Lamppu syttyi vuonna 2018 erityisen kirkkaasti

Hakukoneoptimointi on jatkuvasti ja poikkeuksellisen nopeasti muuttuva ala ja sen takia siinä on tärkeää olla jatkuvasti ajan hermolla. Tässä artikkelissa kerron, mitä kaikkea uutta olemme oppineet tänä vuonna niin hakukoneoptimoinnista kuin myös asiakkaidemme myynnin kehittämisestä. Tulen kertomaan myös parista uudesta mullistavasta palvelusta, mutta sitä ennen kerron tärkeimmät opit kuluneelta vuodelta:

Miten saada aikaan erinomaisia tuloksia lyhyessä ajassa?

Google-optimoinnin suurin ”heikkous” on se, että tulosten saaminen on työlästä ja hidasta, varsinkin kun hakukoneoptimointia verrataan Google Ads tai Facebook-mainontaan, joissa mitattavia tuloksia voidaan saada jo seuraavan päivän aikana. Optimointipuolella tulosten saaminen kestää yleensä useita kuukausia ja osa alan toimijoista puhuu jopa yli vuodesta. Meidän mielestä tämä on aivan liian pitkä aika asiakkaiden odottaa tuloksia ja sen takia pyrimme pääsemään tavoitteeseen jo 3-4 kuukauden aikana.

Tilitoimiston markkinointi – hakukonesijoitukset

Heti, kun hyvät hakukonesijoitukset ovat saavutettu, niin silloin kello alkaa tikittämään sinun eduksesi, koska kilpailijasi joutuvat näkemään nyt saman vaivan ja työn, jonka sinä olet jo selättänyt hyvän optimointikumppanin kanssa aikaisemmin.

Hakukonesijoitusten nopeassa ja turvallisessa parantamisessa olemme aina olleet hyviä, jopa Suomen kärkitasoa. Tänä vuonna asiat ovat kuitenkin loksahtaneet entistä paremmin kohdalleen, kun olemme pystyneet saamaan järjestelmällisesti tuloksia ennätysajassa, tässä siitä yksi hyvä esimerkki:

“Toteutetun projektin jälkeen sijoituksemme Googlessa nousi lukuisilla hakusanoilla ensimmäiselle sivulle. Projektin myötä verkkokauppamyyntimme tuplaantui jopa kahdessa kuukaudessa. Projektin jälkeen voimme siis todeta yhteistyön Hakukonekeisarin kanssa olleen todella kannattavaa ja varmasti joka euron arvoista.

Suosittelen Hakukonekeisarin palveluita jokaiselle yritykselle tai henkilölle, joka haluaa kasvattaa sivuston kävijämäärää tai myyntiä. Pienelläkin budjetilla voi saada aikaan jo merkittäviä tuloksia osaavan kumppanin kanssa!”
-Antti Mäenpää , Suomen Turvatuote

Itse asiassa tämän verkkokaupan myynti on nyt 3-4 kertaistunut viimeisen 6 kk:n aikana, joten kasvu jatkuu entisestään.

Tärkeimmät asiat, joihin kannattaa keskittyä kun haluat nopeita tuloksia:

  • Riittävän kattavan sisällön lisääminen tärkeimmille laskeutumissivuille
  • Sivujen sisäisten linkitysten oikeaoppinen rakentaminen
  • Ulkoisten linkitysten hankkiminen tai rakentaminen

Valitettavasti en pysty paljastamaan koko salaista reseptiämme ja itse asiassa se muuttuu ja kehittyy meillä lähes kuukausittain paremmaksi ja paremmaksi. Edellä mainituista aiheista löytyy kyllä paljon oppaita ja ohjeita googlaamalla, jos sinua kiinnostaa optimoida omia sivuja itse. Olemme tehneet myös oman WordPress-sivujen hakukoneoptimoinnin verkkokurssin, jossa kerromme kaikki parhaat optimointitekniikat ja sen lisäksi olemme kirjoittaneet myös kaiken kattavan SEO-oppaan.

Mitä on laadukas hakukoneoptimointi?

