Suurin osa yrityksistä markkinoi tuotteitaan Suomessa varsin vastuullisesti. Mainoksissa ei anneta katteettomia lupauksia, ja kuluttajat voivat luottaa siihen, että esitetyt tiedot pitävät paikkansa.
Viime aikoina mainoskuri on kuitenkin hieman löystynyt. Tänä vuonna Suomessa on vietetty pelkän Black Fridayn sijaan kuukauden mittaista Black Monthia, eivätkä läheskään kaikki tarjoushinnat ole oikeasti edullisia. Monet ovatkin toivoneet, että kuluttaja-asiamies ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto puuttuisivat harhaanjohtavaan mainontaan.
Myös Veikkauksen rahapelimainokset ärsyttävät monia. Pelihaitoista huolestuneet ovat jopa julkaisseet omia vastamainoksiaan, joissa tuodaan esille Veikkauksen mainosten ongelmallisuus.
Tässä artikkelissa tutustumme näihin vastamainoksiin ja pohdimme niiden sanomaa. Ensin kuitenkin perehdymme siihen, mitä Suomen laki sanoo rahapelien markkinoinnista.
Casinoiden markkinointia säädellään ankarasti
Tällä hetkellä Veikkaus on ainoa peliyhtiö, joka saa julkaista mainoksia Manner-Suomessa. Arpajaislaki estää ulkomaisten kasinoiden markkinoinnin, koska suomalaisten halutaan pelaavan vain monopoliyhtiömme pelejä.
Veikkauskaan ei saa markkinoida pelejään täysin oman mielensä mukaan. Sen on noudatettava vastuullisen markkinoinnin sääntöjä, joiden mukaan:
- Mainokset eivät saa kannustaa pelaamaan liikaa
- Kuluttajille pitää kertoa pelaamisen riskeistä
- Mainoksissa ei saa maalailla liian ruusuista kuvaa voittamisen todennäköisyydestä
- Uhkapelaamista ei pidä arkipäiväistää
- Mainonta ei saa kohdistua lapsiin
Vastuullisuussäännöt koskevat todennäköisesti pian myös ulkomaisia casinoita, jotka siirtyvät Suomen pelilisenssin alaisuuteen vuoden 2027 alussa (esimerkkejä löytyy muun muassa Netticasinoita.comista).
Lisenssijärjestelmän markkinointisäännöistä ei kuitenkaan ole vielä täyttä varmuutta, koska eduskunta ei ole vielä saanut uutta arpajaislakia valmiiksi. Selvää kuitenkin on se, että Suomi aikoo jatkossakin säännellä kasinoiden markkinointia tiukasti.
Vastamainokset kommentoivat kulutusyhteiskunnan ongelmakohtia
Vastamainos on juliste tai video, jossa otetaan kantaa aiemmin julkaistun mainoksen sisältöön. Yleensä parodian kohteeksi valitaan paljon näkyvyyttä saanut mainos, jonka useimmat suomalaiset tunnistavat. Vastamainos ei nimittäin toimi, jos katsojat eivät ymmärrä, mistä siinä on kyse.
Malliesimerkki tehokkaasta vastamainoksesta on Gigantin kuuluisaa slogania matkiva ”Se nyt vaan on tyhmää ostaa liikaa”. Yksinkertainen ja selkeä vastamainos kyseenalaistaa alkuperäisen mainoksen sanoman ja saa lukijan huomaamaan ylikulutuksen järjettömyyden.
Luontoliitto ja Voima-lehti järjestävät vuosittain vastamainoskilpailun, jonka tarkoituksena on kiinnittää ihmisten huomio kulutuskulttuurin ongelmiin. Tänä vuonna kilpailun teemana on pikamuoti ja sen haitat.
Veikkauksen vastamainoksia
Rahapelimainokset ovat peliriippuvaisten kannalta ongelmallisia, koska ne saavat heidät ajattelemaan pelaamista entistäkin useammin. Veikkauksen mainoslauseet, kuten ”suomalainen voittaa aina”, ovat myös saaneet monet suhtautumaan uhkapeleihin turhan positiivisesti. Iskulause antaa ymmärtää, ettei tappioilla ole väliä, kun rahat päätyvät hyvään tarkoitukseen.
