Rahapelien markkinointi on viime aikoina herättänyt Suomessa vilkasta keskustelua. Olemme siirtymässä monopolijärjestelmästä lisenssimalliin, joten rahapelilainsäädäntömme täytyy laittaa kokonaan uuteen uskoon. Lakiuudistuksen suurimmaksi kiistakapulaksi on noussut se, saavatko uudet suomalaiset kasinot mainostaa rahapelejä.
Aihe ei jätä ketään kylmäksi, sillä lisääntyvän kasinomainonnan pelätään pahentavan suomalaisten peliongelmia. Peliyhtiöt taas eivät näe mitään syytä hankkia Suomen lisenssiä, jos ne eivät saa lupaa markkinoida pelejään vapaasti.
Kasinomarkkinoinnin vapauttaminen olisi iso muutos – vai olisiko sittenkään? Tässä artikkelissa selvitämme, miten Suomi on tähän saakka rajoittanut kasinomarkkinointia. Mietimme myös, ovatko rahapelimarkkinointia koskevat säännöt poikkeuksellisen tiukkoja, vai säännelläänkö muiden tuotteiden mainontaa kenties jopa ankarammin.
Kasinomarkkinointi on Suomessa hyvin rajoitettua
Suomalaisia kasinoita on toistaiseksi vain yksi, Veikkaus. Se saa mainostaa Suomessa tietyin edellytyksin:
- Pelaamista ei saa esittää ihannoivassa valossa eikä normaalina osana arkipäivää
- Ketään ei saa yllyttää pelaamaan
- Mainonnan tulee kohdistua vain täysi-ikäisiin
- Kuluttajia ei saa johtaa harhaan, eikä heidän tietämättömyyttään saa käyttää hyväksi
- Riskeistä tulee kertoa rehellisesti
- Piilomarkkinointi on kiellettyä
- Bonuksia ja muita houkuttimia ei saa käyttää
- Mainonta ei saa olla aggressiivista tai liian usein toistuvaa
Nämä ja monta muuta sääntöä löytyvät Veikkauksen omista vastuullisen markkinoinnin periaatteista.
Vihreillä ja punaisilla peleillä on erilaiset markkinointisäännöt
Yksi nykyisen lakimme erikoisimmista markkinointisäännöistä on se, että Veikkauksen pelit on jaettu kahteen ryhmään:
- Vihreitä pelejä ovat lotto ja muut numeroarvontapelit sekä paperiset arvat
- Punaisiin peleihin kuuluvat kaikki nopearytmiset pelit, kuten kolikkopelit ja nettiarvat
Veikkaus saa mainostaa vihreitä pelejä suhteellisen vapaasti, koska niiden ei uskota aiheuttavan kovin vakavia pelihaittoja. Punaisten pelien mainonta sen sijaan on suuremman rahapeliriippuvuusriskin takia kokonaan kiellettyä.
Uuden lain markkinointirajoituksia ei vielä tiedetä
Tässä vaiheessa emme vielä tiedä, millaisia markkinointirajoituksia uuteen lakiin lopulta kirjataan. On mahdollista, että Veikkauksen vastuullisen markkinoinnin periaatteet muodostavat uuden rahapelilakimme perustan.
Suunnitteluvaiheessa pöydälle tosin nostettiin jopa markkinoinnin täyskielto, mutta lausuntokierrokselle lähteneessä lakiesityksessä ehdotetaan huomattavasti lievempiä rajoituksia.
Suomessa mitään tuotetta ei saa mainostaa täysin vapaasti
Vaikka rahapelimarkkinoinnin sääntely onkin tiukkaa, olisi liioiteltua väittää, että Suomi kohtelee kasinoita poikkeuksellisen ankarasti. Muidenkaan tuotteiden mainostajat eivät saa toimia täysin oman mielensä mukaan, vaan kaikkien on noudatettava Suomen ja EU:n lainsäädäntöä.
