys kasvaa, koska yksittäisten hakusanojen optimoinnin kilpailu kovenee hurjaa vauhtia. Pitkien hakusanojen (long-tail keywords) optimoinnin suosio tulee kasvamaan, koska näillä hakusanoilla on vähemmän kilpailua ja samalla ne muodostavat suurimman osan kaikista hauista. Google tarjoaa maksuttoman avainsanatyökalun, jolla pääset tarkastelemaan toimialasi avainsanoja ja niiden kuukausittaisia hakuvolyymejä.

Google Keyword Planner -avainsanatyökalu

2. Sanojen määrä kotisivuilla

“Content is king” on monen hakukoneoptimoijan lempihokema. Tämä pitää paikkaansa, koska tutkimusten mukaan hakutuloksissa parhaiten sijoittuvien nettisivujen sisällön sanamäärä on yli 1000 sanaa / sivu. Varsinkin kotisivujen etusivulla olisi tärkeää olla yli 1000 sanaa sisältöä. Kannattaa seurata myös kilpailijoiden nettisivuja ja kuinka paljon tekstisisältöä heillä on etusivuilla sekä tärkeimmillä muilla alasivuilla. Tällä sanalaskurilla voit tarkistaa nopeasti sivujesi sanamäärän: www.seoreviewtools.com/bulk-web-page-word-count-checker/.

3. Avainsanat tekstisisällössä

Google on muuttunut aikojen saatossa paljonkin fiksummaksi. Ennen oli tarkat ohjeistukset hakusanojen tiheyteen liittyen. Vuonna 2016 hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että tärkein hakusana esintyy tekstissä noin 2-4 kertaa (kun tekstiä on yli 500 sanaa yhdellä sivulla). Hyvä käytännöllinen ohje on, että laita avainsana sivun pääotsikkoon, alaotsikkoon, johdantokappaleeseen ja yhteenvetokappaleeseen (ensimmäinen ja viimeinen kappale). Muista myös laittaa tärkein avainsana sivun Title-tagiin!

4. Sisäiset linkitykset

Sivujen sisäiset linkitykset ovat tärkeitä

Sivujen sisäiset linkitykset ovat tärkeässä roolissa sekä hakukonenäkyvyyden kannalta että myös hyvän käytettävyyden näkökulmasta. Tee muutama sivujen sisäinen linkitys muille alasivuille jokaiselta sivulta. Hyviä käytännöllisiä tapoja on laittaa sivuille linkki tarjouspyyntöön, yhteystietoihin tai muihin asiaan liittyviin alasivuihin. Käytä tässä maalaisjärkeä ja tee linkityksiä vain sellaisiin kohtiin joista on oikeasti hyötyä potentiaaliselle asiakkaalle.

5. T+MD+H1

Title, Meta Description ja H1-otsikko. Toisin sanoen jokaisen nettisivun pyhä kolminaisuus. Näissä jokaisessa pitää olla avainsana perusmuodossa! Näillä kaikilla on suuri vaikutus sivujen hakukonenäkyvyyteen ja laittamalla nämä kuntoon, tulet näkemään positiivisia vaikutuksia hakukonesijoituksissa todella nopeasti.

  • Suositeltu Titlen pituus: alle 55 merkkiä (välilyönnit lasketaan mukaan)
  • Suositeltu Meta Descriptionin pituus: 150 – 160 merkkiä

6. Responsiiviset kotisivut

Mobiiliystävällisistä ja responsiivista sivuista on ollut paljon puhetta ja varsinkin koodifirmat ovat kuumottaneet asiakkaitaan muuttamaan sivut responsiivisiksi, kun Google teki muutoksen algoritmiinsä huhtikuussa 2015 olin itse hieman epäileväinen sen ympärillä pyörineeseen pelotteluun hakukonesijoitusten romahtamisesta. Itse asiassa olen vieläkin hieman epäileväinen, koska asiakkaidemme ja omiin testisivuihin muutos ei ole vaikuttanut ollenkaan.

Responsiiviset ja hakukoneystävälliset kotisivut

Muutan hieman kantaani vuodelle 2016, koska huomaan kuinka suuri osuus hauista tehdään mobiililaitteilla ja tämä trendi on edelleen kasvava. Jos sivut näkyvät Googlen kärjessä, mutta eivät skaalaudu älypuhelimen näytölle ja sivuilla käyvät vierailijat poistuvat sivuilta tämän puutteen takia, niin hyvästä hakukonenäkyvyydestä ei ole yritykselle mitään hyötyä. Kannattaa siis koodata sivut mobiililaitteille yhteensopiviksi viimeistään vuonna 2016. Uskon, että Google tulee jatkossa painottamaan tätäkin algoritmia vieläkin voimakkaammin.

