Markkinointi ja varsinkin hakukoneoptimointi on kallista ja riskialtiasta. Tällaisia näkemyksiä kuulen aika usein ja olen asiasta osittain samaa mieltä. Olen samaa mieltä, että molemmat voivat pitää sisällään riskejä. Mielestäni tietämättömyys on riskialtista, ei niinkään yksittäinen toimenpide. Pyykin peseminen voi olla myös riskialtista, ei tietenkään silloin kun vaimo pesee pyykit, vaan lähinnä silloin kun isäntä pääsee ensimmäistä kertaa pesemään villapaitoja. Kylläpä sen jälkeen lapsilla on monta uutta villapaitaa!Olen myös sitä mieltä, että markkinointi ja hakukoneoptimointi on ilmaista, jos ne tehdään oikein. Mitä järkeä on maksaa markkinoinnista, jos se ei tuota vähintään panostusta vastaavaa tulosta? Ja tällä en tarkoita mitään brändiarvon kasvattamista, vaan ihan suoraa markkinoinnin avulla saatua myyntiä. Voin henkilökohtaisesti sanoa, että minulla ei ole varaa maksaa tuottamattomasta markkinoinnista kovinkaan montaa kuukautta. Kyllä se markkinointi pitää saada tuottamaan! Mahdollisimman nopeasti. Hakukoneoptimointi on osa markkinointia ja siinä tämä asia menee ihan samalla tavalla, se pitää saada tuottamaan positiivista kassavirtaa mahdollisimman nopeasti. Seuraavassa kerron muutaman kohdan avulla mitä ei kannata tehdä hakukoneoptimoinnissa.Ei tarttee auttaa – hakukoneoptimointia

 

1. Teen kaiken itse – ei tarttee auttaa

Yleensä asioiden tekeminen itse on kaikkein edullisin tapa tehdä asioita, jos siinä ei huomioida sinun omaa tuntipalkkaa. Sain tästä hyvän opetuksen, kun päätin maalata keittiön katon itse. Googlasin ohjeet ja katsoin tarkkaan, miten valitaan oikea maalaussuunta. Tämän jälkeen kävin rautakaupasta kaiken tarvittavan ja aloitin tee se itse ja säästä -projektin. Lopputulos oli se, että itse maalasin katon viisi kertaa ja maalari maalasi sen kuudennen kerran. Minulla oli  hartiat jumissa ja pinna kireällä, kun aina maalin kuivuttua katossa näkyi joitain epämääräisiä telan vetoja.Tämän takia annan ammattilaisten hoitaa ne työt, joissa itse en ole kovin hyvä ja jotka eivät kiinnosta minua kovin paljoa. Keskityn mieluummin niin tehtäviin, joissa olen mielestäni taitava. En tarkoita, etteikö joitain asioita kannattaisi tehdä itse. Jos ne kiinnostavat sinua aidosti, niin silloin se on fiksu valinta. Kannattaa kuitenkin selvittää jostain, miten ammattilainen tekisi saman asian ja kopioida se. Silloin saat varmasti paremman lopputuloksen omalla työpanoksellasi. Katso myös maksuton hakukoneoptimoinnin verkkokurssi täältä.

2. Tavoitetta ei määritellä eikä tuloksia luvata

Jos et ole kovin innoissasi hakukoneoptimoinnin tekemisestä itse, niin tämä tärkeä asia kannattaa varmistaa ennen kuin valitse sopivan yhteistyökumppanin. On elintärkeää, että hakukoneoptimoinnilla on konkreettiset tavoitteet, koska muuten ei tiedetä mitä tehdään (eikä sitä voida mitata) tai et myöskään tiedä mistä maksat. Tämä on mielestäni kaikkein kalleinta hakukoneoptimointia.“Ostin paketillisen hakukoneoptimointia alan ammattilaiselta.”“Hienoa, miten se on toiminut sinulla?”“En tiedä, mutta nyt se on ainakin ostettu, niin ei voi kukaan enää siitäkään kuittailla.”Helppo ja nopea tavoitteen määritely ja seuranta?

  • Valitaan yritykselle ja liiketoiminnalle tärkeät hakusanat
  • asetetaan tavoite Google-sijoitus valituille hakusanoille
  • arvoidaan kävijämäärän ja mahdollinen myynnin kasvu / yhteydenottojen määrän kasvu
  • seurataan hakukonesijoituksia jatkuvasti
  • seurataan kävijämäärien muutosta ja analysoidaan niiden käyttäytyminen.

Palvelun tuloslupausTämä on ehdottoman tärkeä asia. Kaikkien ammattilaisten pitää pystyä lupaamaan tuloksia! Palkkaisitko kirvesmiehen rakentamaan sinulle taloa, jos hän sanoisi että ei hän kyllä tiedä mitä tästä tulee, mutta yritän parhaani? Et tietenkään. Hän sanoo sinulle, että hän rakentaa juuri piirrustusten mukaisen talon ja se on esimerkki kirvesmiehen tuloslupauksesta. Jokaisen ammattilaisen on pystyttävä antamaan realistinen tuloslupaus työstään. Hakukoneoptimoinnissa ei välttämättä voida luvata TOP 1 -googlesijoitusta, koska Googlen hakutulokset elävät tunneittain, mutta kyllä todellisen ammattilaisen pitää pystyä lupamaan että sinun kotisivut tulevat näkymään näillä hakusanoilla Googlen ensimmäisellä hakutulossivulla, jos lähdemme yhteistyöhön. Tämä erottaa monesti sen, että maksatko markkinoinnista vai saatko sillä aikaiseksi hyviä tuloksia.

