Verkkokaupan myynnin kaksinkertaistaminen kuukaudessa

Tässä kirjoituksessa verrataan kahta eri tapaa tuplata verkkokaupan myynti. Miten ja millä keinoilla verkkokaupan myynti voidaan tuplata lyhyessäkin ajassa selviää sinulle, kun luet tämän blogikirjoituksen.

Verkkokaupan myynnin kasvu

Nyt otetaan miehestä mittaa, kumpaan kannattaa panostaa enemmän konversio-optimointiin vai hakukoneoptimointiin? Minulla oli kunnia olla mukana erään pienehkön verkkokaupan uudistuksessa ja sain kertoa muutamia omia näkemyksiä

muutoksista, mitä uudistuksessa kannattaisi ottaa huomioon. Niin kuin konversio-optimoinnin huippuammattilainen tekisi, niin heitin idea täysin mututuntumalta. Mutta sehän on hengenvaarallista! Niin onkin ja se sotii varmasti monen toimintatapaa vastaan. Uskalsin heittää ideoita hatusta, koska olen itse perustanut ensimmäisen verkkokauppani 2009 ja ollut aika monissa uudistuksissa mukana. Jotain todella hiljaista tietoa on jäänyt haaviin niistäkin projekteista. Katsotaan mitä tapahtui?

Verkkokaupan konversio-optimointi

En ajatellut asiaa ollenkaan konversioiden kehittämisen kannalta, vaan halusin aidosti kehittää verkkokauppaa asiakkaiden näkökulmasta. Tottakai taustalla oli ajatus siitä, että uudistuksen myötä myynti lähtee nousuun, mutta konversio-optimointina en osannut projektia ajatella. Kun verkkokaupan uusi versio oli ollut julkaistuna viikon verran, nappasin alla olevan kuvan analytiikasta ja vertasin siinä edellistä viikkoa (vanhan kauppaversion myyntiä).

verkkokaupan konversio optimointi

Mitä tapahtui?

Kuten kuvasta näkyy, verkkokauppauudistus vaikutti myyntiin positiivisesti. Vaikka sivuille tulevat käynnit ja kävijät laskivat kaikissa mahdollissa muodoissa, niin jostain kumman syystä kaikissa muissa kohdissa on ylöspäin osoittava vihreä nuoli. Kävijät viihtyvät paremmin sivuilla (poistumisprosentti, sivut/istunto ja istunnon kesto) sekä he ostavat entistä ahkerammin.Verkkokaupan konversio kasvoi 33 % yhdessä viikossa. Tämän hetkinen 2 %:n konversio on jo aika hyvä tällä toimialalla. Myös keskiostoksen arvo nousi muutosten myötä. Tämä kuva sai minut miettimään kumpi on tärkeämpää: konversio-optimointi vai hakukoneoptimointi?

Konversio-optimointi vs. hakukoneoptimointi

Ennen kuin voimme verrata näitä asioita keskenään meidän pitää tietää tavoitteet ja optimointeihin käytettävä aika. Jos valitaan verkkokauppayrittäjän näkökulmasta perinteinen toive: myynti pitäisi tuplata alle kuukaudessa, niin saadaan vastaus kysymyksiin hyvinkin tiiviissä muodossa.

Verkkokaupan myynnin kaksinkertaistaminen kuukaudessa

Molemmilla optimoinneilla voidaan toteuttaa tämä melko helposti, jos lähtötaso ei ole kovinkaan hyvä. Tehtävä muuttuu vaikeaksi, jos konversio-optimointiin ja hakukoneoptimointiin on jo panostettu. Verkkokaupan myynnin tuplaamiseen on erittäin helppo kaava ja sen voi tehdä yksinkertaisesti jollain seuraavista toimenpiteistä:

  • kävijämäärän kaksinkertaistaminen
  • konversion kaksinkertaistaminen
  • keskiostoksen kaksinkertaistaminen
  • (keskikatteen kaksinkertaistaminen)

