Suuri Google-optimointi -opas

Haluatko tietää, mitkä asiat vaikuttavat merkittävästi Google-sijoituksiin ja miten niihin voidaan vaikuttaa? Tämä ”Suuri hakukoneoptimoinnin opas” on silloin tehty sinua varten. Oppaassa käsitellään ainoastaan orgaanisiin, eli luonnollisiin hakutuloksiin vaikuttavia asioita, eikä tämä opas ota kantaa Googlen maksettuihin AdWords-mainoksiin. Tämä on asia, joka monella menee sekaisin, koska maksetut mainokset näkyvät Googlessa ennen näitä luonnollisia hakutuloksia.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Oletetaan, että paremmalla näkyvyydellä on tarkoitus kasvattaa myyntiä tai yhteydenottojen määrää. Netissä on mahdollista näkyä hyvin monella tavalla ja tällä hetkellä kolme tehokkainta tapaa ovat: luonnollinen hakukonenäkyvyys, eli hakukoneoptimointi (SEO), Facebook-mainonta ja Google AdWords-mainonta. Facebook- ja AdWords-mainonnassa maksetaan klikkauksista ja kilpailun kasvaessa nämä klikkaukset muuttuvat kalliimmiksi. Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan vastaavasti luonnolliseen, luotettavana pidettyyn näkyvyyteen, jota ei koeta mainostamisena. Tässä markkinoinnissa ei makseta klikkauksista ja tämä mahdollistaa vakaan myynnin kasvun ilman, että jokaisesta sivukäynnistä maksetaan.

Taustatyöt

Haluaisitko päästä heti tekemään hakukoneoptimointia? Nyt on tärkeää malttaa vähän, koska vanhan kansan sanonnan mukaisesti hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tässä yhteydessä, jos suunnittelun jättää tekemättä, niin silloin on ihan sama jättää koko hakukoneoptimointi tekemättä, koska riski tehdä vääriä asioita tai oikeita asioita väärin on todella suuri. Lue ja tee aluksi nämä pakolliset taustatyöt, niin lupaan että saavutat haluamasi lopputuloksia nopeammin.

Hakusana-analyysi

Ennen kuin aloitat hakukoneoptimoinnin, niin sinun täytyy selvittää ne hakusanat, joilla sinun kannattaa näkyä korkealla Googlen hakutuloksissa. Kun teet hakusana-analyysin, niin tiedät tarkalleen kuinka monta hakua milläkin hakusanalla tehdään kuukausittain. Google tarjoaa hyvän työkalun: Avainsanojen suunnittelijan (Keyword planner), jonka avulla pystyt toteuttamaan analyysin.\n\nHakusanojen valinnassa on kaksi päästrategiaa. Jos uskot omiin kykyihisi tehdä Google-optimointi taitavasti tai sinulla on valittu hyvä yhteistyökumppani, niin silloin voit tähdätä kaikkein suosituimpiin hakusanoihin, joiden hakuvolyymit ovat kaikkein suurimmat. Esimerkkinä hakusanasta voisi olla ”naisten takki” tai ”naisten talvitakki”. Näillä hakusanoilla on usein myös kaikkein kovin kilpailu ja silloin hakusanoilla pääseminen Googlen haun kärkeen vaatii todellista osaamista ja paljon työtä. Koska tämä strategia vaatii paljon työtä, niin se kannattaa keskittää vain muutamaan hakusanaan. Sopiva määrä voisi olla5-10 hakusanaa, joita seurataan ja optimoidaan.

Toinen strategia on valita useampi ns. pitkä hakusana (long tail keyword), jotka muodustuvat useammasta hakusanasta, esimerkiksi ”naisten harmaa villakangastakki”. Näiden pitkien hakutermien kilpailutilanne on matalampi. Se tarkoittaa yleensä, että kuukausittaiset hakumäärät ovat pienempiä ja silloin saat sivuille vähemmän kävijöitä, vaikka näkyisit hakutulosten ensimmäisellä sijalla. Tämän takia tässä strategiassa sinun täytyy valita useita eri hakusanoja, esimerkiksi 20-50 eri hakusanaa. Tämä strategia sopii erinomaisesti pienille verkkokaupoille tai yrityksille, joilla on käytössä vain pieni markkinointibudjetti.

Jos luonnollisen hakukonenäkyvyyden kehittämiseen on käytössä runsaampi budjetti, niin silloin suosituimmilla hakusanoilla näkymiseen kannattaa panostaa. Minkä takia? Yleensä, kun yrityksen sivut nousevat hakutuloksissa jollain suositulla hakusanalla, niin samalla sivujen hakukonesijoitukset paranevat automaattisesti myös vähemmän kilpailluilla pitkillä hakusanoilla.

Hakukonesijoitusten seuranta

Ennen optimointityön aloittamista sinulla pitää olla tiedossa myös lähtötilanne, eli ne tämänhetkiset hakukonesijoitukset hakusanoilla, joiden hakukoneoptimointi aloitetaan. Seurantaa voi tehdä myös käsin googlaamalla valittuja hakusanoja, mutta tässä on pari ongelmaa. Ensinnäkin se on erittäin työlästä ja raporttien tekeminen vaatii aikaa. Toiseksi Google oppii sinun käyttäytymistäsi ja alkaa näyttämään sinun oman yrityksen sivua sinulle epätodellisen hyvillä sijoituksilla. Sijoitusten seurantaan on olemassa hyviä puolueettomia työkaluja, joista saat automaattisesti hakukonesijoitusten raportin sähköpostiisi. Tarkemmin näistä seurantatyökaluista voit lukea seuranta ja analysointi -kappaleesta.

Nykytilanteen kartoitus

Kun meillä on hakukonesijoitukset tiedossa, niin sinun pitää tietää lähtötilanteesta myös hieman enemmän. Sinulla on hyvä olla käsitys, kuinka paljon sivuille on tullut kävijöitä Googlen luonnollisten hakujen kautta. Tämän tiedon löydät esimerkiksi Google Analyticsista tai vastaavasta analysointiohjelmasta. Lähtötilanteessa on hyvä tietää myös nettisivun latausaika, sivuille tulevien linkitysten määrä, teknisen optimoinnin taso ja muutamia muita tietoja. Tämän työvaiheen voi myös ulkoistaa ja monet yritykset tarjoavat SEO auditointia tai vastaavaa palvelua, jonka avulla saat kattavan kuvan sivujesi nykytilanteesta. Jos haluat toteuttaa auditoinnin itse, niin oppaan lopussa on listattu hyödyllisiä työkaluja, joita voit hyödyntää auditoinnissa.

kavijamaara google sijoitus

Kuvan käyrä kertoo siitä, että kuinka suuri osa klikkauksista kohdistuu eri hakukonesijoituksilla oleville sivuille. Sijat 1-10 näkyvät siis Googlen ensimmäisellä sivulla. Alla taulukko, jossa vielä tarkemmat luvut. Tämä kuva on päivitettu syyskuussa 2017, lähde: https://www.advancedwebranking.com/cloud/ctrstudy/.

HakukonesijoitusKlikkausprosentti
(desktop)
Klikkausprosentti
(mobiili)
137,96 %29,76 %
219,18 %17,78 %
311,16 %10,66 %
47,52 %7,26 %
55,33 %5,14 %
64,01 %3,78 %
73,14 %2,86 %
82,44 %2,16 %
91,94 %1,62 %
101,66 %1,22 %

Taulukon prosentteja katsomalla huomaa aika nopeasti, miksi Googlen kärkisijoituksilla majailevat yritykset ovat usein menestyviä.

