Meinasin aloittaa tämän kirjoituksen otsikolla: ”SEO on pitkäjänteisen kaverin hommaa”, mutta aika nopeasti huomasin että jänteen pituudella ei varsinaisesti ole tekemistä kunnollisen hakukoneoptimoinnin kanssa. Tosin huhu kertoo, että tummaihoiset pikajuoksijat menestyvät paremmin, koska heillä on pidempi akillesjänne. Taustoja en ole tarkistanut, mutta tällainen on joskus kantautunut korviini.
Miksi kärsivällisyys palkitaan?
Google-optimointi ei ole hätäisen kaverin hommaa, koska asia ei vain mene niin. Joskus hakukonesijoitukset nousevat Googlen ensimmäiselle sivulle jopa alle kuukaudessa, mutta se ei ole taitavan tekijän ansiota, vaan silloin ollaan tekemisissä todella helpolla markkinalla Googlen hakutuloksissa. Normaalisti sijoitusten nousuun kannattaa varata aikaa 3-4 kuukautta. Toki todella kovassa kilpailussa puoli vuotta voi olla lyhyt aika. Tässä pari esimerkkiä erittäin nopeasta Google-sijoitusten noususta viime kuukaudelta.
Tässä kuvassa paikallisesti Helsingin alueella toimivan yrityksen hakukonesijoitus nousi neljässä päivässä Googlen ensimmäiselle sivulle. Kyseisellä hakusanalla on keskimäärin 590 hakua/kk, eli tällä sanalla yksistään saadaan kohtuullisesti potentiaalisia asiakkaita sivuille.
Seuraavassa kuvassa on hauskaa se, että tämä verkkokauppa pomppasi yhdessä päivässä Googlen etusivun 4. sijalle. Tosin tällä hakusanalla on vain 110 hakua/kk, mikä on normaalisti verkkokauppapuolella aika matala hakumäärä. Kuitenkin useampia tällaisia hakusanoja nostamalla voidaan tuoda paljon uutta ja potentiaalista liikennettä helposti kotisivuille.
Nyt kun nämä hieman poikkeukselliset esimerkit on näytetty alta pois voidaan siirtyä normaalinpaan logiikkaan, jolla hakukonesijoitukset nousevat. Alla kuva ns. porrasmallin noususta, joka omien kokemuksieni perusteella on yleisin tapa, jolla Google nostaa optimoitavan nettisivun hakukonesijoituksia.
Tämä esimerkki on myös tämän vuoden maaliskuulta, eli viime kuulta. Tästä näkee selvästi, että hakukoneoptimointityön aloituksesta noin kahden viikon päästä Google osoitti rakkautta tälle sivustolle ja nosti sen noin 10 pykälää korkeammalle. Yleensä tämä ensimmäinen pomppu nostaa sivut Googlen toiselle tai kolmannelle hakutulossivulle (sijoitukset 11-30).
Siitä hyvän optimoinnin seurauksena noin kuukauden päästä tapahtuu toinen pomppu tai porras, jolloin yleensä sivut nousevat Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle. Mielenkiintoista tässä on tämä noin kuukauden mittainen miettimistauko, jota en ole vielä pystynyt ohittamaan järjestelmällisesti. Joskus se onnistuu, mutta usein optimointi etenee juuri näin.
Mikä erottaa hyvän hakukoneoptimoijan huonosta?
Huono SEO-henkilö hyppää pituutta ja hyvä kolmiloikkaa.
Tähän väliin oli sopivaa heittää hieman ontuva puujalkavitsi, mutta pointtina tässä on se, että huono (tai tavallinen) optimoija saa aikaiseksi vain ensimmäisen pompun Googlen kakkos- tai kolmossivulle. Hieno suoritus sinänsä, mutta se ei vielä tuo liikennettä asiakkaan sivuille ollenkaan. Eli näiltä palveluntarjoajilta ei kannata ostaa mitään, paitsi jos he ovat tosi kovia pituushyppääjiä!
Miksi kaikki tapahtuu niin hitaasti?
Tämä ärsyttää varmasti jokaista yrittäjää ja verkkokauppiasta. Tässä meidän käyttämä malli, miten hakukoneoptimointiprojekti etenee:
- Hiotaan sivujen optimointia, lisätään sisältöä, rakennetaan linkityksiä
- Odotetaan muutama päivä – viikko, että Google indeksoi muutokset
- Odotetaan muutama päivä, että nähdään mihin suuntaan sijoitukset muuttuvat
Kaksi viikkoa kulunut (sijoitukset pompanneet vähän)
- Hiotaan sivujen optimointia, lisätään sisältöä, rakennetaan linkityksiä
- Odotetaan muutama päivä – viikko, että Google indeksoi muutokset
- Odotetaan muutama päivä, että nähdään mihin suuntaan sijoitukset muuttuvat
Neljä viikkoa kulunut
- Hiotaan sivujen optimointia, lisätään sisältöä, rakennetaan linkityksiä
- Odotetaan muutama päivä – viikko, että Google indeksoi muutokset
- Odotetaan muutama päivä, että nähdään mihin suuntaan sijoitukset muuttuvat
Kuusi viikkoa kulunut (sijoitukset pompanneet vähän lisää)
Ja jossain vaiheessa ollaan noustu Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle. Jos meidän ei tarvitsisi odottaa, että Google indeksoi sivut ja puntaroi sijoitusten muutosta, tämä olisi nopeasti tehty projekti. Samalla, kun hakukoneoptimointi kysyy kärsivällisyyttä, se on myös erittäin kiehtovaa ja jännittävää (ainakin minun ja Samun mielestä).
Odotus ja oikeaoppinen tekeminen palkitaan
Tässä alla kuva pienestä verkkokaupasta, jonka kanssa aloitimme Google-optimoinnin vuosi sitten. Vuosi ei ole ollut ruusuilla tanssimista, mutta loppujen lopuksi olemme onnistuneet kasvattamaan verkkokaupan myyntiä yhteistyössä. Alla esimerkkikuva Google Analytics:sta, josta näkyy hakukonenäkyvyyden kehittymisen vaikutukset verkkokaupan myyntiin.
Vuoden 2016 maaliskuun ja tämän vuoden vastaavan kuukauden välillä on tapahtunut kehitystä. Luonnollisten hakujen kautta tulleet kävijät ovat kasvaneet yli 3500 kävijällä kuukaudessa ja tällä hetkellä hakukoneoptimoinnin seurauksena tulevat kävijät edustavat 44 % kaikista verkkokaupan kävijöistä.
Tämä on vaikuttanut positiivisesti myös verkkokaupan myyntilukuihin, jotka ovat kasvaneet melkein 318 %. Tämä tarkoittaa, että myyntiä on tullut reilut 4600 euroa/kk enemmän kuin vuosi sitten Googlen hakujen kautta. Jos sinun verkkokauppasi myynti kasvaisi 5000 €/kk, niin kuinka paljon olisit valmis maksamaan tällaisesta työpanoksesta?
Menestyksekästä ja loistavaa kevään jatkoa!