Tehokkain tapa parantaa sivujesi orgaanista näkyvyyttä 2020 on yhä linkkien rakentaminen. Tässä artikkelissa kerromme Suomessa parhaiten toimivat taktiikat ja tekniikat linkitysten rakentamiseen tai hankkimiseen ja autamme sinua löytämään uusia mahdollisuuksia vahvistaa sivustosi linkkiprofiilia.
Haluatko tietää, millaisten linkitysten avulla saat kaikkein tehokkaimmin nostettua sivujesi Google-näkyvyyttä vuonna 2020? Tässä artikkelissa kerromme Suomessa parhaiten toimivat taktiikat ja tekniikat linkitysten rakentamiseen tai hankkimiseen ja autamme sinua löytämään uusia mahdollisuuksia vahvistaa sivustosi linkkiprofiilia.
Jos linkkien rakentaminen ei ole sinulle entuudestaan tuttua, niin lyhyesti kerrottuna se on ollut toistuvasti vuodesta toiseen Googlen tärkein yksittäinen hakukonesijoituksiin vaikuttava tekijä. Se miksi tähän asiaan liittyy paljon tunteita ja mielipiteitä johtuu siitä, koska se on ylivoimaisesti myös vaikein hakukoneoptimoinnin osa-alue hallita ja osa alan ammattilaisista haluaa väheksyä tämän osa-alueen tärkeyttä. Toisin sanoen: sinun pitää saada enemmän laadukkaita linkkejä osoittamaan sinun sivuillesi kuin kilpailijasi jos haluat taistella Googlen ensimmäisistä hakukonesijoituksista.
Yleisimmät tavat rakentaa linkkejä ja niiden plussat ja miinukset
Seuraavassa tulemme käymään läpi yleisimpiä tapoja rakentaa linkityksiä vuonna 2020 ja siitä eteenpäin sekä avaamme jokaisen tekniikan etuja ja heikkouksia. Tässä listana artikkelissa käytävät tavat rakentaa linkityksiä:
- Blogikommentit, keskustelusivut ja foorumit
- Linkitykset olemassa olevista sisällöstä (blog outreach)
- Sponsoroidut julkaisut / kaupallinen yhteistyö
- Linkkien vaihto & ristiinlinkitys
- Linkkien osto / PBN-linkit
- 301-uudelleenohjaukset
- Yrityshakemistot
Tulossa siis tuhti paketti asiaa, joten ota itsellesi rento lukuasento ja käy hakemassa kuppi teetä tai kahvia.
1. Blogikommentit, keskustelusivut ja foorumit
Nämä ovat olleet muutama vuosi sitten vielä erillisiä linkkistrategioita, mutta olemme niputtaneet nämä nyt yhteen sen perusteella, mihin näitä linkkejä kannattaa käyttää. Näiden kaikkien arvo on Googlen silmissä koko ajan laskemaan päin linkkimahdollisuuksia arvioitaessa kannattaa aina miettiä, että miten helppo kyseinen linkki on saada? Jos se on helppoa, ilmaista ja jos kuka tahansa voi linkin käydä luomassa, niin silloin se on yleensä hyödyltään pieni.
Blogikommentit ovat yleensä ”nofollow-linkkejä”, jolloin ne eivät läpäise linkkivoimaa (eng. link juice). Lisäksi näihin on tulossa muutos, koska keväästä 2020 alkaen Google suosittelee sivustojen omistajaa merkitsemään linkit käyttäjien luomiksi linkeiksi (user generated content). Tämän vaikutuksia ei vielä tiedetä tarkalleen, mutta aina kun Google pyrkii lokeroimaan linkkejä eri kategorioihin, niin yleensä se haluaa erottaa tietyt linkkityypit kaikkein parhaista sisältölinkeistä.
Keskustelusivuissa (esim. Suomi24.fi, vauva.fi, yms.) on usein samoja piirteitä kuin blogikommenteissa: linkit ovat usein nofollow-linkkejä ja nekin tulevat muuttumaan käyttäjien tuottamiksi sisällöiksi.