3. Hakusanojen hassu valinta

Kun sinulle luvataan päätähuimaavia tuloksia, niin kannattaa tarkistaa voitko vaikuttaa valittuihin hakusanoihin. Joskus hakukoneoptimoinnissa on harrastettu sellaista, että valitaan todella pitkiä hakutermejä (esim. naisten pilkulliset kumisaappaat verkkokaupasta), joille luvataan maagisen hyviä hakukonesijoituksia. Sijoitukset saavutetaan aivan varmasti, mutta ongelma on se, että kukaan ei oikeasti hae tällä pitkällä hakulausekkeella, vaan yleensä sitä haetaan Googlesta esimerkiksi hakusanoilla kumisaappaat tai kumisaappaat netistä.

Kaumisaapas hakusana avainsanatyökalussa

Etteivät rahasi eivät mene hukkaan, niin varmista että saat olla mukana päättämässä hakusanoja. Hyväksi havaittu tapa on sellainen, jossa Google-optimoinnin ammattilainen listaa sinulle toimialan suosituimmat hakusanat ja niiden kuukausittaiset hakumäärät (Googlen avainsanatyökalu). Tämän jälkeen sinä voit valita (tai valitsette yhdessä), mitkä ovat sinun liiketoiminnalle kaikkein tärkeimmät hakusanat, eli millä hakusanoilla uskot saavasi enemmän myyntiä, yhteydenottoja tai jotain muita mitattavia tuloksia.

4. Kymmenen vuoden kokemus vai 10x yhden vuoden kokemus?

Usein yritykset mainostavat itseään “yli 10 vuoden kokemuksella” tai vastaavilla lupaavalta kuulostavilla mainoslauseilla. Näissä tapauksissa on tärkeää erottaa on alan ammattilaisella todellakin yli 10 vuoden kokemus, eli onko hän kehittynyt jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden aikana paremmaksi ja saanut parempia tuloksia aikaan.Yllättävän monissa tapauksissa tämä kymmenen vuoden kokemus tarkoittaa sitä, että yrittäjä tai yritys on tehnyt samoja asioita kymmenen vuotta peräkkäin, eli heillä on käytännössä 10 x yhden vuoden kokemus asiasta. Tämän takia on hyvin tärkeä selvittää, miten yritys on kehittynyt kokemuksen karttuessa.

5. Ollaanko ja pysytäänkö varmasti ajan hermolla?

Hakukoneoptimointi muuttuu hyvinkin tiheään tahtiin. Vähintään joka kuukausi tulee jotain uutta tietoa, joka vaikuttaa siihen miten hakukonesijoitukset muuttuvat. Alan ammattilainen kehittää jatkuvasti osaamistaan ja opiskelee aihetta vähintään viikottain. Tämän takia muuten monesti optimointia tekevät yritykset saavat nopeampia ja parempia tuloksia aikaiseksi kuin itse tekemällä, varsinkin jos sinulla ei ole aikaa käyttää näin paljon asian opiskeluun.Koska ala muuttuu jatkuvasti ja todella nopeasti, niin kannattaa miettiä maalaisjärjellä millaisella toimijalla on mahdollisuus käyttää jatkuvasti aikaa opiskeluun ja kehittymiseen juuri tässä asiassa. Pystyykö kaikkea kaikille tekevä mainostoimisto olla alan huippu myös hakukonenäkyvyyteen liittyvissä asioissa vai voisiko ainoastaan hakukoneoptimointiin keskittyvällä yrityksellä olla enemmän annettavaa tässä asiassa?

Tiedetään mitä tehdään vaikka silmät kiinni

6. Uskotaan mitä ollaan googlattu eikä testata

Nykyaika on todella mahtavaa, koska ei tarvitse istua yliopiston luennoilla oppimassa vaikeita asioita vaan kuka tahansa voi oppia lähes kaiken netin kautta. Myös Internet-markkinointia sekä Google-optimointia koulutetaan ja opetetaan todella paljon eri blogeissa ja nettisivuistoilla. Eteen tulee kuitenkin yksi ongelma: voinko luottaa tähän tietoon ja toimiiko se?En suosittele kenenkään luottavan näihin lähteisiin sataprosenttisesti. Osa niistä voi olla hyviä ja toimivia, mutta joidenkin vinkkien tarkoitusperä on aivan jotain muuta. Kaikki netistä opittu asia kannattaa aivan ensimmäisenä testata. Sitä ei kuitenkaan kannata testata yrityksen omilla sivuilla, vaan ehdottomasti joillain testisivuilla. Selvitä aina yhteistyökumppaniltasi miten he testaavat ja koeponnistavat kaikki uudet tekniikat ja toimintatavat. Itse en suostuisi ainakaan asiakkaana toimimaan koekaniinina uusien kikkojen testaamisessa. Haluaisin saada varmoja ja turvallisia tuloksia yritykseltä, jonka olen valinnut yhteistyökumppaniksi.Näiden kuuden vinkin tarkoitus on auttaa sinua välttämään yleisimmät sudenkuopat hakukoneoptimoinnissa ja auttamaan sinua valitsemaan luotettavan ja juuri sinun yrityksen tarpeisiin sopivimman yhteistyökumppanin.

Tykkäsitkö tästä artikkelista?

Artikkelin on kirjoittanut

Ville Kinanen

Ville Kinanen

Hakukonekeisari

Moikka! Olen Hakukonekeisari Oy:n perustaja, digitaalisen markkoininnin kouluttaja ja neuvonantaja. Olen toiminut myös verkkokauppiaana vuodesta 2009 alkaen, joten verkkokauppatoimiala on erittäin lähellä sydäntäni. Hakukonekeisarin blogissa haluan jakaa parhaita vinkkejä, oppeja ja näkemyksiäni hakukoneoptimoinnista ja Internet-markkinoinnista.

Menestyksekästä vuoden jatkoa sinulle!
-Ville Kinanen