Mainontaan liittyy tuoteryhmästä riippumatta aina tällaisia rajoituksia:
- Mainoksissa ei saa olla sopimatonta tai hyvän tavan vastaista sisältöä
- Kuluttajien on pystyttävä tunnistamaan mainokset markkinoinniksi
- Hämmentävä, harhaanjohtava tai valheellinen mainonta on kiellettyä
- Kuluttajille tulee kertoa kaikki oleellinen tieto
- Mainonta ei saa olla aggressiivista tai ahdistavaa
Nämä säännöt koskevat kaikkia markkinointikanavia, jopa hakusanan sisältäviä domaineja. Lisäksi mainostajien tulee noudattaa sähköisen viestinnän palveluita koskevaa lakia, joka antaa tarkat ohjeet mainosten sijoittelusta, kestosta ja tuotesijoittelusta.
Muutamien tuotteiden markkinointi on kokonaan kiellettyä
Suomi.fi-sivuston artikkelin mukaan tiettyjen tuotteiden mainostamiseen liittyy erityisiä rajoituksia. Joitakin tuotteita pidetään niin vaarallisina, että niiden markkinointia rajoitetaan paljon ankarammin kuin rahapelimainontaa. Suomessa ei saa markkinoida lainkaan:
- Savukkeita
- Tupakointivälineitä
- Sähkösavukkeita
- Nikotiininesteitä
- Reseptilääkkeitä
Myös alkoholituotteiden markkinointi on rajattua. Mietoja aikuisten juomia saa mainostaa televisiossa ja radiossa vain kello 22-07 välisenä aikana. Väkevien juomien mainostaminen on täysin kiellettyä.
Savukkeiden ja aikuisten juomien markkinointikielto perustuu tietenkin niiden aiheuttamiin terveyshaittoihin. Reseptilääkkeiden mainonta puolestaan saattaisi aiheuttaa luulosairautta ja kannustaa ihmisiä pyytämään lääkäriltään reseptejä, joita he eivät todellisuudessa tarvitse.
Rahapelien markkinointi on vapaampaa kuin muiden K18-tuotteiden
Suomi sääntelee kaikkien alaikäisiltä kiellettyjen tuotteiden markkinointia varsin tiukasti. Itse asiassa rahapelien markkinointi on loppujen lopuksi huomattavasti vapaampaa kuin savukkeiden ja aikuisten juomien.
Tämän voit helposti todeta itsekin, jos pidät muutaman päivän ajan kirjaa näkemistäsi rahapelimainoksista. Esimerkiksi lottomainoksiin törmää ihan kaikkialla: televisiossa, radiossa, lehdissä, kaupoissa, ulkotiloissa, netissä ja niin edelleen.
Veikkaus mainostaa siis pelejään hyvin aktiivisesti ja on keksinyt luovia tapoja kiertää markkinointirajoituksia. Esimerkiksi punaisten pelien mainonta on mahdollista, kun mainos naamioidaan tuoteinformaatioksi. Jos Alko yrittäisi vastaavaa vahvojen juomien osalta, Valvira puuttuisi asiaan välittömästi.
Yhteenveto
Tällä hetkellä Veikkaus on ainoa yritys, joka saa markkinoida rahapelejä Manner-Suomessa. Lähivuosina tilanne muuttuu, kun lisenssimalli tuo Suomeen kymmeniä uusia kasinoita. Ne eivät saa markkinoinnin suhteen vapaita käsiä, vaan rahapelilakiimme aiotaan kirjata tarkat säännöt mainosten sisällöstä ja julkaisutavoista.
Uuden rahapelilainsäädäntömme pohjana saatetaan käyttää Veikkauksen nykyisiä vastuullisen markkinoinnin periaatteita. Ne kieltävät aggressiivisen ja harhaanjohtavan mainonnan, joka saattaisi yllyttää pelaamaan liikaa. Lisäksi nykyinen lakimme sallii ainoastaan matalariskisten pelien markkinoinnin.
Rahapelimainontaa koskevat rajoitukset eivät ole poikkeuksellisen ankaria, jos niitä vertaa muiden K18-tuotteiden markkinointisääntöihin. Esimerkiksi savukkeiden ja vahvojen aikuisten juomien mainostaminen on kokonaan kiellettyä. Rahapelimainoksiin sen sijaan törmää arkisissa ympäristöissä tuon tuostakin.