Kolmantena ovat keskustelufoorumit, joihin rekisteröitymällä pääset mukaan keskusteluun ja omien kommenttien tai käyttäjätunnuksen allekirjoitukseen voi ujuttaa linkkejä omille sivuille. Tässä on hyvä muistaa, että foorumien suosio on laskussa ja keskustelu on siirtynyt enemmän Facebook- ja WhatsApp -ryhmiin. Näitä linkkejä kannattaa käyttää vain vähän, ettei linkittävien sivujen kokonaiskuva, eli linkkiprofiili näytä luonnottomalta Googlen silmin.
Mihin näitä linkkejä voi tai kannattaa käyttää? Näitä kolmea linkkityyppiä kannattaa käyttää täytelinkkeinä muiden tärkeämpien linkkien (joista on kerrottu vähän myöhemmin) lisänä. Käytä linkkien ankkuritekstissä mielellään yrityksen nimeä tai sivujen url-osoitetta. Pyri välttämään tärkeiden hakusanojen käyttämistä linkkitekstissä.
Toinen hyvä tapa on tehdä näitä linkkejä muutamia uuden sivun julkaisun jälkeen, koska nämä nopeuttavat sivujen indeksointia Googlen hakutuloksissa. Uusien sivujen indeksointi on vuosi vuodelta hitaampaa ja välillä tuntuu, että uusi nettisivusto ei tule näkyviin millään hakusanalla ensimmäiseen 2-3 kuukauteen. Silloin nämä linkit ovat hyvä lisäbuusti indeksoinnille.
Plussat:
- Hyvä tapa nopeuttaa uusien sivujen indeksointia
- Helppo ja ilmainen tapa vahvistaa sivuja täytelinkeillä
- Hyvä tapa naamioida muita tehokkaita linkityksiä ja tehdä linkkiprofiilista luonnollisempi
Miinukset:
- Linkkien teho heikko, eikä määrän lisääminen auta juurikaan
- Usein nofollow-linkkejä
- Teho tulevaisuudessa on heikkenemässä entisestään
2. Linkitykset olemassa olevista sisällöstä (blog outreach)
Toinen käsiteltävistä tekniikoista on maailmalla todella käytetty tyyli rakentaa linkkejä ja kaikessa yksinkertaisuudessaan se toimii näin:
- Kirjoita toimialasi tärkeään aiheeseen liittyen hyvä ja kattava opas tai infosivu.
- Etsi iso määrä sivustoja, jotka käsittelevät samaa aihetta, mutta linkittävät johonkin toiseen huonompilaatuiseen sisältöön.
- Lähetä kaikille sähköpostia ja ehdota, että nykyisen linkin voisi korvata tällä uudemmalla ja kattavammalla sisällöllä).
- Pyydä linkitystä ilmaiseksi tai tarjoa siitä pieni korvaus.
Idea on hyvä ja aika ovela, mutta mitä asioita on hyvä ottaa huomioon tähän liittyen? Aluksi se vaatii aika paljon aikaa ja vaivaa toteuttaa uusi kattava ja hyödyllinen infosisältö haluttuun aiheeseen liittyen. Sen jälkeen varsinkin Suomessa voi olla vaikea löytää riittävän paljon potentiaalisia sivustoja, jotka voisivat linkittää sinun sivuillesi. Tätä urakkaa ei kannata toteuttaa yhden tai kahden mahdollisen linkin takia, vaan toivottavaa olisi että löydät ainakin 10-20 potentiaalista, riittävän laadukasta sivustoa, joista voit saada 3-4 linkkiä itsellesi. Mielellään toki vielä enemmän.
