Tämän blogikirjoituksen tarkoitus on antaa sinulle selkeä kuva, miten vuonna 2019 kannattaa toteuttaa yrityksen kotisivu-uudistus ja mitä asioita projektin yhdeydessä on järkevä ottaa huomioon. Nämä ajatukset ovat käyttökelpoisia riippumatta siitä, miltä toimijalta hankit sivut tai toteutatko ne itse.

Kotisivujen suunnittelu vuonna 2019

Olen huomannut muutamia asioita, joissa nettisivuprojekti voi mennä pahasti pieleen ja haluan auttaa sinua välttämään nämä ongelmakohdat. Pyrin pysymään myös kaukana ammattislangista ja tylsistä teoreettisista asioista, koska haluan että nämä vinkit auttavat mahdollisimman monia, jotka miettivät uusien sivujen toteuttamista. Näiden vinkkien on tarkoitus toimia yli 80 % tapaukista, eivätkä ne toimi välttämättä, jos sinulla on paljon erityisvaatimuksia sivuston toiminnalle.

Nämä ovat myös vain minun mielipiteitäni ja monet mainostoimistot voivat olla asiasta täysin eri mieltä, koska nämä tähtäävät siihen, että miten saadaan toteutettua mahdollisimman hyvät ja käyttötarkoitukseen sopivat sivut kustannustehokkaasti (jopa edullisesti).

Mitkä ovat tärkeimmät asiat miettiä ennen kotisivujen suunnittelua?

Aivan ensimmäisenä täytyy miettiä, mikä on kotisivujen käyttötarkoitus? Mitä yritys haluaa sivujen tekevän yrityksen liiketoiminnalle? Halutaanko sitä kautta uusia asiakkaita, ajanvarauksia, hakemuksia, vai onko se pelkkä ”käyntikortti”? Tämä on koko projektin ehdottomasti tärkein osuus. Jos sivut liittyvät edes vähän asiakashankintaan tai myyntiin, niin silloin on ehdottoman tärkeää ottaa markkinoinnilliset asiat (hakukoneoptimointi, Facebook- ja Google Ads -mainonta) huomioon jo ennen sivujen suunnittelua. Palaan tähän aiheeseen myöhemmässä vaiheessa.

Hyvin usein projekti polkaistaan käyntiin sivujen ulkoasu, värimaailma ja muut visuaaliset elementit edellä. Kuinka paljon sinulle on oikeasti väliä, mitä värisävyjen vivahteita sivuilla käytetään, jos saat nettisivujen kautta uusia asiakkaita tai muita haluamiasi asioita? Vaikka ne ovat kivoja asioita päättää, niin niiden aika on hieman myöhemmin. Aivan ensimmäisenä on hyvä miettiä nämä muutamat asiat:

  1. Mikä on sivujen käyttötarkoitus ja mitä niiden avulla pitäisi saavuttaa?
  2. Mitä kautta sivuille on tarkoitus hankkia kävijöitä (sivujen rakenne ja lasketutumissivut)?
  3. Mikä on järkevä budjetti projektiin ja miten mitataan, että panostus on ollut järkevä?

Kävijöiden hankinta on hyvä miettiä etukäteen, koska jos sivuja on tarkoitus markkinoida ainoastaan Facebookissa, niin silloin on ehdottoman tärkeää, että jokainen yksityiskohta on suunniteltu ja testattu eri mobiililaitteita ajatellen.

Ota huomioon digitaalinen markkinointi kotisivujen suunnittelussa

Jos vastaavasti vierailijoita on tarkoitus hankkia luonnollisen Google-näkyvyyden avulla tai maksetuilla Google Ads -mainoksilla, niin silloin on kriittisen tärkeää, että jokaiselle valitulle hakutermille löytyy sitä vastaava laskeutumissivu. Jos tätä ei olla tehty oikein, niin saatat maksaa Google-mainonnasta aivan turhaa ylihintaa. Myöskään luonnollisen näkyvyyden puolella sivusi eivät nouse riittävän ylös hakutuloksissa, jos näitä asioita ei olla huomioitu kunnolla.

Sivujen suunnittelussa on varmasti vielä 100 muutakin huomioitavaa asiaa, mutta tässä kirjoituksessa haluan kertoa niistä asioista, mistä vain harvat puhuvat.

Miten sivuprojekti oikeasti kannattaa toteuttaa?

Koska olen ollut lähes koko aikuisikäni yrittäjänä, niin katson myös joka asiaa yrittäjän silmin. En siis tule kertomaan markkinointi- tai mainostoimiston näkökulmaa sivuprojektin toteuttamiseen, vaan sellaisen näkökulman, jolla itse ostaisin tai toteuttaisin sivut yrittäjän saappaissa. Osa mainostoimistoista saattaa inhota minua, koska tulen kertomaan parhaan tavan toteuttaa sivuja vuonna 2019 ja siitä eteenpäin ja se tulee tarkoittamaan, että huipputason sivut voi saada edullisemmin kuin koskaan aikaisemmin.