Tänä vuonna olemme vieneet Google-optimoinnin vielä askelta pidemmälle, koska haluamme auttaa asiakkaitamme aidosti menestymään. Se tarkoittaa sitä, että emme voi pelkästään rajoittua seuraamaan Google-sijoitusten kehitystä, vaan meidän täytyy katsoa kokonaisuutta hieman laajemmin. Olen aiemmin kritisoinut markkinointitoimistoja, joiden kuukausiraportissa on mainittu vain mainosten näyttökerrat ja mainosklikkausten määrät. Nuo luvut eivät kerro mitään mainonnan kannattavuudesta ja tässä artikkelissa (LINKKI) olen avannut tapoja, joilla markkinointitoimistot yrittävät huijata sivua. Jokaisessa markkinointiprojektissa täytyy olla tavoite asetettu ja mittarina voidaan käyttää esimerkiksi: kuinka monta euroa yhden tarjouspyynnön hankkiminen maksaa.

Tätä samaa ajatusta on fiksua käyttää myös hakukoneoptimoinnissa.

Markkinoinnin tavoitteet kuvaaja

Ensimmäinen tavoite on saada hakukonesijoitukset nousemaan, koska käytännössä Googlen ensimmäisellä sivulla näkyvät yritykset voivat saada kävijöitä sivuilleen haetulla hakusanalla. Mitä korkeammalla tuloksissa löytyy, niin sen todennäköisemmin kävijöitä tulee sivuille. Tässä vaiheessa pyritään saamaan mahdollisimman korkea klikkausprosentti (CTR) omalle hakutulokselle, koska sen avulla saamme sivuille enemmän kävijöitä.

Seuraavaksi Googlesta saapuneet kävijät pitäisi saada houkuteltua tekemään toivottu asia (konversio), esimerkiksi jättämään tarjouspyyntö, varaamaan konsultaatio tai kartoitus sivujen kautta. Tähän voimme vaikuttaa sivujen rakenteella, sisällöllä ja graafisella ilmeellä. Tämä osa-alue (konversio-optimointi) jätetään usein vähemmälle huomiolle hakukoneoptimoinnissa tai sitä ei huomioida ollenkaan. Kehittämällä sivuja voidaan saavuttaa helposti jopa 50-100 % kasvu yhteydenottojen määrään. Monet yritykset ovat valmiita maksamaan pelkästään tästä palvelusta isojakin summia.

Orgaanisen liikenteen kasvu lähes 100 %

Viimeinen vaihe on se, että kuinka monta prosenttia yhteydenotoista päätyy kauppaan. Tätä lukua on todella tärkeä seurata, koska se on markkinoinnin suunnittelun yksi kulmakivistä. Tähän voidaan vaikuttaa hankkimalla parempia liidejä, joka usein toteutuu automaattisesti, kun sivut näkyvät paremmin Googlen hakutuloksissa toimialaan sopivilla hakusanoilla. Kuitenkin suurempi vaikutus lopputulokseen on itse myyjällä. Moni todella potentiaalinen asiakas voi jättää tilaamatta, jos palveluntarjoaja ei osaa myydä palvelua oikein tai riittävän kiinnostavalla tavalla.

Hakukonekeisarin uudet palvelut

Koska kehitämme toimintaamme jatkuvasti, niin välillä näistä kehitysideoista muotoutuu täysin uusia palveluita, jotka lopulta päädymme julkaisemaan. Meillä on tapana testata ja pilotoida kaikki palvelut ensin pienellä ryhmällä asiakkaita ja siinä vaiheessa hiomme ja kehitämme palvelun julkaisua varten valmiiksi. Itse asiassa nämä seuraavat kaksi palvelua ovat niin uusia, että niistä ei löydy vielä tarkempaa tietoa sivuiltamme tätä artikkelia kirjoittaessa. Katsotaan tarkemmin mitä jännää olemme keksineet sinua varten.

Provisiopohjainen hakukoneoptimointi

Provisiomalli prosentti myynnistä

Tätä olemme kehitelleet ja testanneet jo kolmen vuoden ajan ja nyt se on saatu siihen muotoon, että palvelu tulee ratkaisemaan yrityksesi myynnin haasteet ilman, että sinulla on mitään riskiä. Ideana on se, että saamme prosentuaalisen korvauksen sivujen kautta tulleesta myynnin kasvusta (verkkokaupat) tai sivujen kautta tulleiden yhteydenottojen kasvusta (palveluyritykset).

Emme siis veloita sinulta provisiota siitä myynnistä, jonka olet itse hankkinut aikaisemmin, vaan ainoastaan siitä myynnin tai yhteydenottojen kasvusta, jonka me pystymme sinulle tuomaan. Tässä palvelussa keskitymme pääasiassa hakukoneoptimointiin, konversio-optimointiin ja myyntiputken rakentamiseen sähköpostimarkkinointia hyödyntämällä.

