Kauneushoitolan markkinointi toimii hyvin samalla tavalla kuin monen muun palvelualan yrityksen markkinointi. Monesti yrittäjällä on kiire palvella nykyisiä asiakkaita ja aina ei jää paljoa ylimääräistä aikaa suunnitella ja kehittää markkinointia. Nykyiset asiakkaat ovat kaikkein tärkeimpiä ja heitä pitää palvella erinomaisesti, mutta samaan aikaan on tärkeä hankkia tasaisesti lisää asiakkaita. Uusien asiakkaiden hankinta ei ole aina helppoa ja se voi todella kalliiksi, jos ei osaa välttää näitä seuraavia virheitä kauneushoitolan markkinoinnissa.

 

1 Lehtimainoksen onnistumista ei mitata riittävän tarkasti

Kun keskustelen yrittäjien kanssa lehtimainosten onnistumisesta, niin yleensä vastaukset ovat ”ihan hyvin se meni” tai ei se tainnut oikein onnistua”. Kun esitän jatkokysymyksen, että kuinka monta uutta asiakasta sait viimeisimmän mainoksen ansiosta, niin harva osaa kertoa tarkan määrän.Kauneushoitolan markkinointi lehdessäHelpoin tapa mitata mainoksen toimivuutta on laittaa mainokseen kuponkitarjous ja rajata sen käyttöaika esimerkiksi kuukauden ajaksi. Tämän jälkeen keräät asiakkailta kupongit talteen ja kirjoitat myös asiakkaan käyttämän rahasumman ylös. Kuukauden päästä tiedät monta euroa olet saanut lehtimainoksen ansiosta.

2. Kauneushoitolan nettisivut ei ole suunniteltu asiakkaan näkökulmasta

Olen törmännyt moneen yrityksen kotisivuun, jossa etusivulla lukee yrittäjän harrastukset ja kaikkea muuta asiakkaan kannalta epäolennaista tietoa. Pahimmassa tapauksessa niitä nettisivuja ei ole ollenkaan. Voin myös kertoa sen, että puhelinluettelosta ei enää etsitä kauneushoitoloita, eli kannattaa satsata mieluummin omiin kotisivuihin kuin näihin puhelinluetteloihin ja yrityshakupalveluihin, jos niistä joutuu maksamaan.

Mitä kauneushoitolan kotisivuilla olisi hyvä kertoa?

  • Mitä hyötyä hoidoista on asiakkaalle?
  • Miten asiakas huomaa itse eron hoidon jälkeen?
  • Miten ajanvaraus toimii?
  • Mitkä maksutavat on käytössä?
  • Onko kauneushoitolan läheisyydessä parkkipaikkoja?
  • Miten asiakas löytää perille (kartta ja ohjeet toimitilaan pääsyyn)?
  • Millä tavoilla voi ottaa yhteyttä?

Lisäksi puhelinnumero pitää näkyä jokaisella sivulla!Monesti ajatellaan, että kotisivut tehdään kerran (silloin kun toiminta aloitetaan) ja niitä ei tarvitse päivittää enää sen jälkeen. Oletko miettinyt millaisen mielikuvan sinun sivut antavat potentiaaliselle asiakkaalle? Jos hän käy katsomassa kahden eri yrityksen sivut ja toinen yritys on sattunut juuri päivittämään sivut nykyiaikaisiksi, ja toisen sivut on tehty 90-luvun lopulla. Mitähän potentiaalinen asiakas saattaa ajatella yrityksistä? Vosiko hän ajatella, että toisen yrityksen toiminta ja työtavat ovat myös nykyaikaiset ja trendien mukaiset? Itse olen siis mies, enkä tiedä kovinkaan tarkkaan kauneushoitoloista, mutta ymmärtääkseni kauneusalallekin tulee jatkuvasti uusia trendejä ja palveluita.

3. Kaikki yrityksen palvelut on listattu ”yhteen pötköön”

Harmillisen usein kauneushoitoloiden palvelut (eli hinnasto) ovat pitkä lista erilaisia palveluita, joita ei olla jaoteltu omiin ryhmiin. Tätä voisi verrata halvan pizzerian ruokalistaan, jossa on 100 pizzaa kirjoitettu A4-kokoiselle paperille.Jos palveluita on paljon, niin silloin kannattaa ehdottomasti jakaa ne eri osioihin (ja jättää riittävä riviväli). Muista, että potentiaalinen asiakas on aina yhden klikkauksen päässä katoamisesta. Nettisivujen tärkein tehtävä on siis saada kävijä soittamaan tai tekemään ajanvarauksen ennen kuin hän poistuu sivuilta. Eikö olekin yksinkertaista? Käytännössä haluamme välttää kaikki ”ärsyttävät” asiat joiden takia potentiaalinen asiakas poistuisi sivuiltasi.