Sivujen tekninen optimointi

Tässä osiossa käymme läpi tärkeimmät tekniset asiat, jotka vaikuttavat orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Asiat eivät ole tärkeysjärjestyksessä, koska Google ei ilmoita julkisesti näiden yksittäisten tekijöiden painoarvoa.

Domain

Domainin ikä, eli kuinka monta vuotta vanha domain on, niin se on yksi Google algoritmiin vaikuttava tekijä. Tämän lisäksi myös sillä, että kuinka moneksi vuodeksi eteenpäin domain on rekisteröity on merkitystä Googlelle. Maalaisjärjellä ajateltuna nämä ovat merkkejä sivujen luotettavuudesta. Jos domain on ollut käytössä jo 15 vuotta, niin se on selvä merkki siitä, että kyseessä on jokseenkin luotettava ja merkityksellinen sivusto. Toisaalta jos domain rekisteröidään aina vain yhdeksi vuodeksi eteenpäin, niin herää kysymys siitä, että onko tämä vain jokin testi- tai mainossivu. Jos olet tosissasi liiketoimintasi kanssa, niin kannattaa rekisteröidä domain 3-5 vuodeksi eteenpäin.

Domainnimen pituus, eli kuinka monta merkkiä se sisältää on vaikuttava tekijä. Pyri välttämään yli 15 merkkiä pitkiä domainnimiä. Lyhyen domainit ovat helpompia myös muistaa, eikä niiden kirjoittamisessa tule niin helposti kirjoitusvirheitä.

Domain-päätteistä sinun kannattaa valita suomen kielisille sivuille aina FI-pääte. Jos sinulla on kansainvälistä toimintaa tai sivut tulee myös englannin kielellä, niin silloin com-domain on todella hyvä vaihtoehto. Oikeastaan kaikki muut domain-päätteet kannattaa unohtaa tässä vaiheessa, jos se vain on mahdollista.

Hakusana domainissa tai oikeastaan hakusana domainina on ollut todella yleinen tapa tehdä hakukoneoptimointia viime vuosina. Moni myös luulee, että pelkästään domain-nimen hankinta ratkaisee kaikki hakukoneoptimoinnin ongelmat. Niille henkilöille minulla on huonoja uutisia. Hyvällä hakukoneoptimoinnilla on helppo ohittaa tälläiset ”hakusana.fi” -domainit, koska yleensä näitä sivuja ei ole optimoitu oikein.

Suositukseni on, että valitset domainin, jossa esiintyy hakusana, mutta se on vain osa domain-nimeä. Esimerkkinä tästä voisi olla kodin remontteihin erikoistunut yritys, jonka nettisivujen osoite on: taitoremontti.fi. Tämä domain on ainakin oppaan kirjoitushetkellä vapaana ja sen voi varata itselleen. Tämä domain sisältää hakusanan ”remontti”, jota varmasti käytetään eri Google-hauissa (remonttimies, keittiöremontti, kattoremontti, kylpyhuoneremontti, remonttifirma yms.).

Varo näitä domaineja!

Älä varaa ikinä domainia, jossa on väliviiva (taito-remontti.fi), koska näitä versioita käytetään todella paljon roskasivujen domaineina, eikä Google arvosta niitä kovin paljoa. Jos yrityksen nimessä on käytössä tavuviiva tai väliviiva, niin sinulla saattaa olla ongelma. Kokeile ensin varata domain ilman viivoja, jos se vain on mahdollista.)

Title

Title on sivun tärkein otsikko, vaikka se ei näy varsinaisessa sisällössä. Sivun tItle-tagi näkyy Googlen hakutuloksissa sinisenä otsikkona ja saman otsikon voit nähdä myös selaimen välilehdessä. Title:llä on erittäin suuri merkitys sivujen hakukonenäkyvyyteen ja sen tekemiseen on myös selvät ohjeet:

  • Sisällytä sivun tärkein hakusana
  • Maksimissaan 57 merkkiä pitkä

Aina kun mainitaan tietty merkkimäärä, niin siihen lasketaan mukaan kaikki välimerkit ja myös välilyönnit.

Meta-kuvaus

Meta-kuvaus (meta description) on sivun lyhyt myyntiteksti, jossa on tarkoitus kehua, mitä juuri se alasivu pitää sisällään. Miksi kutsun meta-kuvausta myyntitekstiksi? Koska Googlen hakutuloksissa meta-kuvaus näkyy harmaalla tekstillä sivun titlen (sininen teksti) alapuolella. Tällä tekstillä on yllättävän suuri vaikutus, mitä hakutulosta potentiaalinen asiakas klikkaa. Tottakai haluat, että klikkaus johtaa käyntiin sinun sivuillasi kilpailijan sivujen sijaan. Tämän takia meta-kuvaus kannattaa nähdä myyntitekstinä. Noudata seuraavia ohjeita, niin saat meta-kuvauksista enemmän hyötyä Google-näkyvyyteen.

  1. Maksimissaan 156 merkkiä pitkä (tämä ei ole absoluuttisen tarkka tieto, mutta kannattaa pysytellä sen alapuolella.
  2. Sisällytä tärkein hakusanasi meta-kuvaukseen
  3. Päätä meta-kuvaus kehotukseen klikata (esim. Katso lisää! Tutustu valikoimaan! Lue lisää. Katso! Varaa nyt!)
  4. Vältä käyttämästä samaa meta-kuvausta kahdella tai useammalla alasivulla
  5. Kirjoita kiinnostavaa tekstiä (myyntiteksti).

Meta-hakusanat (poistettu käytöstä vuonna 2009)

Vanhoina hyvina aikoina koodiin piilotettavat hakusanat (meta keywords) olivat hakukoneoptimoinnin kovin villitys. Luonnollisesti sen takia, koska ne toimivat silloin. Nykyisin niistä ei ole mitään hyötyä ja Google poisti niiden vaikutuksen jo vuonna 2009, koska näitä hakusanoja käytettiin väärin niin monella eri tapaa.

Jos et tiennyt, että meta-tietoihin laitettavat hakusanat eivät ole käytössä, niin suosittelen sinua lukemaan tämän oppaan huolellisesti läpi. Moni asia on muuttunut niiltä ajoilta. Lyhyestä virsi kaunis. Meta-hakusanat voi unohtaa.

Duplikaattisisältö tai kaksoissisältö (rel=canonical)

Koska Google eikä monikaan muu arvosta kopioidun tekstin julkaisemista, niin jo vuonna 2009 kehitettiin koodi, millä voidaan viitata alkuperäiseen sisältöön niin, että kaksoissisällön julkaiseminen on sääntöjen mukaista. Tätä siis kutsutaan nimellä Canonical URL tai rel=canonical -nimillä. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja miten sitä hyödynnetään?

Esimerkiksi sinun omilla kotisivullasi on useampi url-osoite:

  • www.omasivu.fi
  • www.omasivu.fi/
  • www.omasivu.fi/index.html
  • omasivu.fi

Eli sama sisältö näytetään useammassa eri osoitteessa, joka tarkoittaa että kolme versiota neljästä on kopioitua sisältöä. Tämä sama asia toistuu useimmissa verkkokaupoissa, jolloin tuotesivu saa useita eri osoitteita, jos se näytetään eri kategorioissa.

Esimerkiksi: www.kauppa.fi/kategoria1/tuote1, www.kauppa.fi/kategoria2/tuote1. Sama tuotesivu saa siis kaksi eri url-osoitetta.