PRO-VINKKI: Katso, että linkittävä sivusto on julkaissut tai muokannut sisältöjä viimeisen puolen vuoden aikana. Jos sivustolle ei ole tehty mitään muutoksia viimeiseen kahteen vuoteen ja nyt yhtäkkiä yksi linkki sivuilla muutetaan eikä mitään muuta, niin millaisen vinkin se antaa Googlelle? Tämä on aika helppo huomata automaattisesti ja laskea linkin arvoa merkittävästi. Tässä yhteydessä kannattaa aina pyytää lisäämään muutama rivi tekstiä artikkelin päivityksen yhteydessä.
Toinen versio tästä strategiasta on vierasbloggaaminen, jossa kirjoitat laadukkaan artikkelin toisen sivuston blogiin ja saat sieltä linkin omille sivuille. Tämä vielä vaivalloisempaa, koska joudut kirjoittamaan jokaista linkkiä varten uuden artikkelin, mutta vastaavasti artikkelit julkaistaan usein 100 %:n todennäköisyydellä.
Plussat:
- Mahdollisuus saada laadukkaita linkkejä edullisesti.
- Linkitys sivulta, jossa aitoa kävijävirtaa ja myös sitä kautta. mahdollisuus saada lisähyötyä.
- Täysin luonnollinen linkitys.
Miinukset:
- Vaatii ammattitaitoa analysoida linkittävät sivut.
- Vaikea löytää riittävä määrä hyviä sivuja suomen kielellä.
- Vaatii omaa sisällöntuotantotyötä ja sähköpostiviestittelyä.
- Aikaa vievä tapa rakentaa linkkejä ja vaikea skaalata Suomessa.
3. Sponsoroidut julkaisut / kaupallinen yhteistyö
Näihin linkkeihin olet varmasti törmännyt, jos olet lukenut uutissivustoja tai olet seurannut suosittuja blogeja. Nämä voivat olla täysin sponsoroituja artikkeleita, jotka julkaistaan Iltasanomissa tai muissa vastaavissa suurissa digitaalisissa medioissa. Toinen vaihtoehto on suositut blogit, joissa bloggaajalle annetaan tuote arvosteltavaksi ja tästä kirjoituksesta maksetaan. Molemmat menevät siihen kategoriaan, että kerrotaan avoimesti Googlelle linkkien olevan maksettuja. Tämä on myös mielenkiintoinen siltä kannalta, että osa hakukoneoptimoinnin tekijöistä on vahvasti sitä mieltä, että linkkejä ei saa ostaa missään nimessä. Aika monet suuret brändit tekevät tätä päivittäin. On vihdoin aika ymmärtää, että vaikka Google haluaisi blokata kaikki maksetut linkit, niin se on arkipäivää, eikä sitä voida estää mitenkään. Täytyy siis vain keskittyä pelaamaan tätä peliä paremmin kuin muut.
Vuoden 2020 maaliskuun Google-päivitys vaikuttaa tähänkin linkkistrategiaan, koska Google on julkaissut uuden linkkityypin: sponsoroitu sisältö (sponsored content). Tähän mennessä nämä maksulliset linkit ovat toimineet yhtä hyvin, vaikka ne ovatkin merkitty tuolla ”sponsored content” -linkkityypillä, mutta me uskomme että Google tulee vähentämään näiden tehoa portaittain tulevien vuosien aikana. Miksi muuten se haluaisi, että maksettujen artikkeleiden linkit merkittäisiin erikseen?
Nämä linkit ovat yleisesti erittäin tehokkaita, koska ne tulevat suurilta luotettavilta sivuilta. Monet työkalut mittaavat sivujen luotettavuutta ja yksi alan vakiintunut mittari on Ahrefs:n domain rank, josta käytetään lyhennettä DR. Isojen sivujen DR on Suomessa usein yli 50, kun asteikko on 0-100. Pienen yrityksen kotisivujen DR saattaa olla alle 10 tai joissain tapauksissa alle viisi. Tämän vertailun idea oli vain antaa sinulle käsitys millä asteikolla eri sivujen DR on. Suosittujen blogien BR voi liikkua 10-40 välillä riippuen sivuston suosiosta ja laajuudesta. Usein kannattaa pyrkiä hankkimaan yli DR10 linkkejä ja yli DR20 linkit ovat Suomessa jo erittäin tehokkaita, jos sisältö on riittävän kohdennettu toimialaasi ja haluttuun hakusanaan liittyen.