Mistä tämä johtuu? Kiitos kuuluu kahdelle asialle: mobiiliresponsiivisille sivuille ja sivujen rakennustyökaluille (page builder). Avaan nämä molemmat asiat seuraavaksi:

Responsiivisuus tappoi luovuutta

Responsiiviset kotisivut suunnittelussa

Aika karu otsikko, mutta tämä on minun mielestäni hyvä juttu. Ennen sivuista tehtiin todella erikoisia ja visuaalisesti hienoja, mutta mobiililaitteet ”pilasivat” tämän huvin. Nykyisin, kun suurin osa nettisurffailusta tehdään mobiililaitteilla myös www-sivujen pitää toimia moitteettomasti kaikilla laitteilla: älypuhelimella, tabletilla ja myös pöytäkoneella. Tämä rajoittaa luovia ratkaisuja sivuilla ja samalla ihmiset ovat oppineet, että tietyt asiat ovat nettisivuilla usein samoissa paikoissa. Yrittäjän kannalta tämä on loistouutinen, ulkoasun suunnittelutyön osuus voi olla sen takia nykyisin pienempi.

Page builderit mullistivat sivujen toteuttamisen

Nämä sivujen rakennustyökalut, eli page builderit toimivat käytännössä niin, että voit rakentaa nettisivut kuin tekisit palapeliä. Voit raahata eri elementtejä haluamallesi paikalle ja saat suunniteltua sivut täysin ilman koodaamista. Moni koodari on tätä vastaan, koska koodi ei ole heidän mukaan aivan niin puhdasta kuin käsin kirjoitettu. Tämä voi olla totta, mutta mihin se oikeasti vaikuttaa?

Pingdom nopeusoptimoinnin testaus

Sivujen latausnopeuteen. Voin kertoa, että jokainen sivu, jota olen optimoinut on saatu nopeutettua riittävän nopeaksi olipa siinä page builder tai ei. Näissä työkaluissa on kuitenkin yksi ylivoimainen etu, joka tulee säästämään kustannuksia todella paljon.

Koska tällä hetkellä digitaalinen markkinointi on todella vahvasti lasketutumissivumarkkinointia, eli jokainen mainos ohjataan aiheeseen sopivalle lasketutumissivulle, koska sen avulla sivuille saadaan parempi konversio. Toisin sanoen useampi sivujen vierailija ostaa, jättää yhteydenottopyynnön tai tekee toivotun toimenpiteen sivuilla ja se vaikuttaa suoraan siihen, että markkinoinnista tulee edullisempaa. Olen kirjoittanut kattavan artikkelin myös inbound-markkinoinnista, jossa kerron hyvän strategian yrityksen markkinointiin.

Tämä laskeutumissivujen suunnittelu ja testaaminen on ollut aiemmin kallista, koska niitä varten on tarvittu koodata yksi tai useampi sivupohja. Page builderin avulla näitä laskeutumissivuja voidaan suunnitella ja muokata jopa muutamissa minuuteissa.

Lisäksi jos sivujen ulkoasua halutaan muokata, niin koko sivustoa ei tarvitse tehdä uusiksi, vaan sivuja voidaan rakentaa uusiksi yksi sivu kerrallaan ja aiempaa nopeammin, jolloin muutostöiden kustannukset ovat pienemmät.

Kuva editointinäkymästä Elementor page builderista

Jos haluat tutustua tarkemmin WordPress:lle suunniteltuun ja minun mielestäni parhaaseen page builderiin (Elementor), niin pääset katsomaan siitä lisää täältä.

Nämä vinkit sopivat erinomaisesti silloin, jos sivuille ei tarvita yksilöllisiä ja normaalista poikkeavia toiminnallisuuksia. Niissä tapauksissa ainoa oikea vaihtoehto on koodauttaa ne ominaisuudet, mutta silloinkin kannattaa selvittää onko mahdollista käyttää perussivuilla page builderia.

Mikä on sopiva hinta nettisivuprojektille?

Nyt kun olen kertonut, miten sivut saadaan toteutettua järkevästi niin, että ne toimivat hyvin myös useiden vuosien päästä, niin voisin kertoa pari sanaa sivujen hinnoittelusta. Nämä nykyiset työkalut mahdollistavat kotisivujen suunnittelun niin nopeasti, että jo alle 1000 € sivut voivat olla todella hyvät ja laadukkaat.

Eli toisin sanoen näiden uusien työkalujen ansiosta myös pienet toimistot tai freelance-tekijät pystyvät kilpailemaan isompien toimistojen kanssa laadullisesti, vaikka he tarjoavat palveluaan paljon edullisemmin.

Esimerkkejä nettisivujen hinnoista

  • Pienen paikallisen yrityksen / yksityisyrittäjän nettisivut, 500-1000 €
  • Pieni verkkokauppa tai yrityksen perussivut, 800-2000 €
  • Keskikokoinen verkkokauppa tai monipuoliset yrityssivut, yli 2000 €

Nämä ovat siis todella ohjeellisia hintoja ja monen toimijan hinnoittelu on varmasti kalliimpi, mutta en halunnut esitellä niitä hintoja, vaan sellaisia hintoja joilla sivut pystytään toteuttamaan hyvin ja tekijällekin kannattavalla tavalla.