Rel=canonical -tagilla voit määrittää mikä näistä osoitteista on ns. sivujesi standardiversio, niin lisäät sivujen head-osioon koodin:

<link rel=”canonical” href=”www.omasivu.fi” />

Huom! Useimmat verkkokauppa-alustat ja julkaisujärjestelmät tekevät tämän automaattisesti tai osittain automaattisesti. Tämän voit helpoiten tarkistaa niin, että avaat kotisivusi selaimeen, klikkaat hiiren oikealla napilla ”Näytä lähdekoodi”, painat ctrl + F tai cmd + F (Mac) ja kirjoitat hakukenttään: rel=”canonical”. Tämän jälkeen näet koodissa maalattuna kyseisen koodin. Jos et näe sitä, niin silloin sinun täytyy lisätä se itse tai pyytää sivujen koodaajaa tekemään sen puolestasi.

Sivujen latausnopeus (koodin pakkaaminen, CDN, välimuistitus)

  • Gzip
  • Cache

Sisäiset linkitykset

Se kannattaa aina muistaa, että linkityksillä on aina merkitystä. Tässä kohdassa näytän, miten voit saada enemmän tehoja irti Google-optimoinnista sisäisten linkitysten avulla. Näiden linkitysten idea on saada ulkopuolelta sivuille tulevien linkitysten vaikuttavuus kiertämään paremmin sivuilla ja vaikuttamaan useampaan alasivuun. Tästä vaikuttavuudesta käytetään usein termiä ”linkkimehu” (link juice). Alla oleva kuva esittää yhtä sisäisten linkitysten strategiaa, joka on helppo rakentaa jokaiselle nettisivulle.

sisaiset linkitykset siilo

Tässä strategiassa on ajatuksena se, että etusivu linkittää sivuston pääkategorioihin (alasivut 1-4) ja vastaavasti jokaiselta alasivulta on linkki kyseisen aihealueen erikoissivuille (aihe 1 ja aihe 2). Kaikilla alasivuilla ei luonnollisesti ole samaa määrää aihesivuja. Alimman tason sivut linkittävät kuvan mukaisesti takaisin etusivulle, mutta ne ovat mahdollista linkittää myös toisiin pääkategoriasivuihin (alasivut 1-4).

Jos sivusto on pieni, eikä siellä ole kuvan mukaisia aihesivuja, niin silloin linkitys voidaan rakentaa näin:

Etusivu -> Alasivu 1 -> Alasivu 2 -> Alasivu 3 -> Alasivu 4 -> Etusivu

Oikealla sivulla se voisi näyttää tältä:

Etusivu -> Palvelut -> Hinnasto -> Yritys -> Yhteystiedot -> Etusivu

Responsiivisuus (ei mobiilisivut)

Ensin tuli nettisivut, sitten tuli mobiilisivut ja nyt kaikkien sivujen pitäisi olla responsiiviset, eli laitteen mukaan skaalautuvat kotisivut. Huomaa, että responsiiviset sivut tarkoittavat eri asia kuin mobiilisivut. Mobiilisivut ovat erikseen mobiililaitteille irrallisesti suunnitellut sivut, joka ei ole Googlenkaan mielestä se paras ratkaisu suunnitella sivuja, vaan Google suosii responsiivisesti suunniteltuja sivuja.

Jos tämä kuulostaa liian tekniseltä, niin ei kannata huolestua. Lähes kaikki sivut joita on suunniteltu parin viime vuoden aikana ovat responsiiviset ja kotisivujesi mobiilisoveltuvuuden voit käydä testaamassa täältä: https://search.google.com/search-console/mobile-friendly.

Mobiilisoveltuvuuden merkitys hakukonenäkyvyydessä on kasvanut huomattavasti, koska Google muutti käytäntöään marraskuussa 2016 ja nykyään se arvioi sivut ensisijaisesti mobiilinäkymän perusteella. Jos sinulla ei ole vielä responsiivisia kotisivuja, niin todennäköisesti menetät koko ajan rahaa, koska Google heikentää sivujesi näkyvyyttä hakukoneissa.

Ulkoasu ja käytettävyys

Monesti ajatellaan, että sivujen ulkoasun suunnittelussa ei tarvitse ajatella hakukonenäkyvyyttä. Niin pitkään, kun sivujen halutaan näkyvän Googlen ensimmäisellä hakusivulla, niin myös ulkoasun suunnittelussa täytyy miettiä hakukoneoptimointia. Tässä muutama ajatus ulkoasusuunnittelun tueksi:

  • Laadukkaimmat sivut näyttävät pääsisällön käyttäjälle ilman ”scrollaamista”
  • Sivujen pitää olla helposti ymmärrettäviä ja helppokäyttöisiä
  • Sivustolla pitää olla helppo navigoida muille sisältösivuille
  • Sivujen sisältö tarjoaa relevanttia ajantasaista tietoa käyttävälle
  • Sivut ovat suunniteltu yhteensopivaksi uusimpien selainten kanssa

Jos olet uusimassa nettisivujasi, niin muistuta sivujen tekijää, että huomio nämä edellämainitut asiat.

Navigointi (päävalikko ja muropolku)

Navigointia, eli valikoita ei usein mielletä kovinkaan tärkeäksi osa-alueeksi hakukoneoptimoinnin kannalta. Päävalikkoon liittyy kuitenkin yksi kriittinen asia, joka sinun täytyy ehdottomasti laittaa kuntoon. Päävalikosta pitää olla suoraan pääsy sivuston tärkeimmille sivuille. Tämä on aika luonnollinen ominaisuus ja kuulostaa jopa itsestäänselvältä. Varmista, että kaikkiin Google-optimoinnin kannalta tärkeisiin alasivuihin on linkki päävalikosta.

Jos sinusta tuntuu, että valikkoon ei mahdu kaikki tärkeät sivut, niin kannattaa hyödyntää alasvetovalikoita. Niiden avulla saat useampia alasivuja mahtumaan päävalikkoon ja käytettävyys pysyy edelleen hyvänä.

Muropolkujen käyttö

Muroplut (breadcrumbs) ovat sivuilla liikkumista helpottavia valikoita, joita esimerkiksi verkkokaupat käyttävät paljon (Etusivu > Naisten vaatteet > Takit > Villakangastakit). Jos käytät sivuilla muropolkua, niin joissain tapauksissa Google näyttää hakutuloksissa url-osoitteen sijasta vihreällä sivujen muropolkurakenteen. Huomioi nämä seuraavat neljä asiaa, kun mietit muropolkujen ottamista käyttöön:

  1. Käytä muropolkuja vain silloin, kun siitä on oikeasti hyötyä sivujen vierailijoille
  2. Älä korvaa päävalikkoa muropoluilla (nämä ovat kaksi täysin eri asiaa)
  3. Linkitä muropolkuun vain aiempi sivujen hierarkia, älä linkitä viimeistä sivua itseensä
  4. Jos päätät käyttää muropolkuja, niin käytä sitä jokaisella sivulla.

Muropoluista on apua hakukoneoptimoinnissa, joten se kannattaa lisätä sivuille, jos se samalla parantaa sivujen käytettävyyttä.

Schema.org (rich snippet)

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: Schema markup, rich snippets ja jäsennelty tieto (structured data). Kaikillä näillä tarkoitetaan koodiin upotettavaa tietoa, joka ei näy suoraan sivujen sisällössä, mutta saattavat näkyä esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. Tässä alla esimerkki, miten verkkokauppa voi hyödyntää jäsenneltyä tietoa.

Rich snippet verkkokauppa

Tärkeimmät verkkokaupan Schema.org -merkinnät:

  1. Tuote (Product). Kerrotaan hakukoneelle, että kyseessä on tuotesivu.
  2. Arvostelut. Arvostelut näytetään tähti-ikoineina sekä keskiarvona.
  3. Hinta. Useimmat verkkokauppaostajat ovat hyvin hintatietoisia ja silloin heille kannattaa näyttää hinta jo hakusivulla.
  4. Saatavuus. Varastotilanne on myös mahdollista ilmoittaa jäsennellyn tiedon avulla (varastossa / loppu).

