WordPress on äärettömän hyvä alusta kotisivujen rakentamiselle ja hakukoneoptimoinnille, siitä ei pääse mihinkään – eikä onneksi tarvitse päästäkään. Tässä artikkelissa kerron miten vältät pahimmat sudenkuopat WordPress-sivun hakukoneoptimoinnissa, joihin yllättävän moni putoaa ja joutuu kompuroimaan hakukonenäkyvyyden kanssa.

5 virhettä WordPress-sivujen Googleoptimoinnissa (SEO)

Itsessään WordPress on hyvin toteutettu alusta myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja mikä parasta: Googlekin tyykkää WordPress:lla toteutetuista sivuista hyvinkin paljon. Tämä helpottaa omien sivujen nostamista kirkkaimpien sijoitusten joukkoon Googlen etusivulla. Jotta pääset havittelemaan näitä huippusijoituksia Googlessa, niin sinun on syytä varmistaa, että nämä seuraavat asiat ovat kunnossa omilla sivuillasi.

1. Yoast SEO liikennevalohuijaus

Tämä oli aivan pakko nostaa aivan ensimmäiseksi, koska tämän Google-optimointilisäosan käyttö on varmasti eniten väärinymmärretyin aihe ja tämän lisäosan käyttö vaatii hieman tarkennusta. Lähes joka viikko törmään lauseeseen: ”minulla on huonosti optimoidut kotisivut, kun ne näyttää punaista” tai ”en millään saa kaikkia sivuja vihreälle”.

Yoast:n tekemä SEO-plugin on hyvä työkalu hakukoneoptimointiin, mutta sitä pitää osata käyttää oikein, koska se ei pysty korvaamaan ihmistä, eikä edes Googlen tapaa analysoida sivuja. Niissä liikennevaloissa ja metatietotyökalussa on pari suurta ongelmaa. Ensinnäkin työkaluun pitää osata laittaa oikeasti tärkeä hakusana. Sellainen hakusana, jota mahdollisimman moni hakee Googlesta. Tämä kannattaa ehdottomasti selvittää ennakkoon tekemällä sivuille hakusana-analyysi.

Toiseksi lisäosa ei ymmärrä suomen kielen taivutusmuotoja, kun vastaavasti Google ymmärtää. Jos kirjoitat hakusanaksi lisäosaan esimerkiksi sanan ”polttomoottori”, niin Yoast-työkalu ei älyä, että tekstissä oleva sana ”polttomoottorit” tarkoittaa samaa, vaan sepä täräyttääkin punaista liikennevaloa ruutuun. Alla olevasta kuvasta näet, että Google osaa jonkin verran suomen kielen taivutusmuotoja.

Taivutusmuodot ja synonyymit Googlen haussa

Tämä on yksi hyvä kikka testata, mitä kaikkea Google ymmärtää. Google lihavoi kaikki synonyymit, jotka se ymmärtää ja sitä voidaan hyödyntää myös tekstisisältöjen suunnittelussa.

Kolmanneksi SEO otsikko kohtaan kirjoitettavan tekstin pituus on määritetty väärin. Eli juuri se kohta, johon kirjoittamalla riittävästi palkki muuttuu oranssista vihreäksi ja kun kirjoitat liikaa, niin se muuttuu taas oranssiksi. Google ei enää rankaise liian lyhyistä title-otsikoista, vaan suositus on, että otsikosta tehdään mahdollisimman relevantti, niin että siihen sisällytetään kaikkein tärkein hakusana.

Esimerkit Yoast SEO -lisäosan title-teksteistä

Kuvassa esimerkki kahdesta eri title-tagista, jotka molemmat ovat hyviä Googlen mielestä, vaikka Yoast-lisäosa ei tykkää tuosta lyhyemmästä versiosta.

2. Vaaralliset valmisteemat

Valmisteemojen käyttö ei ole itsessään vaarallista. Minä suosin niitä (vaikka kaikki koodarit vihaavat minua tästä eteenpäin), koska niiden päälle on todella nopea ja helppo rakentaa nettisivut ilman useiden tuhansien eurojen suunnittelutyötä. Hakukonekeisarin sivut ovat rakennettu myös tällaisen teeman päälle (Divi).

Se mikä tekee osasta valmisteemoista vaarallisia on se, että teeman koodaaja ei välttämättä ymmärrä itse hakukoneoptimoinnista paljoakaan. Vaikka teeman ominaisuuksissa lukisi ”SEO-friendly” tai jotain vastaavaa, niin sitä ei kannata uskoa, koska vain harvoin se on totta. Useimmat teemat sisältävät kaikenlaisia hienouksia ja graafisia elementtejä tai efektejä, jotka ovat kyllä näyttäviä, mutta niillä on myös varjopuolensa. Yleensä juuri nuo asiat hidastavat sivujen latausnopeutta ja vaikeuttavat sivujen käyttöä, eli kävijöiden välitön poistumisprosentti kasvaa. Kummatkin näistä heikentävät sivujen Google-näkyvyyttä.

WordPress teeman latausnopeus ja SEO-ystävällisyys

Tässä kuvassa näet kuinka teemaa mainostetaan salamannopeasti latautuvana ja täysin SEO-valmiina teemana. Todellisuudessa teeman demosivu latautuu yhdeksässä sekunnissa (3 sek on tavoite) ja sivun koko on yli 7 megatavua. Ei hyvä.

Sopivaa teemaa valitessa kannattaa huomioida, miten nopeasti sivut latautuvat ja onko WordPress-teeman koodissa huomioitu hakukoneoptimoinnilliset asiat: otsikkotagien oikea käyttö, Schema-merkintäkieli, mobiilikäytettävyys yms. Kun nämä asiat tarkistaa ennen teeman käyttöönottoa tai tekee valmisteeman lapsiteemaan muutokset, niin ollaan varmasti turvallisilla vesillä.