Jos itse olisin ostamassa yritykselleni nettisivuja, niin minun on todella vaikea perustella miksi ostaisin sivut, jotka maksavat toteuttaa yli 2000 €. Toisin sanoen projektiin pitäisi sisältyä paljon sisällöntuotantoa tai jotain muuta maagista lisäarvoa, että maksaisin niin paljon.

Jos minulla olisi kivijalkayritys, esimerkiksi olisin urheiluhieroja, niin silloin maksaisin sivuista 500-1000 € väliin, koska kaikki erikoistoiminnallisuudet (uutiskirje, ajanvaraus tms.) saadaan suoraan upotettua sivuille, eikä se vaadi juurikaan lisätyötä.

Tässä oli vähän konkreettisia ajatuksia nettisivujen hinnoitteluun ja miten itse näen asiat tällä hetkellä, kun olen seurannut alan kehitystä nyt vähän yli 10 vuoden ajan. Tässä vielä loppuun lista asioista, joita sinun kannattaa selvittää, kun olet päättämässä sopivaa tekijää projektille.

Tarkastuslista kotisivujen ostajalle

Www-sivujen tarkastuslista ostajalle

1. Mille alustalle sivut tullaan tekemään?

WordPress on ehdottomasti paras vaihtoehto. Osaavia tekijöitä löytyy paljon ja kohtuullisella hinnalla, jos jostain syystä sivujen tekijän kanssa sattuisi menemään sukset ristiin.

2. Mikä teema ja page builder on käytössä (WordPress)?

Itse olen käyttänyt useita eri page buildereita ja tässä on suositukseni: Elementor, Divi ja Beaver Builder. Muitakin hyviä vaihtoehtoja on olemassa, mutta tuossa omasta mielestäni toimivimmat.

3. Missä sivuja ylläpidetään?

Paras vaihtoehto on, että itse tilaat webhotellin ja ylläpidät sivut siellä. Silloin sinulla säilyy pääsy ja omistajuus sivuihin 100 %:sti. Lisäksi sinulla itsellä täytyy olla rajoittamaton pääkäyttäjätunnus omiin sivuihin! Kysy tätä nettisivujen tekijältä.

4. Mitä hakukoneystävälliset sivut tai hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Usein sivuprojekteissa mainostetaan hakukoneoptimointia, mutta harvoin sitä tehdään kunnolla. Kysy mitä se sisältää käytännössä ja sinun pitäisi saada selkeä lista asioista, mitä sivuille tehdään. Esimerkiksi me käymme läpi yli 50 asiaa hakukoneprojektissa, joita toteutamme asiakkaille. Jos pelkkä hakukoneoptimointi kiinnostaa sinua, niin autamme sinua mielellämme.

5. Miten pääsen seuraamaan kävijätietoja?

Asennetaanko Google Analytics -sivuille ja olethan sinä varmasti tilin omistaja.

6. Kuinka paljon ylläpito maksaa?

WordPress -sivu tarvitsee päivittää aika ajoin ja voit miettiä haluatko ostaa päivitykset sivujen tekijältä, vai päivittää sivuja itse.

7. Viimeisimmät referenssit

Mitä sivustoja yritys on toteuttanut viimeisen 3-6 kuukauden aikana? Katso nämä referenssisivut läpi sekä pöytäkoneella että puhelimella ja katso, että kaikki toimii hyvin ja ilman virheitä tai epäjohdonmukaisuuksia.

8. Ulkoasun hyväksyminen

Selvitä mikä käytäntö tekijällä on ulkoasun hyväksymisen suhteen. Tässä tulee hyvin paljon erimielisyyksiä, jos asioita ei olla sovittu selkeästi. Muista katsoa sivujen ulkoasu tarkasti läpi moneen kertaan ennen kuin hyväksyt sen. Mikään ei ole turhauttavampaa ja kalliimpaa kuin se, että sovittuja asioita joudutaan muuttamaan sen jälkeen, kun kaikki on jo tehty ja päätetty yhdessä.

9. Mitä projekti maksaa kokonaisuudessaan ja mitä se sisältää?

Sisältääkö työ sisällöntuotantoa vai kirjoitatko itse sivujen tekstit? Sisältääkö hinta ylläpidon ja päivitykset ja jos sisältää, niin kuinka pitkäksi aikaa? Liittyykö projektiin mitään määräaikaisuuksia? Miten maksu toteutetaan?

Toivottavasti tämä kirjoitus tarjosi sinulle uusia vinkkejä tai näkökulmia kotisivujen suunnitteluun liittyen. Jos tykkäät tyylistämme, niin käy tykkäämässä Hakukonekeisarin Facebook-sivuista. Sinne julkaistaan välillä asioita, joista ei muualla hiiskuta. Mahtavaa viikon jatkoa!

-Ville Kinanen

Oliko tästä kirjoituksesta hyötyä? Kerro siitä myös meille tykkäämällä alta.

14