Törmään jatkuvasti yrittäjiin, jotka luulevat että heidän kotisivunsa näkyvät hyvin Googlessa, mutta se johtuukin väärästä tavasta tarkastaa Google-sijoitus. Tämä johtuu siitä, että Google seuraa sinun nettikäyttäytymistäsi ja näyttää joskus yrityksesi sivut todellista korkeammalla paikalla. Alla kuva Google-hausta, jossa tein haun hakusanalla ”remontti Tampere”.

Google-haku remontti Tampere

Kuvasta näkyy, että olen käynyt katsomassa kahden yrityksen nettisivuja ja Google kertoo siitä hakutulosten alimmalla rivillä: ”Olet käynyt tällä sivulla 2 kertaa. Viimeisin käynti: 22.1.2016” ja toisen hakutuloksen kohdalla ”Kävit tällä sivulla 22.1.2016”.

Tarkasta kotisivujesi todellinen Google-sijoitus

Nyt näytän sinulle helpon tavan tarkastaa sivusi Google-sijoitus niin, että oma nettikäyttäytymisesi ei vaikuta lopputulokseen. Alla olevassa kuvassa on ilmainen palvelu Keyword Rank Checker.Keyword Rank Checker

1. Kirjoita haluamasi hakusana Keyword-kenttään.
2. Kirjoita oman nettisivusi osoite Domain-kenttään.
3. Valitse Country-kohdasta: Finland, jos haluat katsoa Suomesta tehtyjen hakujen sijoituksia.

Voit valita halutessasi myös jonkun toisen maan, jos yrityksellä on toimintaa myös muissa maissa.

Täältä pääset katsomaan omien sivujen oikeita Google-sijoituksia: https://serps.com/tools/rank_checker.

Vinkki: Työkalulla voit tarkastaa helposti myös kilpailijoiden hakukonesijoituksia eri hakusanoilla.

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.

Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!
-Ville Kinanen