Eräs helsinkiläinen palvelualan yritys siirtyi asiakkaaksemme viime keväänä, koska heistä tuntui että aiemman yhteistyökumppanin kanssa markkinointiin kului suuri summa rahaa, ilman merkittäviä tuloksia. Tässä artikkelissa paljastan miten lähdimme tekemään yhteistyötä ja mitä sen seurauksena tapahtui.
Saamme usein yhteydenottoja yrittäjiltä ja yrityksiltä, jotka eivät ole tyytyväisiä heidän digitaalisen markkinointiin. Tavallisesti heillä on yhteistyökumppani, jonka palveluita he ovat ostaneet puhelinmyynnin seurauksena ja jostain syystä myyjän puheet eivät ole toteutuneet käytännössä. En halua alkaa mollaamaan ketään tässä, koska olen itsekin varmasti sortunut ”ylimyyntiin” jossain vaiheessa. Kokemuksen myötä olen oppinut analysoimaan markkinoinnin potentiaalia paremmin.
1300 euron mainosbudjetilla vain kymmenisen yhteydenottoa kuukaudessa
Lähtötilanne maaliskuun alussa oli se, että asiakkaamme oli käyttänyt rahaa Google-markkinointiin melkein 800 euroa kuukaudessa, jonka lisäksi hän oli maksanut melkein 500 euroa palvelumaksua mainonnan kehittämisestä. Hakukoneoptimointia yrityksen kotisivuille ei oltu tehty säännöllisesti. Tämä tuotti helmikuussa vain 12 yhteydenottoa tarjouspyyntölomakkeen kautta. Puheluita ei olla seurattu, mutta toki niitäkin tuli saman ajanjakson aikana. Kuvakaappauksen analytiikasta tulet näkemään myöhemmin tällä sivulla.
Muutimme tätä ajatusmaailmaa niin, että suurin osa resursseista käytettiin hakukoneoptimointiin (noin 70 %) ja loppu AdWords-mainonnan optimointiin. Ajatuksena oli se, että alkuun pyrimme saamaan saman määrän yhteydenottoja huomattavasti pienemmällä mainosbudjetilla ja säästetty osa markkinointibudjetista käytettiin hakukoneoptimointiin. Siinä vaiheessa kun Google-sijoitukset nousevat riittävästi, niin yhteydenotot tulevat ilman kalliita AdWords-mainoksia. Katsotaan mitä tapahtui myöhemmin.
Sijoitukset nousuun hyvällä Google-optimoinnilla
Alla näet muutamien tärkeimpien hakusanojen sijoitusten muutoksia ja niiden kuukausittaisia hakumääriä:
- Hakusana 1: 2900 hakua/kk. Sijoitusten muutos sijalta 57. sijalle 4.
- Hakusana 2: 390 hakua/kk. Sijoitusten muutos sijalta 170. sijalle 3.
- Hakusana 3: 110 hakua/kk. Sijoitusten muutos sijalta 12. sijalle 1.
Tässä vielä kuva hakusanojen sijoitusten raportista. Valitettavasti itse hakusanojen nimet ovat piilotettu, mutta kaikki muu tieto on nähtävillä kuvasta.
Tässä alla vielä toinen kuva, josta näkyy kaikki seurattavat hakusanat ja niiden Google-sijoitukset.
Oliko sijoitusten noususta mitään hyötyä?
Tämä sijoitusten nousu ei itsessään tarkoita vielä mitään, mutta katsotaan seuraavaksi mitä siitä seurasi yrityksen näkökulmasta.
Google Analytics on loistava työkalu tulosten seurantaan ja sen avulla pystytään helposti näkemään tuottaako markkinointi oikeasti tulosta. Katsotaan aluksi mitä maksetun mainonnan (AdWords) kanssa tapahtui.
Kuvassa on verrattu kahta saman pituista aikaväliä (1.2.2017 – 28.2.2017 sekä 1.8.2017 – 28.8.2017) keskenään, vaikka se ei tästä kuvasta näy. Jouduin leikkaamaan tuon osan pois, koska olisin samalla paljastanut mainoskampanjoiden nimiä.