Viimeinen kohta on suluissa, koska se ei kaksinkertaista välttämättä myyntiä, mutta lopputulos on käytännössä sama, koska voitto tuplaantuu. Kuitenkin kaksi ensimmäistä riviä kiinnostavat minua tässä kohtaa eniten. Hakukoneoptimoinnilla voidaan tuplata kävijämäärä, jolloin teoriassa myynti kaksinkertaistuu. Käytäntö on sitten aivan toinen juttu. Yleensä myynti kasvaa enemmän kuin 100%, jos kävijämäärä tuplataan hakukoneoptimoinnin avulla. Tämä johtuu siitä, että sivuille tulee aiempaa suurempi osa kävijöitä, jotka oikeasti etsivät myytävää tuotetta tai palvelua. Tämä perustuu minun henkilökohtaisiin kokemuksiin, eikä sille ole ilmeisesti tieteellistä näyttöä. Konversio-optimoinnilla voidaan tuplata helposti myös myös myynti, jos koversio muuttuu 1 % -> 2 %.Seuraava haaste on pysyä kuukauden määräajassa. Kokemuksiini perustuen 9/10 tapauksessa hakukoneoptimoinnilla ei pystytä kaksinkertaistamaan kävijämäärää yhdessä kuukaudessa. Tässä voidaan onnistua silloin, jos verkkokaupan hakukoneoptimointi on tehty aiemmin poikkeuksellisen huonosti. Kuvassa hyvä esimerkki siitä, kuinka joskus Google-optimoinnilla saadaan sivut nousemaan Googlen ensimmäiselle sivulle (sijalle 5) yhdessä päivässä.

nopea hakukoneoptimointi

Hakusana on peitetty, koska tämä on yhden asiakkaamme raportti. Tällä hakusanalla on keskimäärin 1000 hakua kuukaudessa ja tällaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa kävijämäärä voidaan kaksinkertaistaa hyvinkin nopeassa ajassa.Konverio voidaan tuplata hyvinkin nopeasti, jopa päivässä, viikossa tai kuukaudessa. Konversio-optimoinnissa ajalla ei ole niin suurta merkitystä, mutta joskus konversion kaksinkertaistaminen voi olla äärimmäisen vaikeaa.

Kumpi voitti?

Jos et jaksanut lukea tätä kokonaan, niin julkistan tässä voittajan. Vaikka olisitkin jaksanut lukea tämän kokonaan, niin voittajaa ei ole siis kerrottu aikaisemmin. Jos sinulla on kiire ja haluat tuplata myynnin kuukaudessa, niin valitse konversio-optimointi. Siinä ainoa aikaa rajoittava tekijä on testaaminen. Jos teet niin kuin minä ja vedät hatusta kehitysideat (kts. kuvakaappaus Google Analyticsista), niin silloin säästät tuon testausajankin. Tämä oli siis vitsi. Järjestelmällisellä testaamisella saadaan paljon parempia lopputuloksia aikaan.Jos epäilet, että nykyisen konversion tuplaaminen on todella vaikeaa (esim. 3% -> 6%), niin silloin hakukoneoptimointi on parempi tapa tuplata myynti. Siinä tapauksessa joudut joustamaan kuukauden määräajasta. Hakukoneoptimointi on jatkuva ja pidempikestoinen prosessi, jonka tarkoituksena on myynnin tuplaaminen hieman pidemmällä aikavälillä ja sen jälkeen tuplatun myynnin tuplaaminen seuraavassa vaiheessa.Jos sinulla tulee kysymyksiä liittyen konversio-optimointiin tai sinua kiinnostaa tietää, miten verkkokaupan myynti nousi 37 % viikossa, niin kerron siitä mielelläni lisää! Laita minulle sähköpostia tai pirauta puhelimella.Huippumahtavaa viikon jatkoa!

Saatat pitää myös näistä

Hakukonekeisari.fi –sivusto sisältää affiliate-linkkejä. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme pienen osan myynnistä tehdessäsi ostoksia meidän kauttamme.

→ Tästä ei koidu sinulle kustannuksia.