Otsikko voi kuulostaa kauhistuttavalta riippuen yrityksesi nykytilanteesta, mutta törmään tähän työssäni joka päivä ja nyt päätin ottaa asian esiin blogin muodossa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että moni yritys jättää rahaa pöydälle kuukausi toisensa jälkeen ja suoraan sanoen lahjoittaa potentiaalisia asiakkaita hopeatarjoittimella suoraan kilpailijoilleen, koska yritys ei löydy paikasta, josta suurin osa potentiaalisista asiakkaista etsii yrityksiä.
78 % suomalaisista kuluttajista aloittaa yrityksen, tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneesta.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos yrityksesi ei näy Googlen ensimmäisellä sivulla, niin sinulla on mahdollista tavoittaa vain alle 20 % potentiaalisista asiakkaista. En tiedä tarkoittaako tämä sitä, että osaa yrityksistä ei kiinnosta yhtään nämä 83 % potentiaalisista asiakkaista, vai heillä ei ole riittävästi tietoa asian korjaamiseksi. Jos asia kiinnostaa sinua, mutta et ole varma, miten se laitetaan kuntoon, niin jatka lukemista, koska seuraavaksi näytän käytännön esimerkin asiasta ja tässä esimerkissä käytän tamperelaista rakennusliikettä, joka toteuttaa kattoremontteja.
Mistä tiedän etsivätkö potentiaaliset asiakkaat minua?
Google on siitä hieno palvelu, että me voimme selvittää kuinka moni potentiaalinen asiakas etsii palveluitani kuukausittain. Tässä alla on kuva muutamasta aiheeseen liittyvästä hakusanasta, josta voidaan päätellä etsivätkö potentiaaliset asiakkaat toimialan palveluita Googlesta.
Kuvasta voidaan huomata, että pelkästään hakusanalla ”kattoremontti Tampere” haetaan keskimäärin 210 hakua/kk. Tämä on aika suuri luku, koska varmasti moni Tampereella tai lähiseudulla asuva potentiaalinen asiakas käyttää myös hakusanaa ”kattoremontti”. Tähän liittyen voimme todeta, että kysyntää ja potentiaalisia asiakkaita varmasti löytyy.
Kuinka paljon jätän rahaa jää pöydälle?
Nyt kun tiedämme, että potentiaaliset asiakkaat etsivät palveluasi, niin meidän pitää tietää minkä verran sinä olisit saanut lisää myyntiä, jos nämä potentiaaliset asiakkaat olisivat ottaneet yhteyttä sinuun. Tässä esimerkissä voidaan olettaa, että hyvällä Google-näkyvyydellä voidaan helposti saada 500 potentiaalista asiakasta käymään sivuilla kuukaudessa. Tämä arvio perustuu kokemukseeni ja lukuisiin asiakasprojekteihin, joita olemme tehneet.
Jos 500 uutta kävijää saadaan sivuille kuukaudessa ja 1/10 kävijästä jättää yhteydenottopyynnön tai tarjouspyynnön, niin silloin olemme saaneet 50 uutta tarjouspyyntöä kuukaudessa.
Tämä yritys on aiemmin saanut yhden uuden asiakkaan aina, kun he ovat lähettäneet viisi tarjousta tai tehneet viisi kartoituskäyntiä. Tämä on tärkeä luku ja sinun kannattaa ehdottomasti seurata kuinka monta tarjousta tarvitaan keksimäärin, että saadaan uusi asiakas.
Myynnin tehokkuus on ollut 1/5, joka tarkoittaa sitä että 50 tarjouspyynnöstä on saatu 10 uutta asiakasta kuukaudessa. Kattoremonttien hinnat vaihtelevat 5000 – 20 000 euron välillä ja oletetaan, että tämä yritys tekee enemmän pieniä remontteja ja projektien keskihinta on 8000 euroa.
80 000 euroa lisää myyntiä kuukaudessa
Nämä 10 uutta asiakasta tuottaa kuukaudessa siis 80 000 euroa ja vuodessa 960 000 €, eli tämä yritys on jättänyt pöydälle rahaa melkein miljoona euroa vuodessa. Tämä kuulostaa aivan käsittämättömältä ja hullulta! Olen täysin samaa mieltä, mutta siitä huolimatta törmään tähän samaan asiaan vähintään joka toinen päivä. Asiat ovat todella yksinkertaisia, mutta me teemme niistä usein monimutkaisia.
Seuraavaksi meidän pitää tietää, miten me saadaan hankittua 500 potentiaalista asiakasta sivuille Googlen kautta, koska kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat hakevat itse tietoa ja etsivät sopivaa yritystä Googlesta.
Kannattaako ostaa maksettuja Google AdWords-mainoksia vai näkyä luonnollisten hakutulosten joukossa?
Tämä kysymys jakaa mielipiteitä digimarkkinoinnin ammattilaisten keskuudessa, mutta minulla itselläni ei ole mitään henkilökohtaisia tunteita kumpaankaan liittyen vaan haluan arvioida tilannetta aina numeroiden avulla.
Tämän arvioimiseen käytämme analyysityökalua (Ahrefs), joka on jopa Googlen työkaluja tarkempi ja luotettavampi. Nämä eivät siis ole koskaan 100 % tarkkoja, mutta antavat erittäin hyvän kuvan todellisesta tilanteesta, eikä silloin tarvitse alkaa arvuuttelemaan.
Kuvasta näkyy, että hakusanalla ”kattoremontti Tampere” 78 % haun tehneistä klikkaa luonnollisia hakutuloksia ja vain 22 % klikkaa maksettuja mainoksia. Miten itse toimit, kun haet tämän tyylisillä hakusanoilla? Klikkaatko mainoksia vain luonnollisia hakutuloksia?