Paikallisen kivijalkayrityksen Schema.org -merkinnät:

  • Yrityksen nimi
  • Yrityksen logo
  • Toimiala
  • Kuvaus toiminnasta
  • Käyntiosoite
  • Sijainti kartalla
  • Aukioloajat
  • Puhelinnumero

Lisäämällä sivuilleen nämä jäsennellyt tiedot paikallisesti toimivat yritykset saavat selvää etua sivujen hakukoneoptimointiin. Vaikka Schema.org -merkintäkieli on julkaistu jo vuonna 2011, niin siitä huolimatta kaikki sivustot eivät käytä tätä hyväkseen. Jos et ole varma, onko sivuillasi käytössä jäsennellyt tiedot, niin voit testata sen täällä.

Kuvien optimointi

Kuvia voidaan optimoida kolmella tavalla ja kaikki näistä vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen, eli mitään näistä vaiheista ei voi sivuuttaa. Se miksi olen itse erityisen tarkka kuvien optimoinnista johtuu siitä, että Google ei pysty vielä näkemään tarkasti mistä kuvat kertovat. Eli tämä tieto pitää muistaa kertoa Googlelle. Tämä pystytään tekemään näiden kahden ensimmäisen kohdan avulla:

  1. Kuvien tiedostonimi
  2. Kuvien vaihtoehtoinen teksit ja otsikko (alt-tagi ja title)
  3. Kuvien tiedostokoko

Pysytään edelleen naisten vaatteisiin liittyvässä teemassa. Otetaan esimerkiksi Haltin Nevada W takki, joka on siis parkatakki, vaikka nimi ei sitä kerro. Tämän takin tuotekuva voitaisiin optimoida näin:

Tiedostonimi: halti-nevada-w-parkatakki-musta01.jpg
Vaihtoehtoinen teksti (alt-tagi): Halti Nevada naisten pitkä parkatakki
Otsikko (title): Ihanan lämmin Halti Nevada naisten pitkä parkatakki kylmään Suomen talveen

Esimerkin idea on se, että tiedostonimi kuvaa mahdollisimman hyvin itse tuotekuvaa ja lopussa oleva numero on sitä varten, jos samasta takista olisi useampi kuva. Vaihtoehtoinen teksti ja kuvan otsikko ovat hieman kuvaavammin kirjoitettuja lyhyitä muutaman sanan kuvauksia kuvasta. Näillä on vaikutusta myös näkyvyyteen Googlen kuvahaussa, joka on myös suosittu tapa hakea tietoa tietyillä toimialoilla (sisustus, vaatteet, korut yms.).

Kuvien tiedostokoko ja pakkaaminen

Ennen kuvan lataamista palvelimelle se kannattaa pakata mahdollisimman pieneksi, että se latautuu nopeasti. Mikään ei ärsytä niin paljoa kuin hitaasti latautuvat nettisivut. Kuvia voit pakata nopeasti tällä helppokäyttöisellä ja ilmaisella TinyPNG pakkaustyökalulla.

XML-sivukartta ja robots.txt

Varmista, että sivuiltasi löytyy sivukartta sekä robots.txt -tiedosto. Jos sivukartta on olemassa, niin se löytyy kun kirjoitat selaimen osoiteriville oman kotisivujen osoitteen ja sen perään /sitemap.xml. Jos enteriä klikkaamalla saat eteesi virhesivun, niin silloin sinun sivuillasi ei ole sivukarttaa. Jos sinulla on WordPress-sivut ja olet asentanut Yoast SEO -lisäosan, niin se tekee automaattisesti sivuille sivukartan. WordPress ei tee sitä automaattisesti ilman lisäosaa.

Kun teet suurempaa päivitystä sivuillesi, niin voit käydä lisäämässä sivukartan linkin Googlen Search Consoleen, jolloin Google indeksoi sivusi nopeammin.

Robots.txt -tidoston voit käydä tarkistamassa, kun kirjoitat selaimen osoiteriville oman nettisivujesi osoitteen ja sen perään /robots.txt (esim. https://hakukonekeisari.fi/robots.txt). En käy tämän tiedoston sisältöä tässä tarkemmin läpi, koska siihen on olemassa niin tyhjentäviä ohjeita, kuten tämä: http://www.robotstxt.org/robotstxt.html. Tiedoston idea on kuitenkin se, että sillä kerrotaan hakukoneille, mitä sivuston osia se käy läpi. Lähtökohta on se, että annetaan hakukoneiden käydä läpi kaikki tiedot.

SSL-sertifikaatti (https://)

Olet varmaan törmännyt useilla sivuilla olevaan vihreään lukon kuvaan osoiterivillä? Se kertoo siitä, että sivuille on asennettu SSL-sertifikaatti ja kaikki sivuilla oleva tieto ja sivuilta lähetettävät tiedot ovat suojatun yhteyden takana. Tämä on merkittävä luottamussignaali Googlelle ja suosittelen sen asentamista jokaiselle nettisivulle.

SSL-sertifikaatit ovat usein maksullisia ja ne maksavat muutamasta kympistä muutamaan sataseen / vuosi. On olemassa kuitenkin myös ilmaisia sertifikaattien tarjoajia ja esimerkiksi maksuttoman Let’s Encrypt SSL-sertifikaatin asennus on tehty todella helpoksi useimpien webhotellien hallintapaneelin kautta.

Sivujen sisällön optimointi

Olen jakanut tässä oppaassa sivujen sisäisen optimoinnin kahteen osa-alueeseen: sivujen tekninen optimointi ja sivujen sisällön optimointi. Tässä osiossa keskitytään ainoastaan sisältöjen hakukoneoptimointiin. Nyt voit huokaista helpotuksesta, koska tässä osiossa ei puhuta sanaakaan koodikieltä.

Tekstisisällön määrä

Sivuilla olevan tekstin määrällä on paljonkin merkitystä hakukonenäkyvyyteen. Sisällön laadulla ei minun mielestäni ole niin paljoa merkitystä, koska harva vierailija enää lukee sivuilla olevaa tekstiä kokonaisuudessaan. Tämä on aika radikaali ajatus ja olen avannut sitä tarkemmin tässä räväkässä blogikirjoituksessani.

Mikä on sopiva määrä sisältöä?

Tähän on täysin mahdoton vastata, koska se riippuu todella paljon, millä toimialalla toimit ja miten kilpailijasi ovat toteuttaneet omien sivujensa sisällöt. Haluan antaa kuitenkin joitain konkreettisia vinkkejä sinulle. Etusivulle kannattaa kirjoittaa kaikkein eniten sisältöä, vaikka se ulkoasun suunnittelijan mielestä pilaisikin koko designin. Suositeltava määrä sisältöä etusivulle on yli 1000 sanaa. Jos se tuntuu mahdottomalta, niin noin 700 sanaa on useissa tapauksissa riittävä määrä.

Alasivuille ei tarvitse välttämättä tuottaa aivan noin paljon tekstiä. Niille sivuille yleensä riittää noin 500 sanan mittainen kuvausteksti. Kun tuotat tai olet lisäämässä sisältöä sivuillesi, niin muista tehdä samalla sivujen sisäiset linkitykset oikein.

Vinkki: Etusivulle saat helposti lisää sanoja näyttämällä siellä viimeisimpien blogikirjoitusten lyhennelmiä. Tämä on hyvä tapa sekä lisätä tekstiä sivuille että myös näyttää Googlelle sivujen päivittyvän aika ajoin.

