Olen miettinyt monta kertaa yrityksiä, jotka tekevät AdWords-mainontaa asiakkailleen ja ilmeisesti monet asiakkaat saavat sillä hyviä tuloksia aikaan. Teen jatkuvasti itsekin AdWords-mainontaa muutamalle verkkokaupalle ja parille muulle palveluyritykselle ja välillä mietin, että pitäisikö Hakukonekeisarin tarjota klikkauspohjaiseen mainontaan liittyviä palveluita? Tulen joka kerta samaan lopputulokseen, että yrittäjän ei välttämättä ole kovin järkevää maksaa palvelusta, jos hän voi oppia tekemään sen itse kohtuullisen hyvin. Tästä johtuen haluan opettaa sinulle muutamia asioita, mitkä on hyvä tietää Google AdWords -mainonnasta.

Miksi AdWords-mainonta kannattaa aina tehdä itse?

Tämän takia AdWords-mainonta kannattaa tehdä itse

Koska olen opiskellut insinööriksi, niin minulle asiat ovat yleensä helppo hahmottaa lukujen kautta. Numerothan eivät valehtele! Jos ostat klikkauspohjaisen mainonnan palveluita (AdWords-, Facebook-, Instagram-, Twitter-mainonta), niin yleensä palveluntarjoaja ottaa 30-50 % suuruisen palkkion työstään, jos he eivät tarjoa palvelua kiinteällä kuukausihinnalla. Tämä tarkoittaa sitä, että Googlemarkkinoinnista maksetaan yhteensä 300 euroa, josta digimarkkinointiyritys saa palkkiota noin 100-150 euroa.

AdWords-mainosbudjetti ja markkinointistrategiaAsia voidaan laskea myös toisinpäin. Jos kilpailijasi mainostaa itse palveluaan 300 eurolla kuukaudessa ja sinä ulkoistat tämän palvelun, niin silloin sinun Googlen AdWordsiin käytettävä mainosraha on 150-200 euroa. Eli kilpailijallasi on 30-50 % suurempi mainosbudjetti ja etulyöntiasema. Tämän takia markkinointitoimiston pitää pystyä tekemään mainokset erittäin tehokkaasti ja reilusti kilpailijoita edullisemmilla klikkihinnoilla. Eli markkinointitoimiston pitää pystyä mainostamaan 2x tehokkaammin kuin kilpailija tai yrittäjä itse, että päästään tuotoissa edes nollatilanteeseen. Osa alan toimijoista varmasti pystyy todella hyvään ja tehokkaaseen AdWords-markkinointiin, mutta yhteistyökumppania valitessa kannattaa aina kysyä yrityksen aiempia referenssejä ja tarjoavatko he palveluilleen tulostakuuta.Tämän takia me emme tarjoa AdWords-markkinointipalveluita asiakkaillemme, mutta mieluummin haluamme opettaa sinut tekemään sen itse. Tiedätkö miten Google määrittää mainoksiesi hinnat tai haluatko tietää, miten saat mainostettua edullisemmin?

Miten AdWords-mainosten klikkaushinta määräytyy?

Tämä Googlen mainospalvelu vilisee outoja termejä kuten: laatupisteet (Quality Score), korkein klikkauskohtainen oletushinta (Max Bid) ja mainoksen “ranking” (Ad Rank). Seuraavassa pyrin selvittämään mitä nämä tarkoittavat ja mihin ne vaikuttavat. Mainoksen sijaintiin vaikuttavat valitsemasi maksimi klikkaushinta mainokselle ja mainoksen laatupisteet. Mainoksen Ad Rank lasketaan seuraavasti:

Ad Rank = maksimi klikkaushinta x mainoksen laatupisteet

Esimerkiksi saat laatupisteitä 8/10 ja olet valmis maksamaan mainoksen näyttämisestä 1,50 €/klikkaus. Silloin mainoksesi Ad Rank on 8 x 1,5 = 12. Tässä kaavassa hyvillä laatupisteillä voidaan saada sama näkyvyys halvemmalla klikkihinnalla. Yleensä hyvät laatupisteet saadaan muutamalla pienellä kikalla, jotka opetan sinulle seuraavaksi.

