Urheilu avaa monelaisia mahdollisuuksia markkinoinnille. Markkinoinnissa on kuitenkin tärkeää huomioida se, mitä ollaan markkinoimassa ja kenelle. Tämä vaikuttaa muun muassa lajivalintaan.
Monien perinteisten urheilulajien suosio on hiipumassa etenkin nuorempien ikäluokkien keskuudessa. Mäkihyppääjien ja hiihtokarpaasien sijaan nuoret aikuiset fanittavat nyt e-urheilijoita. Tämä ei ole jäänyt huomaamatta esimerkiksi peliyhtiöiltä, jotka etsivät yhteistyökumppaneita nettikasinoiden mainontaan.
E-urheilijat ovatkin osoittautuneet kasinomarkkinoinnissa erittäin hyödyllisiksi. Tässä artikkelissa kerromme, miksi ulkomaiset kasinot hoitavat mainontansa mieluiten e-urheilijoiden ja muiden julkisuuden henkilöiden avustuksella. Selvitämme myös, miten e-urheilun hyödyntäminen kasinoiden markkinoinnissa käytännössä tapahtuu.
Miksi kasinot eivät voi markkinoida vapaasti?
Useimmat nettikasinot hyödyntäisivät mielellään markkinoinnissaan perinteisiä viestintäkanavia, kuten televisiota ja sanomalehtiä. Ne eivät kuitenkaan voi tehdä sitä, koska laki kieltää. Arpajaislakimme mukaan vain Veikkaus saa mainostaa rahapelejä Manner-Suomessa.
Onneksi laki ei kuitenkaan kiellä kasinoiden toimintaa. EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen mukaisesti kasinot saavat tarjota pelejään kaikkien jäsenvaltioiden asukkaille, myös meille suomalaisille. EU-lainsäädäntö takaa myös sen, että kaikki ETA-alueella lisensoidut pelisivustot ovat verovapaita kasinoita suomalaisille.
Suomen monopolijärjestelmä asettaa kuitenkin ulkomaiset nettikasinot vaikeaan asemaan, sillä ilman mainontaa niiden on vaikea tehdä itseään tunnetuiksi. Siksi ne etsivät itselleen yhteistyökumppaneita, joiden avulla ne pystyvät kiertämään markkinointikieltoa. Suositut e-urheilijat sopivat tehtävään erinomaisesti.
E-urheilujoukkue voi pukeutua yhtiön tunnuksiin
Näkyvin merkki kasinoiden ja e-urheilijoiden välisestä yhteistyöstä ovat joukkueen peliasuissa näkyvät logot. Peliyhtiön tunnus voidaan laittaa hyvin näkyvälle paikalle pelipaitaan tai vaikkapa lippalakkiin. Näin e-urheilujoukkue auttaa kasinoa saamaan nimensä esille ja kansan tietoisuuteen.
Menestyvä e-urheilujoukkue on oivallinen apu kasinon markkinoinnissa, sillä ihmiset ovat mielellään ”voittajan tiimissä”. He voivat siis innostua kokeilemaan kasinoa vain ollakseen jollakin tavalla samanlaisia kuin ihailemansa pelaajat.
Vaikka joukkue ei kulkisikaan jatkuvasti voitosta voittoon, sen kannattajat pysyvät yleensä uskollisina. Tappioiden hetkillä fanit saattavat tarttua e-urheilijoiden kasinosuosituksiin entistäkin hanakammin osoittaakseen tukea suosikkipelaajilleen.
E-urheilijat voivat mainostaa kasinoita some-kanavillaan
Kasinot eivät saa julkaista mainoksiaan itse, mutta e-urheilijat voivat hoitaa markkinoinnin sponsorinsa puolesta. Tarkkaan ottaen tämäkään ei ole täysin laillista, mutta some-kanavilla tapahtuvaa affiliate-markkinointia on vaikea valvoa. Laillisuuden rajalla tasapainoillen e-urheilijat voivat esimerkiksi kertoa omista pelikokemuksistaan tai esitellä kasinoita.