Miksi sisällön pitää olla uniikkia?

Olet varmaan kuullut, että kotisivuilla ei ole fiksua, järkevää tai luvallista käyttää kopioitua sisältöä muista lähteistä. Tämä tarkoittaa sitä, että koko sivun sisältö ei saa olla kopioitua ja Googlekin rankaisee tästä duplikaattisisällöstä (duplicate content). Muista siis kirjoittaa kaikki sivujen tekstit, niin että ne ovat uniikkeja. Noin 80 % tekstistä on oltava omaa ja noin 20 % voi olla lainattua muilta sivuilta. Jos sinun tarvitsee lainata tekstiä toisilta sivuilta, niin tee se näin:

  • Kirjoita lainattu teksti lainausmerkkien sisään (jos se ei ole liian pitkä tekstikappale).
  • Jos teksti on pidempi, niin erota se omaksi kappaleeksi.
  • Laita lainatun tekstin loppuun lähde ja linkki lähteeseen (Lähde: http://www.lahde.fi/artikkelin-nimi/)

Avainsanojen määrä, eli avainsanatiheys

Google-optimoinnissa on aikaisemmin puhuttu hakusanatiheydestä (keyword density) ja sille on arvailtu prosentuaalisia arvoja. On puhuttu, että avainsana ei saisi ylittää 2 % hakusanatiheyttä, eli se saisi esiintyä vain 2 kertaa sadan sanan tekstissä. Tämä on kuitenkin on täyttä kusetusta. Mitään yksiselitteistä prosenttilukua tai kappalemäärää ei ole olemassa.

On kuitenkin tärkeää, että tärkein hakusanasi esiintyy vähintään kerran otsikossa ja kerran tekstin joukossa, yleensä mahdollisimman alussa. Nykyisin Google ymmärtää jonkin verran suomen kielen synonyymejä ja sitä kautta se pystyy arvioimaan kuinka hyvin sivut liittyvät eri avainsanoihin.

Miten voin arvoida oikean hakusanatiheyden?

Hakusanatiheys on edelleen olemassa, vaikka siihen ei olekaan yhtä oikeaa prosenttilukua. Todellisuudessa se vaihtelee toimialoittain ja jopa hakusanojen mukaan. On luonnollista, että esimerkiksi avainsanalle ”ilmalämpöpumppu” ei ole kovin montaa synonyymia, kun vastaavasti remontti -avainsanan tilalla voi käyttää esimeksiksi saneeraus, korjaus ja kunnostus -sanoja. Tämän takia eri avainsanoilla on erilaiset hakusanatiheydet.

Paras tapa selvittää oikea hakusanatiheys on googlata kyseisellä hakusanalla ja analysoida 5-10 ensimmäistä hakutulosta. Analysointi tehdään työkalulla, joka etsii sivuilta suositut hakusanat (https://www.webconfs.com/seo-tools/keyword-density-checker/). Alla kuva Hakukonekeisarin etusivun hakusanatiheysanalyysistä.

hakusanatiheys tyokalu

Kun olet analysoinut 5-10 ensimmäisen sivun hakusanatiheyden haluamallesi hakusanalle, niin sen jälkeen laske niiden keskiarvo ja se on hakusanatiheys, jonka otat tavoitteeksi.

Pääotsikot ja väliotsikot

Sivujen sisällön hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä tekijöitä ovat otsikot. Niihin kannattaa panostaa sekä konversio-optimoinnin että Google-optimoinninkin näkökulmasta. Pääotsikoita saa olla sivuilla vain yksi (H1-otsikko tai <h1> -tagi). Osa nettisivujen koodaajista tekee sivujen yläosassa olevan logon kuvan h1-tagin sisään, jolloin se tarkoittaa että logo on sivun pääotsikko. Se ei kerro paljoa Googlelle sivun sisällöstä varsinkin, kun tämä pääotsikko on jokaisella alasivulla identtinen.

Näin varmistat, että sivuillasi on vain yksi pääotsikko

  1. Mene sivulle, jonka pääotsikon lukumäärän haluat tarkastaa.
  2. Klikkaa sivun päällä hiiren oikealla napilla ja valitse ”Näytä sivun lähdekoodi” tai vastaava teksti.
  3. Kun lähdekoodi aukeaa, niin paina näppäimistöllä ctrl + F tai cmd + F, niin hakukenttä aukeaa.
  4. Kirjoita hakukenttään: <h1 ja paina Enter.
  5. Jos saat tulokseksi yhden osuman, niin silloin sinulla on vain yksi pääotsikko ja kaikki on hyvin.

Jos saat useamman kuin yhden hakutuloksen, niin ensin kannattaa tarkistaa, oletko itse käyttänyt H1-otsikkoa useammin kuin kerran. Jos tekstissä on vain yksi pääotsikko, niin silloin kannattaa pyytää sivujen koodaajaa ottamaan muut h1-tagit  pois.

h1 otsikko wordpress

Tältä näyttää sivujen pääotsikko WordPress:n tekstieditorissa.

Väliotsikoiden käyttäminen

Aina kun sinulla on sopiva määrä sisältöä sivuilla (vrt. suositus sisällön määrästä), niin sinun kannattaa käyttää väliotsikoita. Koska H1 / Otsikko 1 on sivujen pääotsikko, niin silloin muut ovat väliotsikoita. Itse käytän usein vain H2 ja H3 -otsikoita, mutta esimerkiksi pidemmissä kirjoituksissa, niin kuin tämä opas käytän myös H4-otsikkoa.

HTML-tagiWordPressWordPressOtsikon tyyli
h1H1-otsikkoOtsikko 1Sivun pääotsikko
h2H2-otsikkoOtsikko 2Yleisin väliotsikko
h3H3-otsikkoOtsikko 3H2-otsikon alaotsikko
h4H4-otsikkoOtsikko 4H3-otsikon alaotsikko
h5H5-otsikkoOtsikko 5H4-otsikon alaotsikko
h6H6-otsikkoOtsikko 6H5-otsikon alaotsikko
h7H7-otsikkoOtsikko 7H6-otsikon alaotsikko

Listat ja ranskalaiset viivat

Koska Google arvostaa monipuolista sisältöä, kuten kuvia, videoita, eri otsikointien tasoja ja taulukoita, niin se arvostaa myös tekstin muotoilua. Yksi tapa muotoilla tekstiä on käyttää numeroimattomia listoja tai numeroituja listoja. Tässä alla on esimerkit molemmista:

  • Tämä on numeroimaton lista
  • Voit käyttää näitä palloja ranskalaisten viivojen tyyliin
  • Tämä on hyvä tapa jäsentää tietoa.

Jos teet vaikka ohjetta tai listatuilla asioilla on tarkka järjestys, niin tee silloin näin:

  1. Käytä numeroitua listaa.
  2. Käytin tätä äsken, kun ohjeistin sinua tarkastamaan pääotsikot
  3. Eikö ollutkin selkeä ohjeistus?