7. Nopea sivujen latausaika

Koska kilpailutilanne kovenee vuonna 2016, niin myös sivujen tekniset asiat tulevat tärkeämpään rooliin. Tutkimukset ja testit osoittavat, että parhaiten sijoittuvat sivut latautuvat 1,16 sekunnin keskiarvolla tietokoneiden ruudulle ja 1,10 sekunnissa mobiililaitteille.

Testaa omien sivujen latausaika Googlen omalla työkalulla: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Googlen Pagespeed-työkalua käytettäessä on hyvä muistaa, että se mittaa yhden sivun latautumisnopeutta koko sivuston sijaan.Sivujen latausnopeus kannattaa tarkistaa myös näillä työkaluilla:GTmetrix: https://gtmetrix.comPingdom Tools: https://tools.pingdom.com

8. Sisältöelementit

Onneksi jokin asia säilyy vielä ennallaan. Google arvostaa hyvää sivujen rakennetta ja esimerkiksi valikoiden paikka ja helppokäyttöisyys sekä tietokoneella että mobiililaitteilla on myös suurennuslasin alla. Koska sisällön määrää pitää kasvattaa tänä vuonna, niin se täytyy olla myös helposti luettavassa muodossa. Tähän voit vaikuttaa lisäämällä aiheeseen sopivia kuvia kappaleiden väliin ja kannattaa välillä käyttää myös upotettuja YouTube-videoita, jos se on vain mahdollista. Laitoin edelliseen kappaleeseen esimerkin vuoksi videon jossa kerrotaan, miten voit parantaa Google Page Speed -tuloksia.Voit myös selkeyttää sivujen sisältöä lisäämällä kappaleiden väliin ranskalaisilla viivoilla tehtyjä listoja, sisennettyjä lainauksia ja lukemista helpottavia väliotsikoita.

9. Ulkoiset linkit ja niiden rakentaminen

Yllätys yllätys, ulkoisten linkitysten määrällä on vieläkin suuri merkitys. Tänä ja viime vuonna suunta on ollut vain se, että laatu korvaa määrän. Suuri määrä automaattisesti rakennettuja linkkejä (linkkifarmit) ovat tuhoon tuomittuja ja niiden hankkiminen on yksi tehokkain tapa saada Googlelta rangaistuksia. Tämä on yksi lempiaiheistani, koska se on erittäin haastava osa Google-optimointia ja samalla myös vastustusta ja suuria tunteita herättävä aihe. Ulkoisten linkkien rakentamista pidetään todella pahana ja vaarallisena asiana, vaikka todellisuudessa se on yksi tehokkaimmista tavoista saada hyviä hakukonesijoituksia.

Ulkoisten linkitysten rakentaminen

Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Googlen ilmoitusta (“Guest Blogging Is Done“) että he aikovat rankaista sivuja, jotka tekevät aktiivisesti vieraskirjoituksia (Guest Blogging). Kuitenkin samaan aikaan maailmalla menestyneet sivustot, kuten Huffington Post ja Inc.com tekevät tätä jatkuvasti ja vielä aika näkyvällä tavalla. Onko siis aina järkevää uskoa, mitä Google ohjeistaa hakukoneoptimointiin liittyen. Minun henkilökohtainen näkemykseni perustuu enemminkin tekniikoihin, jotka toimivat tehokkaasti ja todistetusti käytännössä. Laadukkaiden linkkien rakentaminen on vielä toimiva ja erittäin tehokas tekniikka myös tänä vuonna.

10. Uniikki sisältö ja uniikit kuvat

Useassa kohdassa olen puhunut sisällön merkityksestä ja hyvän sisältösivun sanojen lukumääristä. On kuitenkin erityisen tärkeää, että sisältö on uniikkia, koska Google antaa aina suurimman painoarvon sille nettisivulle, joka on julkaissut sisällön ensimmäisenä. Jos joku muu sivusto kopioi sinun tuottamaa sisältöä, niin se ei saa siitä mitään hyötyä hakukonenäkyvyyteen. Tässäkin voidaan pitää ohjeena, että yli 50 % sivun tekstistä tulisi olla täysin itse tuotettua. Loput alle puolet teksteistä voi olla lainauksia tai esimerkiksi verkkokaupoissa on yleinen käytäntö että tuotteen valmistaja toimittaa valmiit tuotekuvaukset tuotteistaan. Jatkossa myös uniikkien kuvien käyttö tulee olemaan suuremmassa roolissa. Voimmeko vihdoin sanoa hyvästit kuvapankkikuville?