Ongelma isojen sivustojen kanssa on se, että ne ovat sisällöltään todella yleisiä, eivätkä ne keskity mihinkään aihealueeseen syvemmin. Google antaa enemmän linkkivoimaa sellaisille linkeille, joissa sivuston aihealue liittyy myös kirjoitettuun artikkeliin ja linkkitekstiin.
Tämän takia kannattaa yrittää löytää omaan toimialaan liittyviä isoja sivustoja, esimerkiksi kameratarvikkeiden verkkokaupan kannattaisi ostaa sponsoroitu artikkeli mieluummin digilehti.fi -sivulta kuin Iltasanomien sivuilta.
Plussat:
- Tehokas linkki erittäin luotettavalta sivulta.
- Mahdollisuus myös parantaa yrityksen imagoa näkymällä valtakunnallisissa medioissa.
- Mahdollisuus ostaa myös journalistin kirjoittama artikkeli
- Vapaasti valittava linkkiteksti
- Mahdollisuus laittaa useampi linkki eri sivuille
Miinukset:
- Yksi linkki voi helposti maksaa yli 1000 €.
- Liian laaja aihealue voi vähentää linkin tehoa.
- Googlen päivitys voi vähentää merkittävästi näiden linkkien tehoa.
4. Linkkien vaihto & ristiinlinkitys
Tämä on tehokas tee se itse -tekniikka, joka oikein tehtynä voi olla riittävä linkkistrategia monille yrityksille. Idea on yksinkertainen: kontaktoi yhteistyökumppaneita, maahantuojia, jälleenmyyjia, tuttuja ja muita oman verkostosi yrityksiä ja ehdota että voisitte molemmat lisätä omille sivuille linkit osoittamaan toistenne yritysten sivuille.
Tällä tavalla voit saada hyviäkin linkkejä oman toimialan muilta sivuilta ja ne auttavat nostamaan sivujesi Google-sijoituksia tehokkaammin kuin blogikommentit tai linkit keskustelusivuilta. Nämä linkit voidaan tehdä hyvin tai sitten todella tehottomasti ja tässä muutama vinkki tällaisten linkkien rakentamiseen:
- Pyri saamaan linkki aina oikeasta tekstisisllöstä (ei sivupalkista tai sivun alaosiosta).
- Pyri saamaan linkki sellaiselta sivulta, josta ei ole montaa linkkiä muille sivuille (jokin muu sivu kuin pelkkä linkkilistaus yhteistyökumppaneiden sivulle)
- Jos mahdollista, niin toimiva lyhyt esittelyteksti yrityksestäsi ja pyydä julkaisemaan teksti linkin yhteydessä.
Haluamme välttää linkkejä listaussivuilta sen takia, että linkkivoima jakaantuu muuten kaikkien sivun linkkien kesken ja yleensä niistä ei ole juurikaan hyötyä Google-näkyvyyden näkökulmasta. Muista kuitenkin aina, että linkki heikommin toteutetulta sivulta on aina parempi kuin jäädä täysin ilman linkkiä.
Plussat:
- Ilmainen tapa rakentaa linkityksiä.
- Mahdollisuus saada tehokkaita linkityksiä oikein mietittynä.
- Mahdollisuus tarjota myös arvoa vastapalveluksena yhteistyökumppaneille.
- Todella relevantteja linkkejä oman toimialan sivuilta.
Miinukset:
- Linkittävien sivujen laatu voi olla heikko.
- Vaikea saada paljon linkkejä, jos ei ole isoa verkostoa kumppaneita.
- Vaatii manuaalista työtä ja sähköpostien vaihtoa.
