Miten hakukoneoptimointi vaikuttaa verkkokaupan myyntiin?
\nHakukonekeisarin toiminta voi olla hieman poikkeuksellista verrattuna alan muihin toimijoihin, koska haluamme tarjota asiakkaillemme hakukoneoptimointia tulostakuulla. Ennen kuin pystyimme antamaan tämän asiakaslupauksen, meidän oli selvitettävä että voidaanko me edes tehdä tällainen lupaus. Valitsimme silloin pilottiasiakkaan, joka toimi sähkötupakkatuotteiden verkkokauppiaana.
Tämä on siitä mielenkiintoinen (ja testaukseen sopiva) toimiala, koska Suomen lainsäädäntö kieltää tupakkatuotteiden markkinoinnin, eli sähkötupakkatuotteita ei saa mainostaa Googlessa. Jos Googlen AdWords-mainonta kielletään lailla, niin silloin kaikki yritykset panostavat luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen, eli ostavat hakukoneoptimointia.
Yli 20 000 hakua yhdellä hakusanalla
ähkötupakka -hakusanalla haetaan keskimäärin 22 200 hakua kuukaudessa.

Lähtötilanteessa pilottiasiakkaamme näkyi Googlessa 2. tai 3. hakutulossivulla. Sinnä vaiheessa asiakkaan myynti oli noin 5 000 €/kk, josta noin 1500-2000 €/kk tuli Googlen luonnollisten hakujen kautta. Aloitimme hakukoneoptimoinnin ja teimme verkkokauppaan teknisiä muutoksia (nopeutimme sivujen latausnopeutta yms.) ja lisäsimme tietyille sivuille hieman lisää sisältöä. Näiden lisäksi rakensimme asiakkaan sivuille linkityksiä muilta aiheeseen liittyviltä laadukkailta sivustoilta. Tämä on ehdottomasti hakukoneoptimoinnin tärkein ja samalla haasteellisin vaihe. Jatkoimme linkitysten rakentamista säännöllisesti ja jossain vaiheessa, itseasiassa parin kuukauden sisällä Google-optimoinnin aloittamisesta hakukonesijoitukset pomppasivat.

Tämä hakukoneoptimoinnin tuloksena tullut sijoitusten nousu 2. sijalle Googlen ensimmäisellä sivulla vaikutti aika paljon myös verkkokaupan myyntiin. Myynti kasvoi yli 450 % muutamassa kuukaudessa ja Googlen haun kautta tullut myynti kasvoi noin 2000 eurosta 16 000 €:n myyntiin, eli hurjat 819 %. Tässä alla vielä kuvakaappaus Googlen Analyticsistä, etten heitä lukuja ihan omasta päästäni.

7x enemmän liikennettä, 8x enemmän myyntiä
Optimoinnin seurauksena Googlaamalla tulleiden kävijöiden määrä kasvoi hieman yli 700 % ja myynnin määrä kuitenkin yli 800 %. Mistä tämä johtuu? Tämä on aika normaali ”luonnonlaki” hakukonenäkyvyyden parantuessa. Kun verkkokauppasi näkyy paremmin Googlen hakutuloksissa, niin silloin myös kauppasi tuotteista aidosti kiinnostuneet henkilöt löytävät helmpommin haluamansa tuotteen ja tekevät ostoksen todennäköisemmin heti kaupassasi. Tämän takia myynti kasvaa usein enemmän kuin kävijämäärä, kun katsotaan Googlen luonnollista liikennettä.