Miten voitan näkyvyyskilpailun vuonna 2017?

Hakukoneoptimointi jakautuu Suomessa kolmeen osaan:

  1. Kansainvälinen hakukoneoptimointi (vientiyritykset)
  2. Kansallinen hakukoneoptimointi (verkkokaupat ja usean toimipaikan yritykset)
  3. Paikallinen hakukoneoptimointi (yhdessä kaupungissa toimivat yritykset)

Kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on tärkeää pystyä toteuttamaan hakukoneoptimointi kohdemarkkinan pääkielellä ja useimmassa tapauksessa sen lisäksi myös englannin kielellä. Ympäri Suomen toimivat yritykset haluavat yleensä saada parhaan näkyvyyden toimialan kilpailluimilla hakusanoilla, johon myös kaikki muut kilpailevat yritykset panostavat. Googlen näyttäessä 10 ensimmäistä hakutulosta ensimmäisellä sivulla, niin useilla toimialoilla kilpailevia yrityksiä on Suomessa 20-50 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että vähintään puolet yrityksistä eivät saa riittävän hyvää näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.Paikallinen hakukoneoptimointi on kilpailutilanteeltaan helpompi (poislukien Suomen suurimmat kaupungit). Hakutermit koostuvat yleisesti palvelun nimi ja kaupunki yhdistelmästä, jolloin yrityksen on tärkeää näkyä Googlen ensimmäisellä hakutulossivulla sekä tavallisena hakutuloksena että myös Googlen karttahaussa. Tämä kaksinkertaistaa mahdollisuudet saada lisää asiakkaita.Koveneva kilpailutilanne voitetaan luotettavan ja ammattitaitoisen yhteistyökumppanin avulla tai todella hyvällä sitoutumisella aiheen opiskeluun sekä kovalla päivittäisellä työn teolla. Jos päädyt etsimään sinulle sopivaa yhteistyökumppania hakukoneoptimoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen, niin selvitä seuraavat asiat:

  • Millaisia tuloksia yritys on saanut aikaiseksi asiakkailleen? (Google-sijoitus ennen ja jälkeen)
  • Millaisella aikavälillä tulokset on saavutettu?
  • Millainen kilpailutilanne oli esimerkin toimialalla? (optimoidut hakusanat ja kuukausittainen hakuvolyymi)
  • Miten palvelun hinnoittelu koostuu? (onko tulospohjainen vai kiinteä hinnoittelu)
  • Aiempi kokemus alalta?

Näiden kysymysten jälkeen sinun on helppo päätellä voiko palvelu toimia myös sinun yrityksellesi omalla toimialallasi. Itse ajattelen asiaa aina yrittäjän näkökulmasta ja minulle on tärkeää palveluita hankkiessa, että saan jonkun varmuuden tulevista tuloksista. En halua laittaa omia rahojani kiinni palveluun, jossa palvelun tarjoaja sanoo “katsotaan mitä voidaan asialle tehdä”. Haluan mieluummin kuulla: “Laskutamme palvelusta vasta, kun tästä on oikeasti hyötyä sinulle”. Myös aiemmilla referensseillä on merkitystä, koska jokainen pystyy saamaan omat sivunsa Googlen kärkeen, jos hakusanalla on vain vähäinen kilpailutilanne. Kannattaa varmistaa vielä, että yrityksen kertomat referenssit ovat sinun tilanteeseesi nähden riittävän korkealla tasolla.

Hakukoneoptimointipalvelua tulostakuulla

Hyvien hakukoneoptimointitulosten saavuttaminen voi kestää 1-6 kuukautta. Joissain tapauksissa vieläkin pidempään. Jos yritys lupaa tuloksia alle kuukaudessa kannattaa tarkastaa, onko yritys keksinyt jonkin mullistavan tavan tehdä hakukoneoptimointia ja ovatko tulokset pysyviä. Usein tulospohjaisesti hinnoitelluissa palveluissa on se etu, jos Google-sijoitus tippuu ei sinun asiakkaana tarvitse maksaa palvelusta. Jos olet ottanut sen kiinteään hintaan kertamaksulla, niin silloin sinulla on aika vähän neuvotteluvaltteja jäljellä.

Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli sinulle apua ja toivon koko sydämestäni, että sinulla on edessä menestyksekäs ja huippumahtava!

Ville Kinanen
Puh. 050 365 5002

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.

Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!
-Ville Kinanen