Tässä alla kuva vielä WordPress:n tekstieditorista, jossa punaisella on ympyröity napit, joilla voit tehdä näitä listoja helposti.

listojen kaytto seossa

Korostukset (lihavointi, kursivointi ja alleviivaus)

Tekstin muotoilussa kannattaa huomioida myös nämä perinteiset tavat korostaa sanoja tai lausahduksia. Varsinaisesti näiden käyttämisen hakukoneoptimointihyödyistä ei ole näyttöä, mutta jos tekstistä tehdään helpommin luettavaa ja miellyttävän näköistä, niin silloin sivukävijä yleensä viihtyy sivuilla pidempään ja se vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

Näitä kaikkia korostuskeinoja kannattaa käyttää maltillisesti, eikä niin että jokaisessa lauseessa on jotain korostettua. Itse tykkään käyttää lihavointia silloin, kun haluan että joku asia pomppaa selkeämmin näkyviin. Kursivointia käytän usein, kun lainaan jotain toisen sanomaa ja alleviivausta käytän hyvin harvoin. Sille en ole keksinyt vielä mitään järkevää käyttöä. Ehkä minun jutuissani ei ole mitään alleviivaamisen arvoista. 🙂

Kuvien ja videoiden käyttö

Kuvat (kuvituskuvat, graafit, infografiikat jne.) ovat olennainen osa hyvää käyttäjäkokemusta. Kuka jaksaisi lukea pitkiä tekstipätkiä, jos niitä ei jäsennellä mm. kuvien avulla. Minimisuositus on että jokaisella sivulla olisi ainakin yksi kuva. usein 2-3 kuvaa on hyvä määrä, jos esimerkiksi sivuilla on noin 300-500 sanan verran tekstiä. Luonnollisesti mitä enemmän tekstiä, niin sitä enemmän kannattaa käyttää myös kuvia tekstin seassa. Muistathan optimoida kaikki kuvat ennen kuin lisäät ne sivuille! Ohjeet kuvien optimointiin löydät tämän teknisen hakukoneoptimoinnin osiosta.

GIF-animaatiot

GIF-animaatiot ovat kuvatiedostoja ja ne optimoidaan samalla tavalla kuin muutkin kuvat, mutta niiden avulla on todella helppoa havainnollistaa ja ohjeistaa miten jokin asia tehdään ilman, että se ladataan sivuille videona. Suosittelen testaamaan!

Upotetut videot

Videoita on fiksua käyttää myös sivuilla, jos se on mahdollista. Nykyisin videoita katsotaan todella paljon netissä ja Google on myös huomannut sen. Itse asiassa vuonna 2006 Google osti YouTuben 1,65 miljardilla dollarilla. Koska Google omistaa YouTuben, niin se antaa pientä hyötyä hakukonenäkyvyyteen juuri videoille, jotka ovat ladattu YouTubeen ja sitä kautta upotettu nettisivuille.

Toinen hyvä palvelu on Vimeo, sinne voidaan myös ladata videoita ilmaiseksi ja upottaa ne omille kotisivuille. Mikis videot pitää upottaa (embed) sivuille? Ennen videotiedostot ladattiin omalle palvelimelle ja jollain koodipätkällä ne näytettiin kotisivuilla videosoittimen kautta. Jos muistat sen ajan, niin muistat varmaan sen tuskan, kun niitä eri lisäosia piti jatkuvasti asentaa selaimeen ja siltikään videot eivät lähteneet toimimaan. Videoiden upottaminen YouTuben tai Vimeon kautta varmistaa, että ne toimivat kaikilla laitteilla ja toiseksi videoiden suuri tiedostokoko ei rasita sinun palvelintasi. Nämä videopalvelut osaavat pakata videot myös tosi tehokkaast, niin että ne latautuvat nopeammin.

VINKKI: Kun lataat videon näihin palveluihin, niin kirjoita aina videon kuvaukseen osuva teksti mitä videolla tapahtuu ja sen lisäksi laita loppuun kotisivujesi osoite (http:// tai https:// muodossa). Voit laittaa myös toisena osoitteena Facebook- tai Twitter-profiilin linkin myös. Tämän avulla saat rakennettua sivuillesi helposti linkkejä. Linkkien rakentamiseen palataan vielä perusteellisemmin myöhemmin tässä oppaassa.

Lähtevät linkitykset

Google-näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on yli 200, mutta linkityksillä on ollut kautta aikojen todella suuri painoarvo. Sillä yleensä tarkoitetaan ulkopuolisia sivuja, jotka linkittävät sinun sivuillesi, mutta linkityksiä voidaan tehdä myös toisinpäin ja saada sitä kautta hyötyä Google-optimointiin.

Sinun kannattaa linkittää omilta sivuiltasi oman toimialan luotettaviin sivustoihin (esim. liitot, järjestöt tai yhdistykset). Tämä kasvattaa Googlen mielestä sivujesi luotettavuutta ja auktoriteettiä. Monet hakukoneoptimoijat tekevät näitä ulospäin meneviä linkityksiä Wikipediaan, mutta itse en suosittele sitä vaikka Wikipedia onkin erittäin luotettava sivusto. Koska sinne on helppo linkittää aiheesta kuin aiheesta ja kaikki SEO-tekijät tekevät juuri niin, niin Google kyllä älyää sen. Hakukoneoptimoinnin perustarkoitus on tehdä asiat kilpailijoita paremmin, mutta täysin luonnollisella tavalla.

Näitä linkkejä ei tarvitse tehdä jokaiselta alasivulta, mutta noin joka toiselta tai kolmannelta sivulta niitä kannattaa tehdä ja yksi linkki per sivu. Jos sinulla on yli tuhannen sanan mittainen teksti, niin silloin näitä linkkejä voi olla 2-3 kpl, jos ne sopivat tekstiin. Tässäkin paras tapa on tehdä niitä satunnaisen epäsäännöllisesti, niin kaikki näyttää silloin luontevalta.

Affiliate-linkit

Niin kun voit jo arvata, eli Google ei tykkää kovin paljoa affiliate-linkeistä, varsinkaan jos niitä on useita samalla sivulla. Affiliate-linkki on siis sellainen, että linkkiä klikkaamalla selaimeen jää jälki tietyksi aikaa (normaalisti 7-30 päivää) ja jos linkin klikkaaja tekee ostoksen tai lähettää yhteydenottopyynnön aikaikkunan sisällä, niin silloin affiliate-yhteistyökumppani saa sovitun provision tästä kaupasta.

Jos käytät sivuillasi affiliate-linkkejä, niin yritä käyttää niitä mahdollisimma vähän, mieluiten tekstin joukossa (ei isoja välkkyviä painikkeita). Silloin, kun sivusto on toteutettu hyvin ja affilinkkejä on maltillinen määrä, niin silloin se ei rajoita sivujesi hakukoneoptimointia.

Google maps -karttalinkki

Oletko jo rekisteröinyt yrityksesi Google My Business -palveluun? Jos et vielä ole, niin tee se heti. Kun yrityksesi on rekisteröity, niin silloin se näkyy myös Google Maps -karttatulosten joukossa. Olet varmaan huomannut, että nykyisin kartta tulee näkyviin aika monella hakusanalla, kun googlataan paikallisia palveluita (ravintoloita, kampaamoita, hierojia, tilitoimistoja, kauneushoitoloita, kahviloita, putkiliikkeitä tai monia muita palveluita).

Kun olet lisännyt yrityksesi GMB-palveluun, niin sen jälkeen voit käyttää tätä karttalinkkiä tai itse asiassa voit upottaa kartan omille sivuillesi. Upotettu kartta näyttää sivuillasi tältä:

Eikö näytäkin hyvältä? Jos olet tykännyt tästä oppaasta tähän asti, niin saat käydä jättämässä tähtiarvostelun meistä klikkaamalla kartan arvostelukohtaa. Kiitos siitä sinulle, jos teit niin!