Yhteenvetona olemme yrityksesi ulkoistettu digimarkkinointiosasto, jolle maksetaan tuloksiin pohjautuvaa palkkaa.

Tähän palveluun meillä on muutama vaatimus, koska tulemme panostamaan paljon aikaa ja resursseja liiketoimintasi kehittämiseen. Olet sopiva kanditaatti palveluun, jos seuraavat asiat toteutuvat:

  • Yrityksesi nettisivut tai verkkokauppa on ollut toiminnassa yli vuoden.
  • Vuosittainen liikevaihtosi on yli 100 000 €.
  • Haluat löytää turvallisen, riskittömän ja erittäin tehokkaan tavan kasvattaa yrityksesi myyntiä.
  • Olet valmis sitoutumaan yhteistyöhön vähintään vuoden ajaksi.
  • Sinusta kuulostaa reilulta, että mitä enemmän me laskutamme provisiota, niin sen paremmin myös sinulla menee.

Jos haluat kuulla lisää tästä palvelusta, niin jätä yhteystietosi tämän artikkelin lopussa olevalla lomakkeella. Huom. Tämä palvelu on todella erityinen ja pystymme ottamaan vain muutaman yrityksen mukaan provisiopohjaiseen yhteistyöhön, joten ota yhteyttä nopeasti jos aihe kiinnostaa sinua.

Linkitysten rakentaminen palveluna

Linkkien rakentaminen palveluna

Toinen uusista palveluistamme on suunniteltu edistyneille hakukoneoptimoijille. Meiltä on usein kysytty, että voisimmeko myydä linkkejä meidän rakentamilta sivuilta. Aiemmin olemme kieltäytyneet tästä joka kerran, koska halusimme pitää tämän kilpailuedun itsellämme. Olemme kuitenkin huomanneet, että emme itse ehdi auttamaan jokaista apua tarvitsevaa yritystä ja sen takia päätimme tuotteistaa tämän palveluksi.

Mitä palvelu sisältää?

Tämä on täysin avaimet käteen -palvelu, jossa hoidamme käytännössä kaiken valmiiksi. Sinun tarvitsee tietää vain kohdesivun url-osoite ja ankkuritekstin sana, jolla haluat linkin linkittävän sivuillesi ja me hoidamme loput. Kaikki sivut, josta teemme linkkejä ovat suomen kielisiä ja yli 2 vuotta vanhoja aitoja sivustoja. Tuotamme niihin yli 500 sanan aiheeseen liittyvän uniikin artikkelin, jonka suunnittelemme niin, että yhdestä linkistä saadaan mahdollisimman paljon linkkimehua irti.

Olemme kehittäneet tätä yli kaksi vuotta, koska linkkien rakentaminen on hakukoneoptimoinnin arvokkain ja työläin osa-alue. Ajatuksemme on, että pystymme saamaan saman hyödyn aikaiseksi 25 % pienemmällä linkkimäärällä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulta säästyy 25 % markkinointibudjettia kilpailijoihin verrattuna.

Kenelle palvelu on suunniteltu?

Testivaiheessa meille on selkeytynyt se, että ketkä hyötyvät tästä palvelusta kaikkein eniten. Useimmat asiakkaistamme kuuluvat johonkin näistä seuraavista ryhmistä:

  • Mainos- tai markkinointitoimistot, jotka ostavat linkkejä asiakkailleen.
  • Verkkokauppiaat, jotka tekevät itse hakukoneoptimointia.
  • Affiliate-sivujen omistajat
  • Erittäin kilpailuilla aloilla toimivat yritykset, joilla on oma hakukoneoptimoinnin osaaja.

Jos ymmärrät hyvin hakukoneoptimointia ja osaat tehdä sivujen sisäisen optimoinnin hyvin, mutta kaipaat lisäbuustia hakukonenäkyvyyteen, niin silloin tämä palvelu on sinua varten. Tästäkään palvelusta ei ole vielä mitään tietoa sivuillamme, mutta alla olevalla lomakkeella voit jättää meille yhteydenottopyynnön asiaan liittyenm jos haluat kuulla siitä lisää.

Jätä yhteydenottopyyntö tällä lomakkeella

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!-Ville Kinanen