Google Ads: Suurin muutos 15 vuoteen

Toissa päivänä Google julkisti historian suurimman muutoksen, minkä se tulee toteuttamaan AdWords-mainospalveluun sen 15 vuoden historian aikana. Tätä on hyvä hieman pohjustaa sillä, että Google poisti aiemmin tänä vuonna hakutulosten oikeassa laidassa olevat mainospaikat ja samassa yhteydessä hakutulosten alkuun ilmestyi neljäs mainospaikka. Tämä muutos vaikuttaa mielestäni radikaalisti markkinointiin Googlessa.

muutos adwords

Miten aikaisempi muutos vaikuttaa AdWords-mainontaan?

Muutoksen myötä Googlen etusivulta hävisi yhteensä 6 mainospaikkaa. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että kilpailu kiristyy ja klikkauskohtaiset hinnat tulevat kasvamaan. Suomeksi sanottuna mainonta Googlessa tulee olemaan koko ajan kalliimpaa ja vaikeampaa.Lisäksi yhden uuden mainospaikan lisääminen ennen luonnollisia hakutuloksia vaikuttaa myös orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Koska mainokset peittävät entistä suuremman osan hakutulossivua, niin silloin hyvän hakukonenäkyvyyden merkitys korostuu entisestään. Tämä muutos voi olla hyvä aika tarkastaa markkinoinnin nykytilanne: millä hakusanoilla on järkevää mainostaa AdWordsissa ja kannattaako osaan hakusanoista lähteä toteuttamaan hakukoneoptimointia?

Harva osasi ennustaa, että tämä Googlen alkuvuonna toteuttama muutos oli osa suurempaa ”mobile first world” kokonaisuutta. Toissapäivänä tämä tuli minullekin täysin selväksi. Googlen mukaan yli 50 % kaikista hauista tehdään nykyään mobiililaitteilla ja seuraavassa kerron mikä tämä muutos oikein on.

Mobile first AdWords-mainonta

Tämä historian suurin muutos tähtää täysin AdWords:n muuttamiseen mobiilimainontaa ensisijaisesti käyttäväksi kanavaksi. Tästä päivityksestä eteenpäin kaikki Google-mainonta tullaan suunnittelemaan mobiilikäyttäjien mukaan. Tämä on mullistava muutos ja seuraavasta taulukosta näet, mitä konkreettista tämä muutos tuo tullessaan.

google adwords muutokset2016

Nämä muutokset julkaistaan myöhemmin tänä vuonna. Minun mielestäni muutokset mahdollistavat entistä paremman ja monipuolisemman mainostekstien suunnittelun, joka on erittäin tervetullutta. Yleensä parhaat mainostekstit eivät ole mahtuneet sallittuihin merkkimääriin ja pahimmassa tapauksessa joistain sanoista on joutunut käyttämään lyhennettä tai jotain slangi-versiota. Toivottavasti näiden kikkailujen aika on ohi muutosten myötä.

Miksi tämä muutos kannattaa ottaa tosissaan jo nyt?

Haluatko saada enemmän klikkauksia ja myyntiä mainosten kautta? Minä myös! Google ilmoitti blogissaan, että testeissä on havaittu uusien mainosten nostavan klikkausprosenttia jopa 20 % verrattuna nykyisiin tekstimainoksiin. Tämä on kuin musiikkia korville. Suurin ongelma AdWords-mainostuksessa on nykyisin se, kun tehdään mainontaa kannattavasti, niin sitä ei välttämättä pystytä skaalaamaan riittävän hyvin. Tämä johtuu siitä, että klikkaukset loppuvat kesken ja joudutaan valitsemaan laajempia tai heikompia avainsanoja, jonka jälkeen mainonnan tehokkuus voi laskea. Jos tämä uudistus tuo 20 % lisää klikkauksia hyvin suunnitellun mainoksen seurauksena, niin tämän kanssa kannattaa olla tosissaan.Voit lukea alkupeäisen blogikirjoituksen Googlen AdWords blogista: https://adwords.blogspot.fi/2016/05/ads-and-analytics-innovations-for-a-mobile-first-world.html

Saatat pitää myös näistä

Hakukonekeisari.fi –sivusto sisältää affiliate-linkkejä. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme pienen osan myynnistä tehdessäsi ostoksia meidän kauttamme.

→ Tästä ei koidu sinulle kustannuksia.