Takaisin itse asiaan…

Jos sinulla on paikallisesti toimiva yritys, eli palvelet oman kaupunkisi tai kuntasi asiakkaite, niin silloin Google-kartta kannattaa upottaa kotisivujesi jokaiselle alasivulle. Kun sivuillasi on kuitenkin useampi alasivu, jossa esitellään erilaisia palveluita, niin upotetun kartan avulla todistat Googlelle muutaman tärkeän asian:

  • Yrityksesi on oikeasti olemassa (koska olet vahvistanut olemassaolosi kirjeellä saapuneen koodin avulla).
  • Jokainen alasivu kohdistuu alueellisesti, Google tietää, että näitä palveluita tarjotaan sinun kaupungissasi.
  • Ja viimeisenä Google tykkää, että heidän palveluitaan käytetään kotisivuilla.

Hyödynnä siis kartta sivuillasi!

Toimitusehdot ja rekisteriseloste

Jos sinulla on verkkokauppa, niin silloin laita aina toimitusehdot näkyville, mieluiten sivun alaosan valikkoon. Toimitusehdot ovat pakolliset jokaisessa verkkokaupassa ja Google myös seuraa, että ne löytyvät verkkokaupastasi helposti.

Tämä koskettaa jokaista nettisivua. Lisää sivuillesi rekisteriseloste, jossa kerrot mihin sivuilta kerättyjä tietoja käytetään (vaikka et keräisi mitään tietoja tai sähköposteja kävijöiltä). Rekisteriselosteen olemassaolo on taas yksi tapa osoittaa Googlelle, että kyseessä on aito ja luotettava yritys, joka ansaitsee sille kuuluvan hakukonesijoituksen. Lisäksi rekisteriselosteen avulla saat sivuillesi on sivun lisää sisältöä aika helposti. Varsinkin pienillä sivustoilla se voi lisätä siällön määrää merkittävästikin. Mallin rekisteriselosteesta löydät täältä. Sen voit kopioida ja sitä voit käyttää vapaasti, kunhan muistat vaihtaa siihen omat tietosi.

Sivujen ulkoinen optimointi

Sivujen ulkopuolisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan asioita, jotka voidaan tehdä täysin kotisivujesi ulkopuolella. Tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta itse asiassa tämä liittyy yhteen Googlen kautta historian merkittävimpään yksittäiseen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavaan tekijään: linkityksiin.

Google suosii ehdottomasti sivuja, jotka ovat ansainneet huomiota (lue linkkejä) muilta sivustoilta. Linkit ovat Googlen maailmassa ääniä toisen sivuston puolesta. Vähän sama asia kuin kävisimme äänestämässä vaaleissa. Tässä on kuitenkin yksi suuri eroavaisuus. Jokainen ääni, eli linkki ei ole samanarvoinen. Mitä luotettavampi sivusto linkittää sinun sivuillesi, niin sitä isomman hyödyn saat. Tätä kutsutaan linkkimehuksi (link juice). Vähän karu käännös ja sen takia en itse käytä sitä juurikaan.

Mitä enemmän sivusi saavat linkityksiä, brändimainintoja muilta sivuilta ja myös sosiaalisesta mediasta, niin todennäköisemmin sivusi nousevat hakutuloksissa. Syvennytään tähän sivujen ulkopuolisen optimoinnin maailmaan tarkemmin seuraavissa kappaleissa.

Linkitykset (backlinks)

Kun nämä sivujen ulkopuoliset tekijät jaetaan alaryhmiin: linkitykset, brändimaininnat ja sosiaalisen median maininnat, niin näistä selvästi tehokkaimpia tuloksia saadaan aikaiseksi linkitysten avulla, vaikka jokaisella näistä on vaikutusta. Kuten äsken jo mainitsin, niin linkittävän sivuston laadulla on todella paljon merkitystä. Yksi laadukas linkki voi vastata jopa sataa heikompilaatuista linkkiä.

Näitä linkityksiä pystytään tarkastelemaan kohtuullisen tarkasti analyysityökalujen avulla. Itse olen käyttänyt kolmea seuraavaa analyysityökalua nettisivujen linkkiprofiilin tarkastamisessa:

Majestic ja Moz antavat sinun analysoida muutaman sivun maksutta ja Ahrefs tarjoaa sinulle maksuttoman koeajan. Kirjoittamalla työkalujen hakukenttään sivun osoitteen, niin pääset näkemään kuinka paljon linkkejä eri sivustoilta analysoitava sivu on kerännyt.

Työkalujen lopputulokset vaihtelevat, koska heidän käyttämät robotit käyvät sivustoja läpi ja ne eivät ole aivan niin massiivisia, että ne pystyisivät käymään läpi aivan jokaisen nettisivun ja sinne linkittävät sivut. Tästä syystä tuloksissa on havaittavissa eroavaisuuksia.

Linkkien lukumäärän (BL, backlinks) lisäksi on tärkeä seurata linkittävien sivustojen määrää (RD, Referring Domains, Root Domains). Suurimman hyödyn linkityksistä saa silloin, kun nämä linkit tulevat mahdollisimman monilta eri sivustoilta. Joskus näkee sivuja, joilla on yli 1000 linkkiä ja ne tulevat 1-2 eri linkittävästä domainista. Tämä tarkoittaa usein sitä, että linkki on joko sivupalkissa tai sivun alaosassa, jolloin sama linkki linkittää jokaiselta sivuston alasivulta. Tästä ei ole mitään lisähyötyä, vaikka se kuulostaisikin hienolta saada useita satoja tai jopa tuhansia linkkejä sivuillesi.

Mitkä asiat vaikuttavat tulevan linkin laatuun?

Kuten jo aikasemmin kerroin, että jokainen linkki ei ole samanarvoinen niin käydään seuraavaksi läpi asiat, jotka vaikuttavat sivuille tulevan linkin laatuun, eli linkkimehuun.

  • Ulospäin linkittävien linkkien määrä (Outbound Links, OBL)
  • Linkin sijainti linkittävällä sivustolla
  • Sivuston auktoriteetti ja laatu
  • Linkkityyppi
  • Dofolllow / nofollow -linkki
  • Linkittävän sivun liikenteen määrä

Nämä yllä mainitut asiat ainakin vaikuttavat linkin laatuun ja käydään seuraavassa vaiheessa tarkemmin läpi, mitä sinun on hyödyllistä tietää näistä asioista.

Ulospäin linkittävien linkkien määrä (Outbound Links, OBL)

Aiemmin kerroin linkkimehun vaikutuksesta, niin se jakaantuu kaikkien ulospäin linkittävien linkkien välillä. Eli, jos sivuilta lähtee vain yksi linkki, niin se saa 100 % linkkimehusta. Jos sivulta lähtee viisi linkkiä ulospäin, niin silloin se jakaantuu näiden välillä. Se ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti kaikkien linkkien välillä. Tästä ei ole olemassa tarkkaa laskukaavaa, miten se jakaantuu, mutta tiedossa on se, että teksisisällön joukossa oleva tekstilinkki saa kaikkein suurimman siivun linkkimehusta. Ja jos sivuilla on useampi tekstisisällössä oleva linkki, niin todennäköisesti ylimpänä oleva linkki saa suurimman hyödyn. Sen jälkeen tulevat muut linkkityypit ja linkkien sijainnit, mutta niistä lisää seuraavissa osioissa.

Linkin sijainti linkittävällä sivustolla

Linkin sijainti voidaan ryhmitellä ainakin kahdella eri tavalla: miten kaukana linkki on etusivusta (alasivun sijainti etusivuun nähden) ja missä kohtaa yksittäistä sivua linkki on. Ensimmäisellä tarkoitan sitä, että suuritehoisin linkki löytyy sivuston etusivulta, koska etusivu on sivuston pääsivu ja Google antaa sille suurimman painoarvon. Jos linkki on sivuston alasivulla tai alasivun alasivulla, niin silloin se saa luonnollisesti vähemmän linkkimehua.

