Nettikasinoiden tärkeä osa on hakukoneoptimointi, englanniksi Search Engine Optimization (SEO) eli kuinka saada oma sivustonsa hakukonetulossivujen ensimmäiselle sivulle.
Useimmiten hakukoneilla tarkoitetaan Googlea, vaikka on olemassa myös Bing ja Yahoo, mutta ne eivät yllä lähellekään Googlen suosiota. Jos vaikkapa Nettikasinopeleistä kiinnostunut henkilö kirjoittaa hakukenttään Suomen uusimmat pikakasinot, hän on ilmeisesti kiinnostunut juuri pikakasinoista, ja valitsee luultavimmin jonkun ensimmäisistä Googlen tarjoamista osumista. Kaikki siis yrittävätkin kilvan pyrkiä juuri ensimmäiselle sivulle, koska silloin he ovat paremmassa asemassa kuin vasta seuraavalta sivulta löytyvät kilpailijansa. Tästä paalupaikasta onkin käynnissä kova kilpailu, helpolla se ei lohkea.
Kaikki alkaa hakusanoista
Nettikasinot panostavatkin suuresti juuri hakukoneoptimointiin ja suurin kisa on keskittynyt lähinnä Googlen ympärille. Isoimmilla kasinoilla onkin pelkästään hakukoneoptimointiin keskittyvät tiimit, joilla on erityisosaamista linkkien rakentamisesta tai hakusanamarkkinoinnista.
Nettikasinot eivät lakisyistä voikaan mainostaa itseään ihan täysin vapaasti somessa. Joillakin kasinoilla on omia tilejään, mutta ne eivät voi oikeastaan mainostaa kuin pelkkää brändiään, eivät niinkään itse pelaamista tai vaikkapa bonuksia, sillä tämän jälkeen saattaa huomata, että tili onkin suljettu melko vikkelään.
Kun SEO on optimaalinen, se auttaa tuomaan nettikainoille aina vain enemmän potentiaalisia asiakkaita käyttämällä kasinon toivomia hakusanoja. Ihmiset kun ovat vähän laiskoja, ja klikkaavat kaikkein helpoimmin useimmiten hakutulosten ensimmäisiä linkkejä, joten mikäli oma sivusto ei sijoitu hakutuloksissa kovin hyvin, sen mahdollisuudet tulla klikatuksi näivettyvät entisestään. Onkin siis äärimmäisen tärkeää huolehtia, että google optimointi on kunnossa.
Affiliate-mainonta
Monet bloggaajat ja vloggaajat saavat lisätuloa tekemällä affiliate-mainontaa. Se on erinomainen juttu myös nettikasinoille, sillä loputon uusi pelaajamäärä voidaan saavuttaa suosittujen bloggaajien tai vloggaajien suositteluilla.
Otetaanpa vaikka bloggaaja, joka kertoo omassa blogissaan omista kokemuksistaan jollakin tietyllä nettikasinolla. Tällä hän yrittää saada lukijansa vakuuttuneeksi siitä, että juuri tuo nettikasino on sellainen, jossa ehdottomasti kannattaa käydä kokeilemassa pelaamista.
Bloggaaja siis julkaisee artikkelin tai nettikasinon mainoksia omassa blogissaan ja saa siitä vastineeksi rahaa. Tai sitten hän voi saada rahaa myös siitä, että lukijat klikkaavat hänen linkkejään. Tai että uudet pelaajat avaavat itselleen pelitilin juuri hänen julkaisemien linkkiensä kautta.
Myös Facebookin tai Twitterin kautta on mahdollista mainostaa nettikasinoa somevaikuttajan toimesta. Tai sitten hän voi striimailla omia nettikasinopelejään YouTubessa. Siis toisin sanoen hän voi vain pelata vaikka pokeria ja striimaamalla sen saa siitä myös rahaa. Ja jos hän vielä lisäksi sattuu voittamaankin vielä kasinopeleissään, se on vain ylimääräistä tuloa hänelle jo kaiken affiliatetulon päälle.
Lisää sisältöä tasaisesti
Sen lisäksi, että pitää päivittää oman sivuston olemassa olevaa sisältöä, pitää sinne myös lisätä jatkuvasti uutta sisältöä. Tuoreet blogikirjoitukset ja artikkelit ovatkin juuri sitä, mitä sivustosi tarvitsee, mikäli mielit pysytellä Google-listauksen kärkisijoilla.
On tärkeää huomata, että säännölliset lisäykset sivustolle vaativat huolellista suunnittelua. Näille pitää tehdä johdonmukainen suunnitelma, jotta saa luotua jatkuvuuden tunteen asiakkaille. Ja puhumattakaan siitä, että tämän ansiosta pystyy pitämään sivuston täysin omassa hallinnassa.
Sivuston optimoiminen mobiilikäyttöön
Ei pelkästään nettikasinosivustoilla, vaan kaikilla muillakin sivustoilla on tärkeää, että ne ovat mobiiliyhteensopivat. Ihmiset viettävät nykyään paljon aikaa älypuhelimillaan ja selaavat nettiä niiden kautta. Kaikkein suurin liikenne erilaisille menestyneille sivustoille tuleekin juuri mobiilikäytöstä.
Joten luonnollisesti myös nettikasinoiden pitää tehdä sivustostaan täysin mobiilikäyttöön optimoitu. Mikäli sivusto on kovin kömpelö tai vaikea navigoida, ihmiset eivät enää palaa sille. Mobiiliystävällinen sivusto onkin osa sivun yleistä vetovoimaa lisäävistä asioista.
Panosta hakukoneoptimointiin
On tärkeää huomata, että SEO:n vaikutus ei ole välitön, ja tulokset riippuvatkin kilpailijoiden määrästä markkinoilla ja kuinka aktiivisesti he tekevät SEO:ta. Useimmiten vie noin 4–6 kuukautta ennen kuin näkyviä tuloksia saadaan. Google mainonta on usein erittäin tehokasta uusien asiakkaiden tavoitteluun.
Ei kannata kiirehtiä halukoneoptimoinnin kanssa, sillä tällöin hakukoneet voivat alentaa sivuston näkyvyyttä tai piilottaa sen kokonaan. Syy tähän on selvä: hakukoneiden tavoite on tarjota mahdollisimman tarkkoja tuloksia ja jos ne epäilevät jonkun manipuloivan heidän algoritmejaan oman edun tavoittelemiseksi, siitä seuraa rangaistus. Kannattaakin siis laatia kunnon SEO-strategia pitkäjänteisesti ja mahdollisesti ammattilaisten avulla.