Markkinoointi koronan jälkeen - mikä toimii ja mikä ei

Surullinen tosiasia on se, että valtion tuista huolimatta moni markkinoija menettää työpaikkansa ja useat yritykset tulevat kaatumaan koronan seurauksena. Tällä hetkellä elämme vielä kriisin aikaista elämää, mutta markkinoijina meidän pitää katsoa pidemmälle. Miltä maailma näyttää kesällä, syksyllä ja vuonna 2021?

Kun luottamus menee, sen saaminen takaisin vaatii aikaa.

Vaikka korona katoaisi heti, ihmisten luottamus omaan henkilökohtaisen talouden, työpaikan säilyvyyteen, maailman kaupan ja viennin elpymiseen on romahtanut. Tämä näkyy öljyn hinnassa, joka meni futuurimarkkinassa ensimmäistä kertaa maailman historiassa negatiiviseksi.

Negatiivinen öljyn hinta tarkoittaa, että ihmiset eivät suostuneet ottamaan öljyä varastoihinsa vaikka sen vastaanottamisesta hetkittäin maksettiin. Kuka tahansa olisi tarttunut tuohon diiliin vielä kuukais sitten, mutta tällä hetkellä luottamus on pohja lukemissa.

Ostamisen psykologia on muuttunut

Oletko kokenut jonkun mullistuksen elämässäsi, jolloin kaikki muuttui? Asiat, jotka olivat sinulle tärkeitä aiemmin, eivät enää olleetkaan niin mielenkiintoisia. Sen sijaan toiset asiat olivat yhtäkkiä huomattavasti tärkeämpiä.

Elämää muuttavat tapahtuvat aiheuttavat pysyvän muutoksen psykologiassa sekä käyttäytymisessä.

Korona ja sen taloudelliset jälkiseuraukset ovat shokkiaalto, joka jyllää paraikaa koko ihmiskunnassa samanaikaisesti. Eikä aalto ole vielä ole mennyt ohi. Kun törmäyksestä selvitään, luuletko ihmisten palaavan entiseen tuosta vain? Epäilen vahvasti.

Ihmiset, jotka kokivat 90-luvun laman käyttäytyivät täysin eri tavalla ennen lamaa ja laman jälkeen. Ihmiset tekivät erilaisia taloudellisia päätöksiä. Investointien ja lainaamisen tilalle tulivat valtiolliset, kunnalliset, ja henkilökohtaiset säästökuurit. Vasta MM95-vuoden jälkeen talous alkoi kasvaa Nokian ja muun viennin seurauksena.

Pitkä talvi edessä, mutta talvituotteet menevät kaupaksi

Kesällä kesätuotteet menevät hyvin kaupaksi. Mutta talvella jäätelö ei tahdo mennä kaupaksi, vaikka mainosten laatuun ja mainosdbudjettiin panostaisi huomattavasti enemmän.

Koronan seurauksena tulemme näkemään pitkän taloudellisen talven ja se näkyy kysynnän muutoksena.

Luksus- ja lifestyle-tuotteiden ja palveluiden ostajat ovat nyt vähissä. Sen sijaan esimerkiksi pakollisten tuotteiden, remontti-, tee-se-itse-tuotteiden ja viihteen kysyntä ovat nousussa.

Vinkki: Aseta itsesi talouskriisissä olevan yrityksen tai työnsä menettäneen perheenäidin kenkiin. Mitä tuotteita ja palveluita ostaisit, jos et olisi varma selviämisestä?

Kuinka usein olet syönyt jäätelöä talvihanskat kädessä?

Millainen markkinointi ei toimi koronan jälkeen?

Tällä hetkellä elämme vielä shokkiaallossa. Voi olla, että yrityksesi myynti on heikentynyt vain shokin seurauksena. Jos kuitenkaan yrityksesi myynti ei ole pysynyt saman tai kasvanut, on hyvin todennäköisestä, että vaikeudet jatkuvat.

Myynti tuskin piristyy, jos myyt kesätuottteita ja panostaisit markkinointiin enemmän, isommin ja hienommin kuin vuoden alussa.

Kesätuotteiden ostajia on edelleen koronan jälkeenkin, mutta kilpailu vähäisistä ostajista on todella kovaa.

Millainen markkinointi toimii?

Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, kaikki markkinoinnin strategiat, kanavat ja työkalut toimivat ihan yhtä hyviä kuin aiemminkin. Mutta tuotteen tai palvelun pitää olla sellainen, jota halutaan ostaa.

Nyt on hyvä aikaa asemoida yritys uudelleen talvea varten.

Tässä muutama kysymys, joiden avulla voi miettiä yrityksen asemointia nykytilanteeseen:

  • Onko myyntiä mahdollista siirtää verkkoon?
  • Voitteko tehdä kuljetuksia tai jonkinlaista vuokraustoimintaa?
  • Tunnistatteko jonkin tuotteen tai palvelun kysynnän kasvua, johon teidän yritys voisi alkaa vastaamaan?
  • Voitteko laajentaa kohdeyleisöänne laajemmaksi?
  • Pystyykö tuotetta tai palvelua paketoida paremmin sopimaan kotiolosuhteisiin?
  • Voiko yrityksenne siirtyä myös B2B-puolelle tai B2C-puolelle?
  • Onnistuuko palvelua paketoida uudella (edullisemmalla) tavalla esimerkiksi verkkokursseiksi tai tulospohjaiseksi palkkiomalliksi?
Tesla vaihtoi tuotantoaan hengityskoneisiin

Valitse markkinoinnin kanavat viisaasti

Nyt jos koskaan on tärkeää saada markkinoinnin kanavista paras teho irti ja keksittyä niihin kanaviin, jotka toimivat yritystoiminnassasi.

Sosiaalinen media (ja mainostus)

  • Haluat saavuttaa kokonaan uutta yleisöä
  • Vaikuttajamarkkinoinnilla bränditunnettuutta
  • Uudelleenmarkkinointi onnistuu hyvin some-mainonnalla

Hakukoneoptimointi, Google Ads ja Google Shopping

  • Jos toimialalla on merkittävästi google-hakuja
  • Tavoite pitkän aikavälin tuloksiin ja passiiviseen asiakasvirtaan.
  • Kun haluat olla jonkun toimialan tai kaupungin auktoriteetti

Lehtimainostus ja julistemainokset

  • Käytännössä kannattamatonta pienille yrityksille
  • Hyöty liittyy usein enemmän brändiarvoon kuin suoraan myynnin kasvuun
  • Jos teet lehtimainoksia, kannattaa harkita mitattavien tuloksien lisäämistä kampanjoihin (esim. kuponki tai skannaa koodi)

Radio ja TV-mainostus

  • Vaatii aikaa ja budjettia sekä tulokset ovat epäsuoria (ei välttämättä rahan väärti)
  • Ajankohtainen mainos voi toimia todella hyvin
  • TV-mainos kääntyy hyvin myös Youtube-mainokseksi

Youtube-näkyvyys ja mainostus

  • Viihde on kasvussa, joten Youtube-kanavan aktivoiminen voi toimia
  • Youtube-mainonnalla hyvät metriikat ja kohdentaminen
  • Yleensä vaatii useampia epäonnistuneita videoita ennen kuin toimii hyvin

Sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio

  • Sähköpostilistoissa makaa usein käyttämätöntä potentiaalia
  • Automaatiot kasvattavat kaiken muun mainonnan tuottoa (esim. hylätty kassa-automaatio).

Nettisivun konversio-optimointi

  • Nettisivun konversio-optimonti on käytännössä ilmaista ja vaatii lähinnä viitseliäisyyttä tutkia analytiikkaa ja tehdä testejä
  • Eri asia kuin nettisivujen uudistus. Design-projektit harvoin onnistuvat tuomaan lisää rahaa kassaan

Bannerimainokset

  • Nopeasti hyviä tai huonoja tuloksia -> Datalla voi kehittää mainontaa
  • Toimii myös uudelleenmarkkinointiin Googlen Display-verkon kautta

Varaa ilmainen konsultaatio

Hakukonekeisarin suositun tuoote on ilmainen 30 minuutin konsultaatio. Konsultaatiossa läpi nettisivusi hyvät ja huonot puolet ja saat idean millä tavalla voit parantaa digitaalista markkinointia ja näkyvyyttä verkossa.

Konsultaation pohjalta voit tehdä fiksun päätöksen, millä tavalla sinun kannattaa tehdä markkinointia liiketoimintasi kasvattamiseksi. Olipa se sitten meidän avulla, tai ilman meitä.

Varaa konsultaatio tästä