Alla olevassa kuvassa näkyy Googlen antamat suositushinnat yhdelle klikkaukselle, jos päädyttäisiin ostamaan maksettuja AdWords-mainoksia.
Näiden numeroiden valossa itse päätyisin keskittymään luonnollisten Google-sijoitusten optimointiin, eli kehittämään yrityksen kotisivujen hakukoneoptimointia. En kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta tehdä samalla AdWords-mainontaa, mutta itse en kyllä haluaisi maksaa yhdestä klikkaukseta useita euroja. Vielä kun olen kuullut monta kertaa, kuinka yrittäjät käyvät aamuisin klikkailemassa kilpailijoiden mainoksia. Tämä kuulostaa hassulta, mutta näitä juttuja olen kuullut useammalta eri yrittäjältä.
Mitä minun pitää käytännössä tehdä?
Jos haluat nostaa yrityksesi Googlen etusivulle luonnollisissa hakutuloksissa, niin prosessi on hyvin yksinkertainen, mutta sen toteuttaminen on hieman monimutkaisempaa, koska Googlen algoritmissa on yli 200 eri tekijää, jotka vaikuttavat hakukonesijoituksiin. Onnistumisen kaava on seuraava:
1. Valitse oikeat hakusanat
Välillä tässä vaiheessa oikaistaan ja kaikkia tärkeitä hakusanoja ei selvitetä riittävän tarkasti. Aikaisemmassa kuvassa näkyi useita samaan toimialaan liittyviä hakusanoja. Ne olivat haettu noin 5-10 minuutissa, mutta syvemmän hakusana-analyysin perusteella tärkeitä hakusanoja pystytään löytämään useita kymmeniä.
2. Selvitä, mitä Googlen kärjessä olevat tekevät eri tavalla kuin muut
Eli toteuta kilpailija-analyysi, johon keräät tietoa, miten sivujen sisällöt ovat suunniteltu, kuinka nopeasti sivut latautuvat, kuinka paljon ja millaisilta sivuilta yritys saa linkityksiä, miten he hyödyntävät sisäisiä linkityksiä muilta sivuston sivuilta. Tämän jälkeen sinulla on hyvä ymmärrys, mitä Googlen kärkeen pääseminen vaatii.
3. Tee asiat paremmin kuin kilpailijasi
Tuota parempaa sisältöä ja optimoi se paremmin useammalle hakusanan eri variaatiolle. Nopeuta sivujen latausaikaa pakkaamalla kuvat ja tiivistämällä koodia. Tee linkkien hankintaa varten suunnitelma ja ala toteuttaa sitä.
4. Seuraa muutoksia aktiivisesti
Vaikka hakukoneoptimointi on pitkä prosessi (lue aikaisempi blogikirjoitus hakukoneoptimointiprojektin pitkäjänteisyydestä), niin asenna Google-sijoitusten seurantatyökalu ja seuraa sijoitusten muutoksia vähintään viikoittain. Silloin opit tietämään mitkä toteutetut muutokset vaikuttivat Google-sijoituksiin positiivisesti. Seuraa myös sivujen kävijämääriä ja tavoitteiden toteutumisia Google Analyticsista.
5. Säädä ja skaalaa
Analysoi uudelleen ja tee pieniä muutoksia, lisää sisältöä, muuta tarvittaessa otsikoita ja sisäisiä linkityksiä. Rakenna vielä enemmän linkityksiä. Jatka tätä niin kauan, kunnes olet tyytyväinen lopputulokseen.
Monilla on sellainen harhaluulo, että suurin osa hakukoneoptimointityöstä olisi konkreettisia muutoksia koodiin tai sisältöön. Todellisuus on kuitenkin se, että noin 80 % työstä on analysointia ja selvitystyötä mitä kannattaa tehdä ja vain 20 % ajasta kuluu itse muutosten tekemiseen.
Mitä, jos aikani tai osaamiseni ei riitä?
Jos sinulla on aikaa, mutta osaamisessa on puutteita, niin netti (ja varsinkin YouTube) on pullollaan ilmaisia ohjeita hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Opiskele lisää ja aloita testaaminen.
Jos sinulla ei ole aikaa, niin silloin kannattaa miettiä osaavan ammattilaisen valjastamista avuksesi. Tällä toimialalla on todella eri tasoisia tekijöitä ja välillä tuntuu, että kaikkia hakukoneoptimoijia pidetään huijareina. Silloin kannattaa olla tarkkana ja valita projektiin sellainen tekijä, jolla on riittävästi tietoa, osaamista ja kokemusta.
Näin tunnistat taitavan tekijän
Alan huippuosaaja pystyy kertomaan 3-5 kehityskohtaa sivuilla ensisilmäyksen perusteella, joten kannattaakin kysyä potentiaalisilta palveluntarjoajilta jo ensimmäisessä puhelussa, että mitä tekisitte ensimmäisenä sivuillemme? Kokemus näkyy siinä, että millaisia tuloksia yritys on saanut aikaiseksi tunnetuille asiakkaille tai suosituille toimialoille sekä se, että millaisia referenssejä yrityksellä on.
Näiden kaiken lisäksi hyvä tekijä pystyy lupaamaan tuloksia jollain tasolla. Tarkkaa ajankohtaa tai kestoa kukaan ei pysty lupaamaan, koska Google muuttaa sijoituksia täysin oman mielensä mukaan. Kuitenkin parhaat tekijät pystyvät lupaamaan esimerkiksi näkyvyyden Googlen ensimmäisellä sivulla valituilla hakusanoilla.
Jos hakukonenäkyvyyden kehittäminen tuntuu sinusta järkevältä ja haluat tietää voisiko meistä olla apua, niin jätä meille yhteydenottopyyntö täällä ja katsotaan voimmeko olla sinulle avuksi vai emme.