Korkeat laatupisteet AdWords -mainokselle

Ensinnäkin mainos täytyy suunnitella niin, että se liittyy sinun sivujesi sisältöön. Ideaalitilanne on se, että mainostat vaikka hammaslääkäripalveluita Hämeenlinnassa ja sinulla on kotisivujen alasivuna aiheeseen ja kaupunkiin liittyvä sivu. Voit jopa ostikoida sivun: Hammaslääkäripalvelut Hämeenlinna.Tämän jälkeen voit alkaa suunnittelemaan laadukasta mainosta ja muista huomioida seuraavat asiat:

  • Laita mainoksen otsikkoon hakusanat
  • Lisäksi mainostekstissä on hyvä esiintyä samat hakusanat
  • Hakusana näkyvään URL-osoitteeseen

Tässä esimerkkikuva AdWords-mainoksesta, jota voisin itse käyttää, jos olisin hammaslääkäri tai oikeastaan Hammaskeisari. Huom. näkyvä URL-osoite voi olla eri kuin oikea URL-osoite.

AdWords-mainoksen tekstien suunnittelu

Nyt kun osaamme tehdä hyviä mainoksia, niin voimme seuraavaksi katsoa miten mainoksen klikkaushinta määräytyy. Tässä kohtaa mainostaminen muuttuu insinöörin mielestä mielenkiintoiseksi, koska sinun mainoksen klikkaushintaan vaikuttaa merkittävästi kilpailijasi. Google asettaa mainokset Ad Rank:n mukaan paremmuusjärjestykseen (myöhemmin esimerkkikuvia) ja silloin sinun mainoksen klikkaushintasi tulee seuraavasta kaavasta:

Klikkaushinta = alemman mainoksen Ad Rank / mainoksen laatupisteet + 0,01 €

Tämä saattoi mennä yli hilseen (niin kuin minullakin ensimmäisen kerran), mutta sitä varten olen suunnitellut nämä pari selventävää kuvan, dadaa!

AdWords laatupisteet ja Ad Rank:n laskeminen

Eli näin Google arvio mainokset paremmuusjärjestykseen (Ad Rank). Laskukaava on siis: Ad Rank = maksimi klikkaushinta x laatupisteet. Laatupisteillä on todella suuri merkitys sekä hyvän Ad Rank pisteytyksen saamisessa että lopullisen klikkaushinnan määräytymisessä.Alla olevassa kuvassa näkyy hyvin, kuinka paljon laatupisteet voivat vaikuttaa. Kahdella ensimmäisellä mainostajalla on maksimiklikkaushinnassa vain 0,10 euron ero, mutta lopullinen klikkaushinta on yli 0,50 € edullisempi mainokselle, jolla on paremmat laatupisteet. Lopullinen klikkaushinta määräytyy siis tämän laskukaavan perusteella: Klikkaushinta = huonomman mainoksen Ad Rank / mainoksen laatupisteet + 0,01 €. Koska Hammasfirma #2 Ad Rank on vain 8, niin Hammaskeisari saa oman mainoksensa hintaan 8 / 8 + 0,01 € = 1,01 € / klikkaus.

AdWords klikkaushinta ja sen laskentakaava

Toivottavasti tämä artikkeli auttoi sinua ymmärtämään paremmin, kuinka Google järjestää mainokset paremmuusjärjestykseen ja miten mainosten todellinen klikkaushinta lasketaan. Tulosten mittaaminen ja hyvin toteutettu markkinointisuunnitelma ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin Adwords-mainosten suunnittelu ja toteuttaminen. Tässä blogikirjoituksessa kerron tarkemmin, kuinka teet yksinkertaisen mutta tehokkaan markkinointisuunnitelman verkkoliiketoiminnallsesi.Tuntuuko, että yrityksesi käyttää liikaa rahaa Googlen maksettuun mainontaan (AdWords)? Jos sinua kiinnostaa tietää voisiko yrityksesi säästää mainosbudjettia, mutta saada saman verran potentiaalisia asiakkaita kotisivuille näkymällä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa paremmin, niin voit varata alla olevalla lomakkeella ilmaisen konsultaatiopuhelun. Puhelun aikana selvitämme yhdessä, onko AdWords-mainosbudjettisi järkevällä tasolla ja olisiko hyvästä luonnollisesta Google-näkyvyydestä yrityksesi liiketoiminnalle todellista hyötyä vai ei.


Viimeksi päivitetty:

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Kiinnostaako sinua Google AdWords -mainonta?

Jos haluat tietää, kuinka teemme asiakkaillemme Google-mainontaa, niin lue lisää palvelustamme täältä.

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.

Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!
-Ville Kinanen