Kumppanuus- eli affiliate-markkinoinnista on tullut todella suuri ilmiö nykymaailmassa. Entisaikaan suuret yritykset maksoivat mielellään suuria summia rahaa kadunvarsimainoksista, lehtien etusivuista ja televisioiden mainoskatkoilla pyörivistä reklaameista. Kaikki nämä mainostamisen alat ovat toki edelleen olemassa, mutta rinnalle nettiin on tosiaan noussut kumppanuusmarkkinointi, joka on verrattain uusi markkinoinnin muoto.
Kumppanuusmarkkinoinnilla on useita hyötyjä. Sen avulla yritysten ei välttämättä tarvitse iskeä saman tien suurta rahakönttää mainostajan käteen, vaan rahaa maksetaan tuloksista. Tässä mielessä kumppanuusmarkkinointi on huomattavasti kustannustehokkaampaa ja pienempiriskistä puuhaa kuin mitä tavanomainen mainonta. Tässä artikkelissa käsittelemme sitä, miten kumppanuusmarkkinointi toimii käytännössä eri aloilla.
Kumppanuusmarkkinoinnissa keskeistä tuloskeskeisyys
Kuten jo yllä mainitsimme, maksetaan kumppanuusmarkkinoinnissa rahaa pääasiassa tuloksista. Tavallisestihan esimerkiksi sanomalehdet myyvät etusivulleen mainoksia valtavista summista. Päivittäin ilmestyvä Helsingin Sanomat tunnetusti myy etusivuaan todella kalliilla. Tarkastimme kirjoitushetkellä, että arkipäivinä etusivun hinta on 64 520 euroa ja viikonloppuisin 78 714 euroa. Ajatuksena siis selvästikin on, että useissa eri lehtipisteissä myytävä Helsingin Sanomat saavuttaa enemmän silmäpareja viikonloppuisin, kun ihmiset ovat mahdollisesti enemmän rennosti liikenteessä.
Ongelmana tällaisissa kalliissa etusivuissa on kuitenkin se, että niiden kautta saavutettu rahallinen hyöty on aina spekulatiivista. Vaikka mainokset oletettavasti päätyvätkin ihmisten eteen ja tietouteen, ei se tarkoita sitä, että mainostettava tuote käy kaupaksi paljon sen paremmin kuin ilman mainoksia. Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa jonkin kotimaisen artistin julkaisema uusi albumi. On vaikeaa arvioida, kuinka paljon Helsingin Sanomien lauantain etusivulla pystytään lisäämään albumin myyntiä. Jos sitten yksittäisen albumin hinta kaupassa on noin 20 euroa, pitäisi yli 78 000 euron etusivulla pystyä myymään jo lähes 4000 albumia, että tämä hinta saadaan katettua.
Samalla tavalla toimivat myös televisiomainokset. Niin sanotun prime timen eli parhaan katseluajan aikaan mainosminuutit maksavat useita tuhansia euroa. Niidenkin osalta on yhtä lailla epäselvää, kuinka paljon ne saavat tavaraa liikkumaan.
Kumppanuusmarkkinointi korjaa tilannetta siten, että markkinointibudjetti suuntautuu vain ja ainoastaan sinne, missä tulee tuloksia. Firmat maksavat mainostajille rahaa vain siinä tapauksessa, että mainostajat pystyvät hankkimaan heille aitoja, digitaalisesti seurattavia ja varmistettavia kauppoja. Seuraavien otsikoiden alaisuudessa kerrommekin, miten järjestely toimii eri aloilla.
Rahapelialan affiliaattimarkkinointi
Yksi kaikkein tyypillisimmistä kumppanuusmarkkinoinnin aloista on kansainvälinen rahapeliala. Monessa maassa rahapelien markkinointi on kokonaan kiellettyä, joten laillisilla kasinoilla on vaikea löytää uusia asiakkaita. Jo mainitsemamme kadunvarsi- ja televisiomainokset ovat siis täysin poissa laskusta.