Ei siis ihme, että Voima-lehden sivustolta löytyy monia Veikkauksen vastamainoksia. Niissä monopoliyhtiöstä käytetään nimeä Peippaus, ja alareunaan on kirjoitettu teksti ”Peippauksen tuotot revitään tuhansista selkänahoista”. Tutustumme seuraavaksi muutamiin Voima-lehdessä olleisiin vastamainoksiin.
Viereisen marketin aulassa eläkeläinen pelasi viikon ruokarahansa
Vastamainos viittaa siihen, että monet vanhukset käyttävät Veikkauksen pelikoneita turhan ahkerasti. Köyhillä eläkeläisillä ei olisi pelaamiseen varaa, mutta pelihimo saa järjen sumentumaan.
Ulosotossa oleva peliongelmainen maksoi meidän kautta oman kuntoutuksensa
Tässä mainoksessa kritisoidaan sitä, että Veikkausta pidetään hyväntekijänä. Peliongelmaisten auttaminen ei ole mikään sankariteko, jos auttaja on myös ongelman aiheuttaja.
Pitkäaikaistyötön maksoi töölöläisrouvan oopperaillan
Veikkauksen tuottoja käytettiin vuoteen 2024 asti muun muassa kulttuurin tukemiseen. Myös ooppera sai osansa Veikkaus-varoista. Vastamainos kehottaa pohtimaan, kannattaako köyhien tukea rikkaiden kulttuuriharrastuksia ostamalla Veikkauksen pelejä.
Muiden casinoiden vastamainoksia
Tällä hetkellä ulkomaisten kasinoiden mainokset eivät ole suomalaisille tuttuja, koska laki ei salli niiden julkaisemista. Siksi netistä ei löydy suomenkielisiä kasinoiden vastamainoksia, mutta tulemme varmasti törmäämään niihin lähivuosina.
Vastamainostajat aktivoituvat todennäköisesti heti, kun uudet suomalaiskasinot aloittavat peliensä mainostamisen, kuten mahdolliset markkinointiarpajaiset.
Voimme kuitenkin jo arvailla, millaisiin asioihin vastamainosten tekijät tulevat puuttumaan. Esimerkiksi Casumo Casino käyttää etusivullaan runsaasti sanaa ”maaginen” ja lupaa pelaajien saavan palkintoja ”automaagisesti”. Vastamainoksessa pelaajat tulevat varmastikin häviämään rahansa automaagisesti.
Monien kasinoiden nimet suorastaan vetävät vastamainosten tekijöitä puoleensa. Esimerkiksi näistä nimistä on helppo tehdä ivamukaelmia:
- Nopein Casino = Hitain Casino
- Teho Kasino = Tehoton Kasino
- Simppeli Kasino = Tomppeli Kasino
Nimiväännökset voivat viitata myös kasinon toimintatapoihin. Esimerkiksi Nitro Casinolla asiakkaat joutuvat ehkä turvautumaan nitroihin bonusehtoja lukiessaan.
On jännittävää nähdä, mitä kaikkea vastamainosten suunnittelijat aikanaan keksivät!
Yhteenveto
Ulkomaiset kasinot eivät tällä hetkellä voi markkinoida pelejään muualla kuin omissa sosiaalisen median kanavissaan. Suomalaiset ovat siis tottuneet näkemään ainoastaan Veikkauksen rahapelimainoksia.
Tästä syystä myös kaikki suomen kielellä tehdyt rahapelaamista kritisoivat vastamainokset kohdistuvat Veikkaukseen. Vastamainoksissa nostetaan esille peliriippuvaisten vaikeuksia ja kyseenalaistetaan Veikkauksen maine yhteiskunnan tukipylväänä.
Lähivuosina tulemme varmasti näkemään muihinkin peliyhtiöihin viittaavia vastamainoksia, kun ulkomaiset kasinot aloittavat peliensä markkinoinnin Suomen lisenssin turvin. Nähtäväksi jää, millaista parodiaa kasinoiden nimistä ja mainoslauseista saadaan aikaan.