Joskus voi tulla eteen tilanne, jossa huomataan että hakukoneoptimointi ei ole tuottanut toivottuja lopputuloksia. Itse optimointi voi olla tehty oikein ja sivuille on alkanut virtaamaan paljon uusia kävijöitä olennaisten hakusanojen kautta. Juuri tällaisessa tilanteessa huomataan usein tämä syy, kun kaikki tähdet näyttäisivät olevan oikeassa linjassa (eli sivuilla on hyvä löydettävyys Googlessa), mutta kauppaa ei vain synny riittävästi tai yhteydenottopyyntöjä ei kilahda sähköpostiin toivottua määrää!
Nopea diagnoosi tällaisessa tilanteessa on lyhyt ja ytimekäs: www-sivut eivät konvertoi.
Konversiolla tarkoitetaan toivottua tapahtumaa, jonka kävijä tekee toivotun toimenpiteen nettisivuilla, esimerkiksi tilauksen verkkokaupassa tai jättää tarjous-/yhteydenottopyynnön. Konversiota mitataan yleensä prosentteina, eli kun yksi kävijä sadasta (1/100) tekee toivotun asian, niin silloin sivun konversio on 1 %. Usein verkkokauppojen konversio liikkuu 1-3 % välillä ja paikallisesti toimivilla palvelualan yrityksillä (kampaamot, autokorjaamot, kauneushoitolat, hierojat, hammaslääkärit yms.) sen pitäisi olla korkeampi, ehkä noin 5 – 10 % riippuen toimialasta.
Konversio-optimointi
Otsikossa lukeva sana tuntuu olevan tällä hetkellä pinnalla Internet-markkinointialalla. Se on ehdottomasti yksi tärkeimmistä asioista verkkoliiketoiminnassa, koska jos tuplaat konversion, niin mitä liikevaihdollesi tapahtuu? Todellakin, se kaksinkertaistuu! Toisaalta välillä tuntuu myös siltä, että siihen liittyy aika paljon turhaa glamouria. Hyvää yhteistyökumppania valitessa on elintärkeää varmistaa, että tämä on saanut aikaiseksi hyviä tuloksia asiakkailleen. Tässä vaiheessa minun täytyy mainita, että Hakukonekeisari ei tarjoa konversio-optimointipalvelua.
Olemme vahvasti sitä mieltä, että nykyajan digitaalisessa markkinoinnissa voi olla todella hyvä vain yhdessä asiassa ja tästä syystä me keskitymme 110 prosenttisesti hakukoneoptimoinnin tekemiseen.Konversio-optimointia voidaan tehdä monella tavalla, mutta siihen liittyy aina testausta ja analysointia. Usein tässä käytetään A/B-testausta, joka tarkoittaa sitä, että yhdestä sivusta tehdään kaksi versiota. Erona voi olla esimerkiksi lisää ostoskoriin -napin väri tai vaikka sivun kuva. Tärkeää tässä on se, että testataan vain yhtä eroavaisuutta kerrallaan. A/B-testauksessa jaetaan sivuille tulevat kävijät niin, että puolet menevät testiversioon A (mikä voisi olla nykyinen sivu) ja puolet kävijöistä ohjataan testiversioon B. Tätä seurataan jonkin aikaa ja sen jälkeen versioista valitaan se joka tuottaa enemmän toivottuja lopputuloksia.
Eli konversio-optimointi on raakaa testaustyötä, mutta harjaantuneet alan ammattilaiset ovat tehneet testejä jo niin paljon, että heille on muodostunut kuva asioista, jotka toimivat yleisesti parhaiten ja tästä syystä kannattaa valita vain parhaat tekijät!
Mitä eroa on huonosti konvertoivalla ja hyvin konvertoivalla nettisivulla?
Otetaan tähän esimerkiksi verkkokauppa. Verkkokauppa on myynyt tuotteita viimeisen vuoden aikana niin, että tilausten keskiarvo on ollut 60 €. Tällä hetkellä verkkokauppaan tulee kuukausittain 15 000 kävijää ja konversio on ollut 0,5 %.Verkkokaupan kuukausimyynti on ollut: 15 000 x 0,5% x 60 € = 4 500 €/kk.Tämä verkkokauppa päättää panostaa konversio-optimointiin ja hyvän yhteistyökumppanin avulla he saavat nostettu verkkokaupan konversion keskinkertaiselle tasolle.
Optimoinnin jälkeen verkkokaupan konversio on 1,5 %. Mitä tämä tarkoittaa yrittäjän lompakossa tulevina kuukausina.Verkkokaupan kuukausimyynti konversio-optimoinnin jälkeen: 15 000 x 1,5% x 60 € = 13 500 €/kk. Nopealla laskukaavalla yrittäjä saa lisämyyntiä 108 000 € yhden vuoden aikana.
Kannattaisiko tällaisesta palvelusta maksaa muutama tuhat euroa? Jo pienikin parannus vaikuttaa myyntiin todella mukavasti.
Miten hakukoneoptimointi liittyy konversio-optimointiin?
Jos sivuilla on todella matala konversioprosentti, niin se johtuu yleensä toisesta näistä asioista:
1. Sivujen käytettävyys on huono ja sieltä on vaikea löytää tarjottavaa tuotetta tai palvelua.
2. Sivuille tulee vääränlaisia kävijöitä.
Hakukoneoptimoinnilla ei voida vaikuttaa sivujen käytettävyyteen eikä asiakaskokemukseen, mutta hakukoneoptimoinnin avulla voidaan saada oikeanlaisia kävijöitä tulemaan yrityksen kotisivuille tai verkkokauppaan. Oikeat kävijät tarkoittavat tässä tilanteessa sellaisia kävijöitä, jotka etsivät jo valmiiksi vastaavaa tuotetta tai palvelua mitä yrityksesi tarjoaa. Luonnollisesti, kun nämä kävijät saadaan sivuillesi, niin tuloksetkin paranevat.Mitä eri tapoja on saada nämä kävijöitä tulemaan sivuillesi? Jos keskitymme henkilöihin, jotka ovat jo etsimässä sinun tarjoamaa palvelua, niin heidät löytää ihan varmasti yhdestä paikasta. Se ei ole enää keltaiset sivut, vaan nykyään kaikki etsivät tietoa Googlesta. Näkymällä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tai mainostamalla maksullisessa Google AdWords -palvelussa voimme saada nämä kävijät sivuillemme.
AdWords on nopein ja helpoin tapa saada lisää kävijöitä sivuillesi, mutta tiedätkö mikä ongelma siihen liittyy? Kun olet itse hakenut tietoa Googlesta, niin kumpia hakutuloksia olet yleensä klikannut – niitä joiden vieressä lukee keltaisessa laatikossa ”Mainos”, vai niitä hakutuloksia, jotka näkyvät näiden maksettujen mainospaikkojen alla?Oma kokemukseni on, että yleensä klikkaan niitä hakutuloksia, jotka eivät ole rahalla ostettuja mainoksia. Ajattelen, että nämä mainokset yrittävät myydä minulle jotain, mitä en välttämättä halua ostaa.
Tutkimusten mukaan 80 % Googlen käyttäjistä klikkaa vain luonnollisia hakutuloksia, eikä näitä maksettuja AdWords-mainoksia.Jos haluat oppia parantamaan www-sivujesi konversiota näkymällä paremmin Googlessa, niin voit osallistua täysin maksuttomalle 5 päivän verkkokurssille alla olevasta linkistä.