Kumppanuusmarkkinointi tarjoaa ulkomaisille nettikasinoille mahdollisuuden markkinoida palveluitaan oikeasti toimivilla keinoilla. Sivusto verovapaatnettikasinot.net on yksi kumppanuusmarkkinointiin erikoistunut toimija. Se ohjaa asiakkaita verovapaiden nettikasinoiden puoleen ja saa samalla kyseisiltä kasinoilta palkkion kaikista tuomistaan asiakkaista. Tällä tavoin sekä rahapeleistä kiinnostuneet pelaajat että liiketoimintaa harjoittavat kasinot ja niiden kumppanit saavat tilanteesta hyötyä.
Suomalaisesta näkökulmasta luotettavien nettikasinoiden löytäminen voi olla vaikeaa. Näinpä ajatus siitä, että yksittäinen sivusto kokoaa yhteen vain ja ainoastaan verovapaita ja luotettavia EU-lisenssillä toimivia kasinoita, on asiakkaalle ilman muuta kiinnostava.
Nettikasinot voivat maksaa affiliaateille kahta erilaista korvausta. Kumppanille voidaan maksaa kiinteä rahasumma jokaisesta tallettavasta asiakkaasta tai sitten jonkinlainen prosentti jokaisesta tuodun asiakkaan kasinolle jäävästä eurosta. Yhtä kaikki kyseinen markkinointi voi tuoda affiliaatille paljon rahaa sisään, sillä kumppanuussuhde ei katkea koskaan. Näinpä affiliaatti voi tienata tilanteesta rahaa vielä vuosikausia sen jälkeen, kun sen tuomat asiakkaat ovat pelanneet ensimmäiset euronsa kyseiselle kasinolle.
Vaatealan affiliaattimarkkinointi
Toinen merkittävä ala, joka on lähtenyt affiliaattimarkkinoinnin kelkkaan, on vaateala. Vaikka vaatteita ja muotia voi mainostaa käytännössä missä vain toisin kuin rahapelialaa, on kumppanuusmarkkinointi kätevä työkalu myös tällä alalla.
Kenties erityisen paljon vaatealan kumppanuusmarkkinointiin törmää Instagramin kaltaisissa nettipalveluissa. Niin sanotut sosiaalisen median vaikuttajat eli influensserit tekevät monesti videoita firmoilta yhteistyön kautta saaduissa näyttävissä hepeneissä. Jossain kohtaa videota vaikuttaja voi sitten kertoa, että katsojat voivat ostaa samat vaatteet itselleen kuvauksessa löytyvän linkin kautta käyttämällä jonkinlaista affiliaatille myönnettyä alennuskoodia. Alennuskoodin avulla vaatefirma tietää, että asiakas on tullut ostoksille affiliaatin kautta, mistä on luvassa palkkio.
Myös somevaikuttajien kohdalla affiliaattimarkkinointi on kätevä ilmiö. Tilanteesta hyötyvät myös loppukäyttäjät, sillä he pääsevät saamaan tuotteet yleensä vähintäänkin hienoisella alennuksella. Jos vaikuttajalla on laaja yleisö, saattaa vaikuttaja – eli tässä tapauksessa tosiaan affiliaatti itse – saada myös varsin tuntuvaa taloudellista hyötyä itselleen.
Yhteenveto
Vaikka esittelimme artikkelissamme varsinaisesti vain kaksi eri alaa, toimii affiliaattimarkkinointi käytännössä aina suhteellisen samalla tavalla. Somevaikuttajat voivat vaatteiden lisäksi kaupustella katsojilleen yhtä hyvin myös elektroniikkaa, kauneustuotteita, puhelinliittymiä tai aika lailla mitä tahansa muutakin. Keskeistä on lähinnä se, että tuotteet tulee ostaa joko seurantalinkin tai tietyn bonuskoodin avulla.
Jossain määrin affiliaattimarkkinointia voidaan verrata ehkäpä tuotesijoitteluun. Molemmat ovat verrattain harmittomia ja huomaamattomia mainostustapoja, jotka eivät välttämättä hyppää silmille liian pahasti – toisin kuin vaikkapa loputon televisiomainosten virta.