Hakusanan sisältävät domainit

2000-luvun alussa hakusanan sisältävät domainit eli EMD-osoitteet olivat valtavan suosittuja, sillä niiden avulla sai usein nostettua verkkosivuston kärkisijoille Googlen hakutuloksissa. Tämä luonnollisesti lisää sivuston kävijämäärää ja kasvattaa siten liikevaihtoa.

Asiantuntijat ovat erimielisiä siitä, onko avainsanan sisällyttäminen verkkotunnukseen yhä järkevää. Jotkut epäilevät Googlen algoritmien toimivan nykyään eri tavalla, toiset taas uskovat EMD-osoitteiden edelleen pärjäävän hakutuloksissa muita paremmin.

Tässä artikkelissa otetaan selvää siitä, kuinka hyödyllistä hakusanan käyttäminen domainissa on. Käytämme esimerkkinä kolmea yritystä, joiden domain sisältää yleisesti käytetyn hakusanan.

Mitä EMD-osoitteet ovat?

EMD on lyhenne sanoista exact match domain, ja kyse on siis verkkotunnuksista, jotka sisältävät hakusanan. Hakusanat puolestaan ovat niitä sanoja, joita ihmiset kirjoittavat hakukoneeseen etsiessään tietoa jostakin aiheesta.

Yrityksille hakusanan sisältävä domain on hyvä keino parantaa omia sijoituksia Googlen hakutuloksissa. Tämä johtuu siitä, että hakukone voi olla täysin varma siitä, että sivusto käsittelee juuri hakusanan mukaista aihetta. Domainnimeä ei nimittäin voi muuttaa, vaikka sivuston kaikki sisältö vaihtuisi.

Jos kuluttaja tarvitsee esimerkiksi putkimiestä, hän luonnollisesti kirjoittaa hakukenttään sanan putkimies. Yritys, jonka verkkotunnuksessa on tämä sana, nousee korkealle hakutuloksissa.

Seuraavaksi perehdymme kolmeen esimerkkitapaukseen, joille hakusanan sisältävästä domainista on ollut valtavasti hyötyä.

Hotels.com on yksi kaikkien aikojen parhaista EMD-osoitteista

Lukemattomat ihmiset ympäri maailmaa kirjoittavat joka päivää hakukoneeseen sanan ”hotels”. Tästä hyötyy suuresti varauspalvelu Hotels.com. Se nousee aina tuloslistan kärkisijoille, ja monet ihmiset päätyvät varaamaan hotellinsa juuri tämän sivuston kautta.

Hotels.comin hyviin Google-sijoituksiin vaikuttaa toki myös se, että sivusto on taitavasti SEO-optimoitu. Lisäksi sivustolle johtaa yli 61 miljoonaa linkkiä eri sivustoilta.

Verkkotunnus on toimiva siitäkin syystä, että ihmisten on helppo ymmärtää ja muistaa se. Lyhyt ja ytimekäs nimi jää mieleen, joten sitä tulee helposti käytettyä uudelleen ja uudelleen.

Kasinot24.com on kahdella tavalla kätevä domain

Hyvä esimerkki uudemmista hakusanaa hyödyntävistä verkkotunnuksista on Kasinot24.com. Kun hakukoneeseen kirjoitetaan sana ”kasinot”, kyseinen kasinoharrastajille suunnattu sivusto sijoittuu yleensä hakutuloksissa sijalle 1 tai 2.

Domainnimenä Kasinot 24 on kahdella tavalla kätevä. Se sisältää keskeisen hakusanan, mutta “24” tuo mukaan hieman brändättävyyttä sekä antaa kuvan vuorokauden ympäri saatavilla olevasta viihteestä.

Verkkokauppa.com hyödyntää hakusanaa nerokkaasti

Yksi Suomen tunnetuimmista ja menestyneimmistä EMD-osoitteista on ehdottomasti Verkkokauppa.com. Verkkokauppa on yleinen hakusana, jota ihmiset käyttävät halutessaan ostaa verkosta jonkin tuotteen. Kun sana on mukana domainissa, Verkkokauppa.com saattaa joskus komeilla tuloslistan kärjessä silloinkin, kun se ei edes myy etsittyä tuotetta.

