Nopat

Nettikasinot markkinoivat pelejään ahkerasti siitä huolimatta, että ulkomaisten nettikasinoiden mainonta on kiellettyä Suomessa, sillä täällä Veikkauksella on monopoliasema. Onkin vähintään mielenkiintoista, miten ne ylipäätään voivat harjoittaa markkinointia täällä. Onko edes laillista mainostaa nettikasinoita? 

Netti on pullollaan erilaisia kasinoarvostelu-sivustoja, jotka tarjoavat uusille asiakkaille erilaisia bonuskoodeja ja bonuksia. Lisäksi suomalaiset julkkikset promoavat surutta nettikasinoita omilla sivuillaan ja Facebookissa sekä Instagramissa ja toiset julkimot esiintyvät omilla kasvoillaan ulkomaisten nettikasinoiden mannekiineina. Tunnettuja nettikasinoita vilahtelee monen ulkomaalaisen TV-kanavan mainoksissakin vähän väliä. 

Nettikasinoiden mainostaminen Suomessa hämmentää, sillä eihän sen pitäisi olla mahdollistakaan. Koska Veikkauksella on monopoli rahapelien järjestämisessä, se koskee myös Suomessa tapahtuvaa markkinointiakin. Kuitenkin kansainväliset pelifirmat ovat löytäneet monia käteviä porsaanreikiä, jota kautta saavat pelitarjontansa ja bonuksensa myös suomalaisten pelaajien ulottuville. Tämä aihe on pitkään ollut tapetilla niin peliyhtiöiden kuin korkeimman hallinto-oikeudenkin puolella, ja kyseessä on todella suuri ilmiö. 

Nettikasinoiden mainonta toimii hieman harmaalla alueella 

Nettikasinoiden porsaanreikiin kuuluu muun muassa MTV Finlandin ja Discovery Channelin suomalaiset mainokset. Vaikka nämä kanavat näkyvätkin Suomessa, niiden taustalla olevat yhtiöt eivät ole suomalaisia eikä ohjelmiakaan lähetetä Suomesta käsin, joten mainostaminen niiden kautta on täysin laillista. Nämä TV-yhtiöt toimivat oman maansa lakien mukaisesti eli jos kanavan ohjelmaa tehdään Lontoosta käsin, kyseinen yritys noudattaa Britannian lainsäädäntöä. Näin suomalaisilla viranomaisilla ei ole mahdollisuutta sanella, mitä tällaiset ulkomaiset TV-kanavat saavat tehdä.   

Usein erityisesti ulkomaalaisille peliyhtiöille TV-mainokset ovatkin ainoa varteenotettava netin ulkopuolinen tapa saada potentiaalisten suomalaisten pelaajien huomio. 

Viranomaisten kädet ovat sidottu myös netissä, sillä eiväthän vaikkapa YouTube tai Google AdWords ole vastuussa toiminnastaan Suomen viranomaisille. Voitkin siis nähdä suomenkielistä kasinopelimainontaa vaikka kuinka pitkään evästeiden myötä. AdWordsissa mainostaakseen nettikasinoiden pitää saada Googlelta sertifiointi, vaikka suomalaisten lakien mukaan sitä ei voi saada kuin Veikkaus. Käytännössä tällaiset sertifioinnit menevät kuitenkin Googlen seulasta heittämällä läpi.  

Ulkomainonta

Tallinnan satamassa silmään pistää peliyhtiöiden mainonta, sillä kyseessä on suomalaisten suosiossa oleva matkakohde. Ainakin Kolikkopelit ja PAF mainostavat siellä näkyvään tyyliin. Tällainen ulkomainontahan ei Suomessa ole lain mukaan mahdollista. 

Lehtimainokset

Veikkauksen kilpailijat eivät lain mukaan voi mainostaa myöskään suomalaisissa lehdissä. Ei kuitenkaan voida olla varmoja, etteikö peliyhtiö olisi vaikuttanut artikkelin sisältöön. Tällöin kyse voi olla ihan perinteisestä lobbauksesta tai jopa härskisti suoranaisesta myönteisen sisällön omaavan jutun ostamisesta. Nettikasinoiden markkinointi on haastavaa, mutta peliyhtiöt ovat siinä todella harjaantuneita. 

Sponsoroinnit

Auto - sponsoroitu

Peliyhtiöt eivät voi myöskään sponsoroida suomalaisia urheilijoita, joukkueita tai muutenkaan ketään henkilöä tai yksilöä. NordicBetin pelipaitamainostamisen sponsoriyhteistyö Helsingin Jokereiden kanssa tyrehtyi heti kättelyssä, koska niin ei ole Suomen lakien mukaan mahdollista toimia. 

Brändilähettiläät

Laki kieltää siis julkkisten ja urheilijoiden käyttämisen mainoksissa, mutta heidän kasvojaan voi sniikisti käyttää brändimainonnassa. Rahapelien mainonnassa käytetäänkin yleisesti ns. brändilähettiläitä, kuten urheilijoita sekä muita julkisuuden henkilöitä, joita usein kutsutaan myös ns. turhiksi julkkiksiksi. 

Esimerkiksi Veikkauksen brändilähettiläinä ovat kunnostautuneet mm. Teemu Selänne sekä Jari Litmanen. Jotkut julkkikset ja urheilijat saattavat kirjoittaa vaikkapa blogikirjoituksia peliyhtiöille. Ainakin Jaajo Linnonmaa on markkinoinut NordicBetiä omilla nettisivuillaan ja Facebook-yhteisössään. 

Affiliatemarkkinointi

Somessa usein bongaa julkkisten kasinopeliylistyksiä ja jopa pelivihjeitä. Näissä ceisseissä onkin kyse affiliatemarkkinoinnista, jolloin julkkis toimii peliyhtiön kumppanina ohjaten liikennettä linkin kautta pelisivustolle. Tällöin julkkis saa osuuden eli komission sinun peleihin laittamistasi rahoista. 

Koska kyseessä on varsin tuottoisa bisnes, ei peliyhtiöiden juurikaan tarvitse houkutella julkimoita kumppaneikseen. Kaikkein parhaimmissa afiiliateohjelmissa julkkis voikin ansaita jopa 50 % pelaajan tuomista tuotoista. Tämä on täysin laillista, mutta on syytä suhtautua varauksella kaiken maailman wannabe-julkkisten vihjeisiin ja miettiä, tietääkö kyseinen julkkis tosiaan jotain pelaamisesta vai onko vihjeiden taustalla vain hänen silmissään kiiluva affiliatetulojen kiilto. 

Rahapelimonopoli – jäänne esihistorialliselta ajalta?

Isossa maailmassa rahapelimonopoli on jo so last season, mutta täällä Suomessa se on vielä voimissaan. Suomi onkin saanut asiasta noottia EU-komissiolta, mutta pikku viilauksilla monopolilakiin sitä on saatu täällä edelleen harjoittaa. Mutta koska alalla kilpailu kiristyy koko ajan, paineet sen purkamiseen ovat aina vain kovemmat. Netissä kun maiden välisiä rajoja ei tunneta.