
Useimmilla yrityksillä on käytössään vähintään yksi sosiaalisen median kanava. Yksi syy siihen on se, että some-kanavan kautta voi lisätä yrityksen verkkosivuille suuntautuvaa liikennettä.
Somen hyödyt on tiedostettu myös iGaming-alalla. Useimmat pelinvalmistajat ovat aktiivisia somessa, ja löytyypä sieltä myös nettikasinoita.
Tässä artikkelissa käsitellään nimenomaan nettikasinolle tärkeimpiä some-kanavia.
Vanhat nettikasinot ovat uusia aktiivisempia somettajia
Voisi luulla etenkin vuoden 2024 uudet nettikasinot ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.
Valtaosa uusista kasinoista on kuitenkin tehnyt valinnan pysyä – ainakin toistaiseksi – somen ulkopuolella. Esimerkiksi elokuussa 2024 julkaistulla Vauhdikas Kasinolla ei ole minkäänlaista some-presenssiä.
Mitä vanhemmasta nettikasinosta on kyse, sitä todennäköisemmin siltä löytyy vähintään yksi sosiaalisen median kanava.
Esimerkiksi vuodesta 2010 toimineella ComeOn Casinolla on Facebook-kanava (jonka sisältö ei tosin ole tällä hetkellä käytettävissä) sekä X-kanava täynnä vedonlyöntitarjouksia.
Vuonna 2012 avatulla LeoVegas Casinolla on blogi sekä YouTube-kanava, jolta löytyy ohjevideoita, peliesittelyjä sekä kasinomainoksia. Kanavalla on syyskuussa 2024 yhteensä 118 videota ja 4390 tilaajaa.
Kyse voi olla siitä, että pitkään toimineilla kasinoilla on enemmän resursseja panostaa someen.
Tuloshakuinen somettaminen sitoo paljon resursseja, sillä vain laadukas sisältö erottuu some-kanavien algoritmeissa lisäten sitoutumisastetta.
Katsojia voidaan sitouttaa myös kysymyksillä ja erilaisilla kilpailuilla. Hashtagien käyttö lisää julkaisujen näkyvyyttä ja löydettävyyttä.
Vaikka sosiaalisen median sisällöntuotannossa voidaan hyödyntää tekoälyä, kanavien hallinnointi vaatii myös ihmisten työtunteja.
Yritysten on oltava siellä missä asiakkaatkin
Yli kaksi kolmesta suomalaisesta käyttää jotakin some-kanavaa.
Vanhan väittämän mukaan yritysten on oltava siellä, missä niiden asiakkaatkin ovat, ja tänä päivänä se tarkoittaa sosiaalista mediaa.
Nettikasinoiden asiakkaat ovat jo valmiiksi tottuneita netin käyttäjiä, joten todennäköisyys näiden löytämiseen somesta on erityisen suuri.
Sosiaalisessa mediassa nettikasinot voivat tiedottaa uusista peleistä, kampanjoista sekä esimerkiksi brändiuudistuksista.
Sosiaalinen media on myös yksi mahdollinen asiakaspalvelukanava.
Esimerkkejä sosiaalisen median kanavista:
- YouTube
- TikTok
- X
- Vimeo
Kanavat ovat listalla suurin piirtein suuruusjärjestyksessä. Kolme ensimmäistä – Facebook, YouTube ja Instagram – ovat myös nettikasinoiden kohdalla niitä kaikkein käytetyimpiä some-kanavia.
Facebookissa menestyy lähes kaikenlainen sisältö.
Myös pelialan yritykset julkaisevat siellä hyvin monenkirjavia päivityksiä.
Päivityksen ohessa on aina vähintään yksi kuva tai video.
Videoiden paljous ei ole sattumaa: yleisesti ottaen videoita pidetään sisällöntuotannon formaateista parhaiten pärjäävänä.
YouTube
YouTube on pelkästään videoiden julkaisemiselle omistettu sosiaalisen median kanava.
Pitkien videoiden ohella YouTubessa voi julkaista myös niin sanottuja shortteja, mitkä voivat olla vain muutaman sekunnin mittaisia.
Pelisivuston julkaisema lyhyt video voi olla esimerkiksi taltiointi jonkin isomman voiton saamisesta.
Pidemmällä videolla voidaan esitellä yrityksen arvoja, henkilökuntaa tai esimerkiksi yhteistyökumppaneita.
Instagram keskittyy visuaalisiin elementteihin.
Ne voivat olla kuvia tai videoita, joiden yhteydessä on lyhyt kuvaus asiasta.
Tyypillisellä nettikasinon Instagram-tilillä tiedotetaan uusista – ja mahdollisesti eksklusiivisista – pelijulkaisuista, vuosipäivistä ja muista saavutuksista mahdollisimman värikkäällä tavalla.
Muut kanavat
Muita some-kanavia ja niiden mahdollisia käyttötarkoituksia pelisivustoille:
- WhatsApp: Asiakaspalvelukanava VIP-asiakkaille
- TikTok: Mahdollisuus live-striimaukseen
- LinkedIn: Tärkeä työnantajakuvan luomiseen ja työpaikkailmoitusten julkaisuun
- X: Tiedotuskanava esimerkiksi kampanjatarjouksille
Lisäksi pelialan yritykset voivat tehdä markkinointiyhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa näiden some-kanavilla.
Somettomuus on valinta siinä kuin somettaminenkin
Somepaastot ja somekieltäytyjät on noteerattu myös akateemisessa maailmassa, kuten Suomen tiedetoimittajain liiton sivuilla julkaistu artikkeli osoittaa.
Somettomuutta ei vielä voi pitää trendinä, mutta sosiaalista mediaa on selkeästi alettu vastustaa.
Some-vastaisissa argumenteissa tuodaan esiin esimerkiksi se, että jokaisella tulisi olla oikeus kieltäytyä somesta.
Tämä ei ole itsestäänselvyys. Esimerkiksi tutkijoiden odotetaan twiittaavan aina, kun heillä on asiaa alastaan ja siihen liittyvistä tutkimuksista.
Ainakin pelialalla vaikuttaisi pärjäävän myös ilman sosiaalista mediaa, koska vain harvalla kasinosivustolla on some-tilejä.
Pelaajakaan ei tarvitse some-tiliä.
Halutessaan hän voi tutustua pelisivuston some-tileihin kirjautumattomana käyttäjänä. Esimerkiksi Facebookia voi selata ilman omaa tiliä.
Somea ei tarvita sisäänkirjautumiseenkaan, sillä vain harvalle kasinolle voi kirjautua Facebookin avulla.
Yhteenveto
Verkkosivujen näkyvyyttä lisää se, jos domainissa on hakusana. Kävijä- ja asiakasmääriä voidaan kasvattaa myös sosiaalisen median avulla.
Sosiaalinen media voi olla tärkeä myös nettikasinoille. Etenkin pidempään toimineet nettikasinot panostavat Facebookiin, YouTubeen ja Instagramiin.
Some toimii uusasiakashankinnassa pitäen myös uskolliset asiakkaat tietoisina uusista kampanjoista ja peleistä. Some on myös mahdollinen asiakaspalvelukanava.
Pelisivustot vaikuttaisivat kuitenkin pärjäävän myös ilman somea, mikä on linjassa yhteiskunnassamme kasvavan somevastaisen liikkeen argumenttien kanssa.