- Toinen osapuoli ei välttämättä ymmärrä linkkien vaihtamisen hyötyä.
5. Linkkien osto / PBN-linkit
Jos olet kuullut sanan PBN, niin olet jo aika syvällä linkitysten ihmeellisessä maailmassa. PBN-lyhenne tulee sanoista ”Private Blog Network”, joka tarkoittaa sitä, että jotkin toimijat rakentavat blogeja eri toimialoille ideana, että niihin myydään linkkejä ulkopuolisille. Osa hakukoneoptimoijista pitää tätä todella vääränä tapana ja pelkää Googlen antavan rangaistuksia PBN-linkeistä. Toki Google tekeekin niin, mutta käytännössä näiden havaitseminen on vaikeampaa kun voisi kuvitella.
Nämä sivut ovat käytänössä tavallisia blogeja, joihin tuotetaan blogikirjoituksia blogin aihealueeseen liittyen. PBN-blogia ei kuitenkaan ylläpidä yksityinen bloggaaja, vaan blogia hallinnoidaan keskitetysti. PBN-sivuilla on kaksi tavoitetta:
- Nostaa blogin auktoriteettia aihe-alueen vaikuttajana luomalla uutta hyödyllistä sisältöä.
- Tarjota sisällöistä parhaiten linkkivoimaa antavia linkkejä sivuille, jotka haluavat parantaa näkyvyyttään orgaanisissa hakutuloksissa.
Monet maailman parhaista hakukoneoptimoinnin ammattilaisista omistaa oman henkilökohtaisen blogiverkoston (PBN) tai jopa yrityksen, joka myy tai vuokraa linkkejä heidän PBN-sivuistaan.
VAROITUS: Voit tilata linkkejä halvalla jopa 5 € tai 10 € kappalehintaan, mutta silloin liikut vaarallisilla vesillä. Halvat linkit eivät yleensä siirrä auktoriteettia ja spämmiksi merkityiltä sivuilta tulevat linkit vakuttavat negatiivisesti näkyvyyteen. Suomalaisista .fi -blogeista ammattimaisesti tuotetut linkit ovat turvallisia ja niiden avulla parannat sijoituksiasi Googlessa nopeasti.
Linkkejä voit ostaa helposti ja nopeasti kiinteään hintaan, mutta itse linkittävää sivustoa ei pääse ihailemaan ennakkoon. Näin kiusantekijät eivät voi tehdä hyökkäyksiä verkostoa vastaan. Usein PBN-linkit ostetaan domain rankingin (DR) mukaan ja useamman linkin paketeissa. Tällä hetkellä nämä linkit ovat kaikkein parhaita linkkejä hintaan ja tehoon katsottuna, jos blogiverkosto on rakennettu pitkäkestoista käyttöä varten.
Plussat:
- Tehokkaita ja kohdennettuja linkkejä
- Tehoon nähden edullisia linkkejä toteuttaa
- Ei vaadi manuaalista työtä, vaan voidaan ulkoistaa täysin
- Yhden linkin hinta usein vain murto-osa sponsoroidun artikkelin hinnasta
Miinukset:
- Linkit maksullisia, ei toimi nollabudjetin stategiaan.
- Ostetaan usein useampi linkki kerrallaan.
- Vaihtoehtoja tarjolla rajallisesti suomen kielelle.
6. 301-uudelleenohjaukset
Koko sivuston uudelleenohjaamista voidaan kutsua myös köyhän miehen PBN-sivuiksi, koska siinä ideana on, että ostetaan umpeutuneita domaineita joilla on olemassa jo kohtuullinen DR ja kun sivu saadaan rekisteröityä, niin se ohjataan 301-uudelleenohjauksella kokonaan omille sivuille. Eli tässä hyödynnetään samoja periaatteita kuin PBN-sivuissa, mutta kaikkein tehokkain osa (sisällöntuotanto) jätetään pois.