4. Google-mainonnan hakusanat ovat väärät

Oletko huomannut miten helppoa on ostaa maksettua mainontaa Googlessa AdWords-palvelusta? Onko se helpoin tapa ollut yleensä tehokkain? No harvemmin. AdWords on todella tehokas markkinointikanava, jos sitä käyttää taitavasti.Huomaan päivittäin Google-mainoksia, joissa tarjotaan palvelua kuten parturia tai vaikka kauneushoitolaa Vaasasta tai Helsingistä, vaikka itse asun Tampereella. Tämä ei ole kovin järkevää markkinointia, vaan tässä rahaa annetaan

Between 1.5 and 2 percent of the body’s store is converted for use each day by the liver, the kidneys, and the pancreas.It is transported through the blood and used by parts of the body that have high energy demands, such as skeletal muscle and the brain gw 50156 sports pharmacology is an α-amino acid and is the most abundant free amino acid in the body. The first description about

Googlelle aivan turhaan.Muista tarkistaa, että Google-mainoksesi näkyy vain oman paikkakuntasi hakutuloksissa, jos et halua mainostaa koko Suomen laajuisesti.

Kauneushoitola Tampere Googlessa

5. Kauneushoitolasi kotisivut eivät löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta

Kirjoita Googlen hakuun ”kauneushoitola Kaupunki” (esimerkiksi kauneushoitola Tampere) ja katso näkyykö sinun sivusi Googlen ensimmäisellä sivulla. Tiedätkö miksi tämä voi olla kaikkein kallein virhe kauneushoitolan markkinoinnissa?78 % suomalaisista aloittaa tuotteen, palvelun tai yrityksen hakemisen Googlesta. Puhelinluetteloita ei enää käytetä, vaan nykyisin kaikki haetaan nopeasti vaikka älypuhelimella. Ihmiset ovat vielä niin kärsimättömiä, että yli 90 % ei klikkaa Googlen hakutulosten 2. sivulle.Eli, jos yrityksesi ei näy Googlen ensimmäisellä sivulla, saatat menettää 90 % potentiaalisista asiakkaista. Koska valitettavasti Googlen ensimmäiselle sivulle mahtuu maksimissaan 10 yritystä.Tämän jälkeen voisi ajatella, että Googlen ensimmäisellä sivulla näkyminen olisi todella kallista verrattuna lehtimainoksiin, koska siellä on paljon enemmän potentiaalisia asiakkaita. Asia voi olla näin, mutta seuraavassa opetan sinulle miten hankit parempaa näkyvyyttä niin, että rahasi eivät mene hukkaan.

Miten markkinoin kauneushoitolaa riskittömästi?

Minun mielestäni kauneushoitolalla on kaksi todella tärkeää markkinointikanavaa. Tärkein on henkilökohtainen asiakaspalvelu, koska sen jälkeen puskaradion kautta alkaa tulla lisää asiakkaita. Toiseksi tärkein on minun mielestäni Google-näkyvyys, koska nykyisin lähes kaikki etsivät palveluita Googlen kautta.Jotta voit saavuttaa omalla paikkakunnallasi paremman näkyvyyden Googlen hakutuloksissa, sinun kannattaa hankkia tämä palvelu alan ammattilaiselta. Mutta ennen kuin ostat palvelun, varmista että saat takuun tästä työstä. Esimerkiksi maksat vasta sen jälkeen, kun yrityksen sivusi näkyvät Googlen ensimmäisellä sivulla. Hakukoneoptimointialalla toimii hyvin monenlaisia toimijoita ja todelliset ammattilaiset tietävät, että he pystyvät auttamaan sinua ja silloin voit maksaa vasta tulokset nähtyäsi. Minä itse en haluaisi maksaa markkinoinnista etukäteen, jos tuloksista ei ole mitään tietoa. Eihän siinä ole yrittäjän kannalta ollenkaan järkeä.

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

[zilla_likes]

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.

Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!
-Ville Kinanen