Onko sinulla kirjoitettu oman liiketoiminnan markkinointisuunnitelma ja tavoitteet paperille? Ja ovatko ne varmasti ajan tasalla? Jos niitä ei ole kirjoitettu paperille tai ne eivät vastaa nykytilannetta, niin sinulla ei ole oikeaa markkinointisuunnitelmaa olemassa. Tiesitkö, että vain all 5 % maailman ihmisistä kirjoittaa suunnitelmansa paperille? Haluaisitko kuulua tähän viiteen prosenttiin, jotka menevät elämässään hurjaa vauhtia eteenpäin – niin kuin heidän liiketoimintansa.

Motivaatio markkinointiin

Itse en ole henkilökohtaisesti mikään hienojen strategioiden tai taktiikoiden ystävä, mutta tavoite ja ajatus (ja päätös) tavoitteen toteuttamisesta pitää olla. Tässä on lyhyt kolmen kohdan suunnitelma, millä pääset varmasti vauhtiin. Olen pyskinyt tiivistämään tämän

1. Tavoite: mitä haluat saavuttaa ja missä ajassa?

2. Strategia: Mikä on minun suunnitelmani voittaa matkalla tulevat esteet?

3. Päiväohjelma: Mitä asioita teen joka päivä, että menen kohti tavoitettani?

Näitä kolmea kohtaa säännöllisesti toteuttamalla kuljet kohti tavoitettasi ja tulet myös saavuttamaan sen. Se ei välttämättä onnistu heti, eikä sen ole tarkoituskaan. Mutta loppujen lopuksi pääset tavoitteeseesi, jos olet riittävän sinnikäs ja määrätietoinen. Nyt jos tämä meni yli hilseen, niin voi olla sopiva aika palata konkreettisiin vinkkeihin. Seuraavaksi esittelen kehittämäni yksinkertaisen markkinointisuunnitelman digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen.

Internet-markkinoinnin esimerkkisuunnitelma

Olen suunnitellut yksinkertaisen ja toimivan markkinointistrategian, joka soveltuu loistavasti verkkokauppojen ja pk-yritysten markkinoinnin apuvälineeksi. Eikä siinä vielä kaikki! Koska olen itse aika laiska tietyissä asioissa, ainakin sellaisissa joissa samaa asiaa pitää toistaa monta kertaa. Sen ansiosta olen suunnitellut tämän markkinointisuunnitelman toimimaan automaattisesti.

Markkinointisuunnitelma (automatisoitu)

Älä tee mitään ennen kuin analytiikka on asennettu!

Aluksi on ensisijaisen tärkeää, että www-sivuillasi on asennettu analytiikka käyttöön (esimerkiksi Google Analytics). Analytiikkasovellukseen täytyy lisätä tavoitteet, koska meille ei riitä tieto pelkästään kävijämääristä tai siitä, että tuleeko joku sivuille Android-puhelimella vai iPadilla. Me haluamme päästä kiinni aitoihin tuloksiin, eli nettisivujen konversioihin. Digimaailmassa puhutaan mm. mikrokonversiosta, mutta me keskitymme tässä ensimmäisessä vaiheessa ”ihan kunnon” konversioihin, eli joko yhteydenottoihin tai verkkokaupan tilauksiin. Nämä ovat yleensä ne yleisimmät konversiot.

Tavoitteeksi asennetaan yleensä yhteydenottolomakkeen tai verkkokaupan tilauksen vahvistamisen jälkeen tuleva kiitossivu (esim. www.omasivu.fi/kiitos.html). Tässä vielä Googlen ohjeet tavoitteiden luomiseen.

Nyt kun meillä on tarkempaa tietoa sivuilla vierailevista ihmisistä, niin voimme keskittyä markkinointiin.

Kannattavat liikenteen lähteet (Google ja Facebook)

Kuvassa punaisella on ympyröity Googlen palvelut, eli luonnollinen hakukonenäkyvyys ja maksettuun mainontaan perustuva Google AdWords. Nämä molemmat ovat tehokkaita liikenteen lähteitä ja varsinkin uusien sivujen kohdalla nopeimmat tulokset saavutetaan AdWords-mainonnalla, varsinkin jos hakukoneoptimointiin ei ole varattu riittävästi resursseja.

Tehokas liikenteen lähde on myös Facebook. Tästä erityismainintana täytyy sanoa sen todella tarkka kohdennettavuus. Jos sinulla on selkeä kuva unelma-asiakkaasta tai asiakasryhmäsi on todella rajattu, niin suosittelen ehdottomasti aloittamaan palvelun tai tuotteen markkinoinnin tämän kanavan kautta.

Mikä tekee näistä liikenteen lähteistä kannattavan?

Muistatko, että sivuillesi on nyt asennettu analytiikka. Sieltä voit seurata mitä kanavaa pitkin kävijä on tullut sivuille ja kuinka monen kävijän kohdalla tavoite on toteutunut. Jos esimerkiksi Google AdWordsin kautta olet saanut 500 kävijää (hintaan 200 €) ja yksikään ei ole täyttänyt yhteydenottolomaketta tai tehnyt tilausta, niin kannattaako mainontaa jatkaa samalla tavalla? Jossain on usein jotain pielessä tällaisessa tilanteessa. Jos vastaavasti olet myynyt 500 kävijälle yli 1000 eurolla tuotteitaa, niin siinä tapauksessa AdWords-mainontaa kannattaisi varmaan kasvattaa.

Google Analytics tehostaa markkinointia

Tiedon analysointi ja uudelleenmarkkinointi (remarketing)

Mitä enemmän kävijöitä on tullut sivuillesi, niin sitä enemmän saan niiden kävijäprofiilista tietoa. Siinä vaiheessa, kun pystyt näkemään että esimerkiksi 45-55 vuotiaat naiset ovat täyttäneet yhteydenottolomaketta kaikkein aktiivisimmin, niin tästä on apua sinun Facebook-markkinointiin. Voit suoraan valita hyvin toimivan kohderyhmän ja markkinoida vastaaville henkilöille Facebookissa.

Erilaiset lomakkeet on myös erinomainen tapa kerätä sähköpostiosoitteita talteen (sähköpostiohjelmaan). Voit jatkossa markkinoida palveluasi, tarjouksia tai uusia tuotteita heille suoraan sähköpostilla.

Toivottavasti tämä kirjoitus ei sekoittanut sinua ja käsitystäsi täysin digitaalisesta markkinoinnista. Alkuun kuva voi olla hieman sekava ja vaikea hahmottaa, mutta tämä on mielestäni yksi tehokkaimmista ja yksinkertaisemmista tavoista tehdä kannattavaa Internet-markkinointia itse. Tämän kirjoituksen alle voit esittää kysymyksiä tai kommentteja, jos haluat tarkempaa tietoa aiheesta.

Loistavaa viikon jatkoa sinulle ja muista laittaa kotisivujesi analytiikka kuntoon jo tänään!

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.

Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!
-Ville Kinanen