Tämän takia Google ei anna mitään lisähyötyä relevantista sisällöstä tai aihealueeseen kohdennetusta sivusta ja linkkivoima jää vajaaksi. Tätä taktiikkaa käyttää paljon ainakin pikalainoja kilpialuttavat affiliate-sivut ja syy piilee siinä, että heillä ei ole riittävästi sisällöntuottajia, jotka voisivat tuottaa laina-aiheisia tekstejä liukuhihnalta.
Meidän suosituksemme on, että tätä uudelleenohjausta kannattaa käyttää vain silloin, kun olet vaihtamassa koko sivuston täysin uuteen domainiin tai olet varannut sivun nimen usealla eri domainpäätteellä. Siinä tapauksessa kannattaa ohjata kaikki vanhat ja toissijaiset domainit ohjaamaan tärkeimpään domainiin.
Plussat:
- Nopea ja edullinen tapa rakentaa linkityksiä.
- Voi saada lisäbuustia nopeasti hyödyntämällä jo olemassa olevaa domain rankingia.
- Voidaan hyödyntää useamman rekisteröidyn domainin kanssa.
Miinukset:
- Linkkivoima jää vajaaksi verrattuina sisältösivuihin.
- Googlelle helppo tapa havaita epänormaalit linkitykset.
- Vaatii paljon työtä domainien etsimiseen ja varaamiseen liittyvissä asioissa.
7. Yrityshakemistot
Viimeisimpänä tekniikkana esittelyssä on monien keskiverto-optimoijien käyttämä linkitystaktiikka. Tämä ilmaus sen takia, koska osa hakukoneoptimointitoimistoista tarjoaa linkkien rakentamista juuri tähän taktiikkaan perustuen, vaikka asiakas voi tehdä kaiken saman itse vain 30-60 minuutin työllä. Lisäksi tämä ei ole mikään huipputehokas tapa rakentaa linkkejä, mutta sille on olemassa myös erittäin toimivia käyttökohteita. Useimmat linkkihakemistot ja yrityshakemistot listaa joko toimialaan tai kaupunkiin (tai molempiin) perustuen ja näihin listauksiin syötetään yrityksen yhteystiedot sijainti mukaanlukien. Tällaiset linkit edistävät erityisesti kivijalkayritysten hakukonenäkyvyyttä, koska hakemistojen avulla sivujen sijaintiin liittyvää luottamusta voidaan kasvattaa Googlen silmissä.
Koska hakemistoihin voi käydä kuka tahansa lisäämässä linkin, niin se tarkoittaa että näiden linkkien linkkivoima ei ole yhtä suuri kuin vierasblogikirjoituksissa, PBN-linkeissä tai sponsoroiduissa artikkeleissa. Tämä on kuitenkin ehdottomasti hyvä tapa rakentaa tuki- tai täytelinkkejä ja naamioida muiden linkkien kanssa sivuston linkkiprofiilia luonnollisemmaksi.
Plussat:
- Helppo tapa rakentaa itse linkkejä.
- Ilmainen, toimii myös nollabudjetin linkinrakennukseen.
- Hyötyä erityisesti kivijalkayrityksille.
Miinukset:
- Linkkien teho heikko verrattuna parempiin linkkeihin.
- Rajallisesti hyviä hakemistoja, joista kannattaa linkittää.
- Vaatii vähän omaa sisällöntuotantoa esittelytekstien kirjoittamiseen.
Kuinka paljon tarvitsen linkkejä päästäkseni Googlen etusivulle?
Nyt kun sinulla on enemmän tietoa, kuinka voit lisätä linkkien määrää ja ymmärrät eri linkkistrategioiden plussat ja miinukset, niin sinua saattaa kiinnostaa kuinka monta linkkiä juuri sinun kotisivusi tarvitsevat, että voit voittaa kilpailijasi Googlessa.