Ensisilmäyksellä tulokset näyttävät huonoilta, paljon punaisia nuolia alaspäin. Kun katsomme dataa tarkemmin, niin klikkaukset ovat tippuneet 24 %. Tämä on hyvin normaalia, koska mainosbudjettia on onnistuttu pienentämään 686,15 eurosta 359,40 euroon, eli yli 47 prosenttia.
Tämä tarkoittaa sitä että klikkauksia sivuille on saatu edullisemmin. Viimeisessä sarakkeessa on mielenkiintoista luettavaa: yhteydenottolomakkeen lähetysten määrä on noussut yhdellä (6 -> 7 kappaleeseen). Muutos ei tunnu suurelta, mutta miltä sinusta tuntuisi saada edes yksi yhteydenotto enemmän ja samalla säästää yli 300 euroa?
Haluatko oppia tekemään AdWords-mainontaa itse? Vinkkejä mainonnan tekemiseen löydät tästä blogikirjoituksesta.
Eikä siinä vielä kaikki 🙂
Tämä oli vasta maksetun mainonnan tilasto ja siinä meillä oli tavoitteena karsia kuluissa, että pystymme käyttämään enemmän resursseja hakukoneoptimointiin. Kuten aikaisemmista kuvista näkyi, niin hakukonesijoitukset saatiin nousemaan hyvin ja tässä vähän tarkempaa tietoa, mitä hyötyä siitä oikein oli.
Kokonaisuudessaan sivujen kävijämäärä kasvoi 65 %, joka tarkoitti 516 käyntiä enemmän kuin aikaisemmin, vaikka maksetun mainonnan kautta käyntejä tulikin yli 100 vähemmän. Googlen luonnollisen haun kautta kävijämäärä lähes nelinkertaistui, mihin suoraan vaikuttaa tärkeimpien hakusanojen Google-sijoitukset.
Toinen mielenkiintoinen mittari on istunnon keskimääräinen kesto, joka kertoo kuinka hyvin kävijät viihtyvät sivuilla. Tämä kasvoi lähes 50 %, noin 40 sekunnilla / käynti. Usein tämä mittari kertoo myös siitä, että sivujen vierailijat ovat kiinnostuneita sivujen sisällöstä, eli ovat ehkä etsimässä vastaavaa palvelua.
Kaikkein tärkeimmät sarakkeet löytyvät tästäkin kuvasta viimeisinä, eli lähetetyn yhteydenottolomakkeen toteutumiset. Ennen yhteistyön aloittamista yritys olis saanut 12 yhteydenottoa edellisen kuukauden aikana ja myöhemmin saman pituisen jakson aikana näitä yhteydenottoja tuli 34 kappaletta, melkein kolminkertainen määrä!
Parasta tässä on se, että 23 yhteydenottoa tuli luonnollisen Google-haun kautta, eli täysin ilman maksettua mainontaan. Jos mainonta olisi haluttu lopettaa kokonaan ja säästää 686,15 euroa, niin siitä huolimatta yhteydenottoja oltaisiin saatu kaksinkertainen määrä lähtötilanteeseen nähden.
Kirjoituksen opetus
Ole kiinnostunut aina markkinoinnin tuloksista ja seuraa niitä myös itse. Jos ostat markkinointipalveluja toimistolta ja joltain muulta alan ammattilaiselta, niin älä tyydy pelkästään näyttökertojen tai klikkausten raportointiin, koska ne eivät kerro markkinoinnin toimivuudesta yhtään mitään.
Se on vähän sama asia kuin olisi ostamassa yritystä sen perusteella, että myytävän yrityksen kotisivuilla käy 10 000 kävijää kuukaudessa, vaikka liikevaihtoa ei ole yhtään. Itse en ainakaan olisi kiinnostunut tällaisen yrityksen ostamisesta. 🙂