Google AdWords -mainonta

Miten tehdään tuloksellista Google-markkinointia?

Google AdWords- ja Display-mainonta sekä uudelleenmarkkinointi

Googlen mainoskanavien avulla voidaan toteuttaa hakusana-, banneri- ja videomainontaa sekä markkinoida tuotteita ja palveluita sivujen vierailijoille eri kanavien kautta. Tämä tekee Googlesta yhden tehokkaimmista mainoskanavista internetissä. Maksetun mainonnan lisäksi lisää kävijöitä on mahdollista saada myös orgaanisten hakutulosten kautta.

Suosittelemme testaamaan markkinointia aina itse ja olemme kirjoittaneet AdWords-mainonnan tekemisestä myös blogiimme. Jos oman testauksen jälkeen huomaat, että mainonnan tekeminen ei ole ollut kannattavaa tai aika ei yksinkertaisesti riitä kampanjoiden suunnitteluun ja kehittämiseen, niin silloin on järkevää etsiä luotettava kumppani hoitamaan asiaa sinun puolesta.

Mainospaikat Googlen hakutuloksissa

Maksettu mainonta (SEM) vai hakukoneoptimointi (SEO)

Meiltä kysytään usein näkemystä kumpaan kannattaa panostaa: Google AdWords -mainontaan vai luonnollisten hakutulosten Google-optimointiin?

Maksetut mainokset ovat loistava tapa näkyvä varmasti Googlen hakutulosten yläpuolella jokaisella hakusanalla. Tämä ei vaadi erityistä taitoa, jos lompakko on riittävän paksu. AdWords-mainonnan salaisuudet piilevät siinä, miten saadaan enemmän kävijöitä omille sivuille, niin että klikkauksista maksetaan vähemmän kuin kilpailijat. Ja sen lisäksi vielä pitää varmistaa, että mainontaa tehdään kannattavasti (katetta tulee enemmän kuin rahaa käytetään mainontaan).

Joissain tilanteissa AdWords-mainonnan tekeminen ei ole kuitenkaan kannattavaa. Yleisin syy on ylikalliit klikkaushinnat. Google-mainonta on huutokauppa mainontaa tekevien yritysten välillä ja mitä enemmän yrityksiä on tarjoamassa näistä klikkauksista, sen korkeammaksi klikkaushinta yleensä nousee. Tässä muutama esimerkki toimialoista, joilla klikkaushinnat ovat nousseet todella korkealle.

Esimerkkejä korkeista klikkaushinnoista

 

Kotisivujen suunnittelu ja toteutus
Sisältömarkkinointi ja hakukonemainonta
Yrityslahjat ja asiakaslahjat
Siivouspalveluiden mainostaminen Googlessa

Millä hinnalla klikkauksia kannattaa ostaa?

Klikkauksia ei kannata ostaa hinnalla millä hyvänsä, niin kuin edellisissä esimerkissä näytettiin. Useimmissa tapauksissa kannattavaa mainontaa tehdään alle 2 euron klikkaushinnalla. Tähän liittyy mielenkiintoinen luonnolaki: jos myytävä tuote tai palvelu on edullinen, niin ostopäätös tehdään melko nopeasti. Silloin klikkihinta pitää myös olla edullinen, koska edullisesta tuotteesta ei jää euromääräistä katetta kovin paljoa. Esimerkiksi, jos 5% kävijöistä tekee ostopäätöksen, niin yhden euron klikkaushinnalla yhden tuotteen myynti maksaa 20 euroa.

Jos tuote on arvokkaampi, esimerkiksi 1000 euroa, niin euromääräinen kate voi olla korkeampi, mutta ostopäätöstä ei tehdä ensimmäisellä kerralla. Se voi vaatia, jopa 10 käyntiä sivuilla, ennen kuin ostos tehdään. Jos jokainen käynti tulee maksetun mainoksen kautta, niin yhden tilauksen saaminen maksaa 1 euro/klikkaus x 10 käyntiä x 5% ostaa = 200 € / tilaus. Tämän takia ei kannata maksaa ylikalliista klikkauksista, koska saman tai jopa suuremman kävijämäärän voi saada sivuille ilman maksettua mainontaa näkymällä Googlen hakutulosten kärjessä.

Esimerkki edullisesta mainonnasta

Tässä mielenkiintoinen esimerkki toimialasta, jolla klikkaushinnat ovat matalat ja myytävä tuote on melko arvokas. Tämän toimialan maksettuun mainontaan voisi olla hedelmällistä panostaa.

Blogikirjoitukset AdWords-mainonnasta

Opi lisää hakukonemarkkinoinnista (SEM) lukemalla blogiamme.

Missä kannattaa mainostaa alle 300 €:n mainosbudjetilla?

Haluatko tietää, mitä kaikkea pienyrittäjä voi tehdä 300 euron mainosbudjetilla? Voisin heittää tässä läjän päättömiä vinkkejä, joihin todennäköisesti ainoastaan tuhlaantuisi rahaa ja aikaa. En tee sitä, vaan tässä kirjoituksessa kerron vain sellaisia vinkkejä, joita...

lue lisää

Google AdWords: Suurin muutos 15 vuoteen

Toissa päivänä Google julkisti historian suurimman muutoksen, minkä se tulee toteuttamaan AdWords-mainospalveluun sen 15 vuoden historian aikana. Tätä on hyvä hieman pohjustaa sillä, että Google poisti aiemmin tänä vuonna hakutulosten oikeassa laidassa olevat...

lue lisää

Yrityksiä, jotka luottavat Hakukonekeisarin palveluun