Affiliate-markkinoinnin ansiosta kasinot saavat näkyvyyttä muun muassa näissä some-kanavissa:
- X
- YouTube
- TikTok
- Bluesky
- Twitch
E-urheilijoiden affiliate-markkinointi on tehokasta, sillä heidän some-seuraajansa ovat jo ennestään kiinnostuneita pelaamisesta. Some-vaikuttajien on siis helppo saada heidät kiinnostumaan esimerkiksi tietynlaisten kasinopelien kokeilemisesta. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että nuoret aikuiset seuraavat idoliensa esimerkkiä lähes asiassa kuin asiassa.
Vedonlyöntiyhtiöt ostaneet jopa kokonaisia joukkueita
Peliyhtiöt ovat huomanneet, että e-sportista kiinnostuneet ovat lähes aina myös potentiaalisia kasinopelaajia. Siksi yhteistyö e-urheilijoiden kanssa kiinnostaa useimpia suuria vedonlyöntiyhtiöitä.
Ylen artikkelin mukaan muutamat vedonlyöntiyhtiöt eivät ole tyytyneet pelkkään sponsorointiin, vaan ovat vieneet yhteistyön askelta pidemmälle. Peliyhtiöt ovat ostaneet itselleen kokonaisia e-urheilujoukkueita, joiden jäsenet ovat käytännössä niiden työntekijöitä.
Kun vedonlyöntiyhtiö omistaa joukkueen, se voi määrätä pelaajat markkinoimaan itseään. Kasinoiden kehumisesta tulee siis osa e-urheilijoiden toimenkuvaa. Näin peliyhtiö saa kierrettyä lainsäädännön sisältämät mainonnan rajoitukset.
Kasinomarkkinoinnin varjopuolet
Kaikki e-urheilijat eivät välttämättä ole innoissaan siitä, että heidät valjastetaan mainostamaan sponsoriensa pelisivustoja. Yksilöurheilijat voivat toki valita kumppaninsa itse, mutta joukkuepelaajat joutuvat sopeutumaan enemmistön tahtoon. Voi olla henkisesti raskasta markkinoida rahapelejä, jos ei pidä niiden pelaamista hyvänä asiana.
E-urheilijat ovat varmasti tietoisia siitä, miten paljon e-sport kiinnostaa lapsia ja nuoria. On moraalisesti kyseenalaista astella yleisön eteen rahapeliyhtiön tunnukset asussaan, jos yleisö on täynnä alaikäisiä.
Some-markkinointiin liittyy vielä suurempia sudenkuoppia. Kun nuoret näkevät e-urheilijoiden pelaavan rahapelejä, he alkavat pitää niitä normaalina osana arkipäiväistä elämää. Uhkapelin arkipäiväistyminen voi helposti johtaa liialliseen pelaamiseen.
Nuoret eivät myöskään välttämättä ymmärrä, että e-urheilijalle maksetaan nettikasinon suosittelemisesta. He eivät siis osaa suhtautua riittävän kriittisesti siihen, mitä heidän idolinsa kasinoista kertovat.
Yhteenveto
Suomessa kaikkien tuotteiden ja palveluiden markkinointia rajoitetaan ainakin jonkin verran. Mainokset eivät saa olla loukkaavia, valheellisia tai harhaanjohtavia, eivätkä ne saa kohdistua alaikäisiin. Näiden yleisten rajoitusten lisäksi tiettyjen tuotteiden, kuten kasinopelien, mainontaa säännellään yksityiskohtaisilla markkinointisäännöillä.
Tiukat markkinointirajoitukset estävät peliyhtiöitä mainostamasta televisiossa, radiossa ja lehdissä. Siksi monet niistä ovat etsineet itselleen yhteistyökumppaneita, jotka voivat julkaista niiden mainoksia esimerkiksi omissa some-kanavissaan.
E-urheilijat ovat osoittautuneet mainioiksi some-markkinoijiksi, koska heidän seuraajansa ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita pelaamisesta. Affiliate-markkinoijan on siis helppo houkutella seuraajansa kokeilemaan tiettyä nettikasinoa tai peliä.
Useimmille vedonlyöntiyhtiöille riittää se, että heidän sponsoroimansa e-urheilijat pukeutuvat kasinon tunnuksiin. Muutamat yritykset ovat kuitenkin maksimoineet näkyvyytensä ostamalla itselleen kokonaisia joukkueita. Kun joukkueet pelaavat suoraan vedonlyöntiyhtiön nimissä, e-urheilijoiden on käytännössä pakko mainostaa pelejä työnantajansa haluamalla tavalla.