3. Kuvien lisääminen ja muokkaaminen

WordPress on erittäin helppokäyttöinen alusta kotisivujen rakentamiseen sekä sisällöntuottamiseen ja juuri sen takia usein ajatellaan, että kaikki tapahtuu sulavasti ja automaattisesti. Kuvien osalta se ei valitettavasti pidä paikkaansa. WordPressiin ei kannata ladata ihan minkäkokoisia kuvia tahansa, vaan kuvat kannattaa pienentää ja pakata käsin ennen niiden lisäämistä. Miksi se pitää tehdä käsin, koska voin muokata kuvia suoraan WordPress-sivujen kuvien muokkaustilassa?

Seuraavaksi näytän esimerkin miksi kuvat kannattaa muokata käsin. Alkuperäinen kuva polttomoottorista on kooltaan 1155 x 1041 px (eli pikseliä). Tämä on käyttötarkoitukseeni liian iso kuva, joten ajattelin pienentää sitä niin, että sen leveys on 600 px. Tein tämän muutoksen muokkaamalla kuvaa WordPress:n kuvaeditorissa, siitä kuvakaappaus alla.

Kuvan muokkaaminen WordPressin kuvaeditorissa

Sen jälkeen tein saman muokkauksen käsin ja samalla pakkasin kuvan pienemmäksi. Alla kuva kaikista kolmesta eri versiosta: alkuperäisestä kuvasta, WordPress:ssa muokatusta kuvasta ja käsin muokatusta kuvasta.

Pakattujen kuvien vertailu

Kuten vertailusta huomataan, niin kuvakoko pieneni alkuperäisestä (159 kilotavua) huomattavasti. Käsin pakattu kuva on tosin vielä 35 % pienempi kuin WP:n muokkauksen jälkeen. Mutta toinen vielä tärkeämpi asia on se, että WordPress nimeää kuvan uudelleen, kun sitä muutetaan. Tämä heikentää kuvien hakukoneoptimointia ja sen takia suosittelen tekemään kuvien muokkauksen käsin tai toisen paremman työkalun avulla.

4. Lisäosakaaos

Otsikko voi kuulostaa hyvinkin tutulta, jos ratkaisut WP-ongelmiin löytyy asentamalla uuden lisäosan. Lisäosissa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta tässä sama homma kuin valmisteemoissa – osa lisäosista on vain huonosti koodattuja ja usein lisäosan tekijää ei kiinnosta hakukoneoptimointiin vaikuttavat asiat.

Monet lisäosat hyödyntävät paljon ulkopuolisia javascript-tiedostoja ja joskus voi olla niin, että kaikki kolme eri lisäosaa lataa saman javascript-tiedoston ja kun sivu ladataan, niin se yksi ja sama tiedosto ladataan kolme kertaa.

Tämä oli tietysti vain yksi esimerkki lisäosakaaoksen aiheuttamista huonoista puolista, mutta nyrkkisääntönä: mitä enemmän lisäosia, sitä hitaammin sivut latautuvat.

Suositukseni tähän on se, että asenna vain ne lisäosat, joita aidosti ja oikeasti tarvitset. Ja suosi mielellään tunnettujen tekijöiden toteuttamia lisäosia. Näihin liittyy myös paljon yhteensopivuushaasteita ja huonosti tehdyt lisäosat avaavat mahdollisuuksia hakkereille päästä tekemään ikävyyksiä sivuillesi, mutta nämä aiheet eivät liity suoranaisesti Google-optimointiin, niin sen takia en käy niitä tämän tarkemmin läpi.

5. Käännöspuutteet

Oletko huomannut, että joillakin sivuilla sisältötekstit ovat suomeksi, muttta ”lue lisää” kohdassa olevan tekstin tilalla lukee ”read more”? Tai sivupalkissa sattuu lukemaan ”Latests Posts” tai ”Archive”. Pointti on kuitenkin se, että osa teksteistä saattaa olla englanniksi, koska teemaa tai jotain lisäosaa ei olla käännetty kokonaan suomeksi.

Käännösongelma WP-sivuilla

Tämä ei herätä kovin paljon luottamusta sivuilla vierailevan henkilön silmissä ja yllätys yllätys Google pyrkii ajattelemaan täysin samalla tavalla kuin tämä sivuvierailija. Eli Google ei tykkää, jos suomen kielisellä sivulla on asioita englanniksi, joista ei ole hyötyä lukijalle. Eri asia on toki, jos osa sivusta on käännetty kokonaan englanniksi, eli myös tekstisisältö on käännetty.

Korjaa nämä virheet ja nauti paremmista Googlesijoituksista

Jos nämä 5 asiaa tuntuivat tutuilta tai osa niistä ei ole kunnossa sivuillasi, niin suosittelen lämpimästi käyttämään hieman aikaa niiden korjaamiseen, koska hyvin todennäköisesti ne rajoittavat tällä hetkellä sivujesi hakukonenäkyvyyttä. Jos sinusta tuntuu, että et osaa ratkaista näitä itse, niin apua kannattaa kysyä esimerkiksi sivujen suunnittelijalta tai vaikka tästä Facebook-ryhmästä: https://www.facebook.com/groups/wpwoofi/.

Toivottavasti opit tästä kirjoituksesta edes yhden uuden asian, niin aikasi ei mennyt hukkaan. Jos tykkäsit, että tässä oli hyvää tietoa, niin klikkaa sydämen kuvaa alta. Jos sinusta tuntuu, että tämä oli erinomainen teksti, niin jaa tämä Facebookissa, LinkedIn:ssa tai kerro muuten vaan kavereille!

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!-Ville Kinanen