Yrityksen johto osoitti poikkeuksellista kaukonäköisyyttä varatessaan domainin verkkokauppa.com vuonna 1998. Tuolloin kyseisellä nimellä toimivaa yritystä ei nimittäin ollut vielä edes olemassa.

Harva enää muistaa, että Verkkokauppa.com aloitti toimintansa vuonna 1992 nimellä Arctecho Oy. Alun perin sen verkkokauppa löytyi osoitteesta compart.fi/arctecho. Muutkin kuin hakukoneoptimoinnin ammattilaiset osaavat sanoa, että nykyinen domain on melkoisesti toimivampi.

Kun Verkkokauppa.com listautui pörssiin vuonna 2014, sillä oli kilpailuvalttinaan yksi markkinoiden parhaista verkkotunnuksista ja nimi, jonka jokainen suomalainen tuntee.

Onko EMD-osoitteiden kulta-aika jo ohi?

2000-luvun alussa yritykset olivat jo erittäin tietoisia hyvien hakukonesijoitusten tärkeydestä. Hakusanan sisältäviä domaineja pidettiin oikotienä tuloslistan kärkeen, ja siksi yritykset kiiruhtivat varaamaan itselleen osuvimmat domainit.

Kilpailu parhaista verkkotunnuksista oli kiihkeää, mikä herätti joidenkin ihmisten liikemiesvaistot. Yritteliäimmät henkilöt ehtivätkin rekisteröidä itselleen lukuisia EMD-osoitteita, joita he sitten myivät niitä tarvitseville yrityksille.

Google muutti algoritmiaan

Google HQ

Vuonna 2012 Google ilmoitti muuttavansa hakukoneensa toimintaa siten, että algoritmi ei enää suosi hakusanan sisältäviä domaineja yhtä vahvasti. Syynä tähän oli se, että monet EMD-osoitteet oli hankittu vain ja ainoastaan hakukonetulosten parantamiseksi.

Tästä syystä hakukoneen antamat tulokset eivät aina olleet relevantteja. Tulosjoukon kärjessä saattoi olla sivustoja, jotka eivät olleet tietoa etsivän ihmisen kannalta lainkaan hyödyllisiä.

Siispä algoritmia muutettiin, jotta tulosten laatu kohentuisi ja luotettavimmat sivustot sijoittuisivat paremmin.

Hakusanan sisältävästä domainista on edelleen hyötyä

Kuten aikaisemmin tässä artikkelissa esitellyt esimerkit osoittavar, hakusana-domainista on edelleen hyötyä. Algoritmimuutoksella oli silti vaikutusta, sillä varsinkin heikkotasoisimmat EMD-osoitetta käyttävät sivustot painuivat tuloslistalla alaspäin. 

Sijoituksiin vaikuttavat entistä enemmän:

  • Sivuston hakukoneystävällisyys eli hakusanojen käyttö teksteissä
  • Linkkien rakentaminen muilta sivustoilta
  • Sivuston rakenteen toimivuus

Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset ovat kuitenkin huomanneet, että EMD-osoitteista on useimmissa tapauksissa edelleen hyötyä. Hakukone luottaa yhä eniten niihin sivustoihin, joiden domain sisältää oikean hakusanan.

Yhteenveto: hakusanan sisältävä domain on edelleen hyödyllinen

EMD-osoitteet eli hakusanan sisältävät domainit olivat erittäin kysyttyjä 2000-luvun alussa. Niiden avulla saattoi helposti päästä ylimmäksi hakutuloksissa. Googlen algoritmia kuitenkin muutettiin hakutulosten laadun parantamiseksi vuonna 2012.

Algoritmimuutosten jälkeenkin hakusanan sisältävä domain on hyvä keino parantaa sivuston Google-sijoitusta. Tämän todistavat artikkelissa esitellyt esimerkkitapaukset, Hotels.com, Verkkokauppa.com ja Kasinot24.com.

Kaikki kolme sivustoa sijoittuvat hakukonetuloksissa erinomaisesti. Osasyynä tähän on varmasti se, että niiden verkkotunnuksissa hyödynnetään taitavasti yleisiä hakusanoja.