Tähän ei valitettavasti ole yksiselitteistä vastausta, koska tarvittavien linkkien määrä riippuu useasta eri tekijästä ja niiden välisistä voimasuhteista. Tässä esimerkki, mitkä asiat vaikuttavat tarvittavien linkkien määrään:
- Hakusana, jolla haluat näkyä paremmin.
- Kilpailijoiden sivuille osoittavat linkitykset.
- Kilpailijoiden sivuille osoittavien linkitysten laatu.
- Kilpailijoiden sivujen sisällön määrä ja laajuus.
- Kilpailijoiden domainin ikä.
- Sinun sivujesi domainin ikä.
- Sinun sivuillesi osoittavien linkitysten määrä ja laatu.
- Sinun sivujesi sisällön määrä ja laajuus.
Nämä asiat ovat mahdollista selvittää eri analyysityökalujen ja -ohjelmien sekä pitkän kokemuksen avulla. Analysointiin käytettävät ohjelmat maksavat helposti 150-300 €/kk ja yhden yksittäisen sivun analysointia varten ei ole järkevää hankkia kaikkia näitä työkaluja, vaikka osaamista analysointiin olisikin.
Meidän mielestä on harmillista, että moni yritys ei tiedä miten lähellä Googlen ykkössija tai etusivun näkyvyys voi olla. Joissain tapauksissa paalupaikat ovat vain 2-3 uuden linkin päässä. Me olemme todistaneet jo monta kertaa, kuinka muutama linkki voi muuttaa yrityksen myynnin, tarjouspyyntöjen tai yhteydenottojen määrää merkittävästi.
Tarvitsen linkkejä, mistä saan hyviä linkkejä nopeasti?
Jos tiedät varmaksi, että tarvitset lisää linkkejä sivuillesi, niin jatka lukemista. Olemme rakentaneet eri aiheisiin liittyviä sivustoja yli 4 vuoden ajan. Meidän verkostosta löytyy yli 300 sivua, joita olemme hyödyntäneet asiakkaidemme hakukonenäkyvyyden kehittämiseen, mutta emme ole antaneet mahdollisuutta hankkia linkkejä suoraan ilman erillistä hakukoneoptimointiprojektia.
Olemme kuitenkin huomanneet, että useammat yritykset ovat panostaneet sivujen hakukoneoptimointiin ja sivujen sisäinen optimointi on jo osalla yrityksistä hyvällä tasolla. Sen vuoksi sivujen sisäisellä optimoinnilla ei ole enää samanlaista kilpailuetua, vaan kilpailuetu saavutetaan ulkopuolisilla linkeillä.
Linkkien rakentaminen palveluna
Avasimme ovet vuoden 2019 loppupuolella myös muutamille yrityksille, jotka tarvitsivat laadukkaita linkkejä suomen kielisiltä sivuilta. Asiakkaiden joukossa löytyy maailmallakin tunnettuja suomalaisia brändejä, muita markkinointitoimistoja ja erittäin kilpailluilla toimialoilla toimivia affiliate-sivuja.
Tämän artikkelin kirjoitushetkellä meillä on muutama paikka vapaana uusille asiakkaille. Emme voi luvata, että meillä on tilaa ottaa uusia asiakkaita jatkuvasti, koska haluamme varmistaa kaksi asiaa:
- Ehdimme rakentaa ja testata kaikki sivustot, joista rakennamme linkkejä asiakkaillemme.
- Pystymme tarjoamaan jokaiselle asiakkaalle laadukkaita linkkejä riittävän määrän, riittävän nopealla aikataululla.
Toivottavasti pystyimme tarjoamaan sinulle uutta tietoa tai ideoita linkkien rakentamiseen liittyen ja toivottavasti löysit sinulle ja yrityksellesi sopivimman tavan lähteä rakentamaan linkityksiä ja suunnittelemaan linkitysstrategian vuodelle 2020. Ota seuraava askel ja aloita linkkien rakentaminen itse tai hanki se palveluna, koska tulevaisuudessa joudut taistelemaan kovemmin ja suuremmalla budjetilla Googlen kärkisijoista.