Tässä kohtaa on hyvä tiedostaa, että linkkimehu ei liity pelkästään ulkoisiin linkityksiin, vaan sama linkkimehu jakautuu ja kiertää myös sivujen sisällä. Tämän hahmottaminen ja ymmärtäminen on yksi hakukoneoptimoinnin haasteellisimpia asioita. Kun opit ymmärtämään, miten linkkimehu kulkee sivustollasi, niin opit ohjaamaan sitä tärkeimille sivuillesi ja ne alkavat nousta muita paremmin myös Googlen hakutuloksissa.

Linkin sijainti yksittäisellä sivulla on toinen linkin tehokkuuteen vaikuttava tekijä. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä ylempänä sivua linkii on, sitä enemmän siitä saa mehua irti. Lisäksi linkin tehoa heikentää, jos se löytyy sivupalkista, sivun alalaidasta tai esimerkiksi piilotettuna klikkaamalla aukeavan sisältöalueelta. Jos pystyt vaikuttamaan sivuillesi tulevien linkkien sijaintiin, niin varmista että se löytyy mieluiten sivun pääsisällön joukosta.

Sivuston auktoriteetti ja laatu

Tämä tarkoittaa juuri sitä, kun kerroin että jokainen ääni ei ole samanarvoinen. Google määrittää jokaiselle sivulle laadun ja auktoriteetin oman pistejärjestelmänsä mukaan. Ennen tätä kutsuttiin nimellä ”Page Rank” ja se antoi sivuille arvosanan 1-5 asteikolla. Se on ollut kuopattuna jo useamman vuoden ajan ja Googlen arviointijärjestelmä on lähes täysi mysteeri.

Sitä on yrittänyt arvata ja selvittää moni ja lähimpänä tällä hetkellä ovat Moz ja Majestic. Moz:n työkalu (Open Site Explorer) antaa jokaiselle sivulle DA ja PA arvon. DA (Domain Authority) on 0-100 asteikolla oleva mittari joka kuvaa koko sivuston auktoriteettia. PA (Page Authority) on vastaavasti arvo, joka kuvaa yksittäisen sivun vastaavaa arvoa. Jokainen sivustosi alasivu saa oman PA-arvon, mutta kaikilla alasivuilla on sama DA-arvo, koska se tulee domainisi arvosta. Hyvänä arvona suomalaisille sivuille voidaan pitää yli 20 DA- ja PA-arvoja.

Majestic vastaavasti jakaa sivut TF (Trust Flow) ja CF (Citation Flow) arvoihin. TF-arvo tulee siitä, että kuinka monen klikkauksen päässä sivu on Googlen määrittämien ”siemensivuista”. Nämä sivut ovat Internetin runkosivuja, joita pidetään äärimmäisen luotettavina vertailusivuina. CF vastaavasti kertoo, kuinka monta mainintaa sivusto on kerännyt. Itse seuraan aika paljon sivujen TF-arvoa (linkkien ja linkittävien domainien lisäksi), joka mielestäni korreloi aika hyvin todellisiin Google-sijoituksiin. Suomalaisilla sivuilla kelvollinen taso on yli 15 TF-arvo.

Linkkityyppi

Yllätys yllätys, ei ne linkin tehokkuuteen vaikuttavat tekijä vielä loppuneet. Linkin tyypillä tarkoitetaan sitä, että onko linkki kuvalinkki, tekstilinkki vai esimerkiksi uudelleenohjaus. Luonnollisesti tekstilinkki on merkittävin, koska tekstilinkistä Googlekin ymmärtää mitä siinä lukee. Useimmät sivut saavat monenlaisia linkityksiä ja on aivan normaalia, että sivun sivuillesi tulee erilaisia linkityksiä.

Dofolllow / nofollow -linkki

Nyt on pakko myöntää, että en keksinyt tälle järkevää suomen kielistä vastinetta, niin mennään tämä kohta englannin kielisin termein. Dofollow-linkki on normaali linkki, joka niin sanotusti läpäisee linkkimehua. Tämän rinnalle on kehitetty nofollow-linkki, jonka tarkoituksena on estää linkkimehun kulkeminen sivustolta pois. Keksittiinko tämä täysin kiusallaan, että voisit välttää äänesi antamisen muille, vaikka linkittäisitkin toiselle sivulle? Tuskin, tätä käytetään usein esimerkiksi blogien kommenttiosioissa, joihin kommentoija voi jättää oman nimimerkin lisäksi myös kotisivujen osoitteen.

Olisihan se epäreilua, että kommentoimalla blogiin voisit imeä sivujen poweria omille sivuillesi hyvinkin pienellä vaivalla. Vähän aikaa sitten ajateltiin, että nofollow-linkit ovat ihan turhia ja jopa vähän huonoja, koska ne eivät läpäise linkkimehua. Mielestäni nämä ovat edelleen olennainen osa hakukoneoptimointia, koska se vain näyttää luonnolliselta, että osa sivuille tulevista linkeistä on nofollow-linkkjeä. Äsken mainitsin blogikommentoinnin ja se on edelleen helppo ja toimiva tapa rakentaa linkityksiä sivuille, mutta siihen palataan tarkemmin kohdassa linkkien rakentaminen.

Linkittävän sivun liikenteen määrä

Tämä on aika uusi havainto hakukoneoptimointimaailmassa ja se johtuu itse asiassa kahdesta syystä:

  1. Googlen algoritmiin liittyy nykyisin myös käyttäytymisen arviointi.
  2. Google pyrkii estämään ja eliminoimaan epärehelliset tavat ja väylät saada linkityksiä.

Google arvioi siis sivuilla vierailevien henkilöiden käyttäytymistä (mm. vierailun kestoa ja välitöntä poistumisprosenttia). Tästä johtuen on aika loogista, että sivustot joilla on paljon kävijöitä, niin niiltä sivuilta ohjaavat linkit ovat arvokkaampia kuin sivujen linkit, joilla ei ole käynyt kukaan.

Kohdassa kaksi mainitsin näistä epärehellisistä tavoista saada linkkejä ja nykyisin tätä tehdään todella paljon. Nykyisin pystytään pystyttämään automaattisesti nettisivuja ja generoimaan sinne sisältöä täysin automaattisesti. Näille sivuille pystytään myös lisäämään vapaasti linkkejä osoittamaan omille sivuille. Voit kuvitella kuinka nopeasti tämä skaalautuu tuhansiksi ja kymmenksi tuhansiksi eri sivustoiksi aika helposti. Tämän takia Google pyrkii rankaisemaan tällä tavalla rakennettuja linkkejä ja yksi hyvä tapa on vähentää linkkien arvoa, jotka tulevat sivuilta joilla on todella vähän liikennettä tai sitä ei ole ollenkaan.

Ankkuriteksti

Toiselta sivulta osoittavan linkin ankkuritekstillä (anchor text) on suuri merkitys. Ankkuriteksti on siis se tekstin osa, jota klikkaamalla pääset toiselle sivulle (yleensä korostettu sinisellä tai muulla värillä). Ankkuriteksti kertoo Googlelle usein sen, mikä on tärkeä asia kohdesivulla. Jos siis linkin tekstissä lukee ”siniset saappaat”, niin silloin kohdesivu yleensä kertoo sinisistä saappaista.

Tätä voidaan hyödyntää hakukoneoptimoinnissa, koska jos voimme valita ankkuritekstin esimerkiksi yhteistyökumppanimme sivuille, niin voimme suositella käyttämään haluamaamme hakusanaa. Koska tämä on todella hyvä tapa kertoa Googlelle, mitkä hakusanat ovat tärkeitä sivuillamme, niin tätä käytetään myös todella usein väärin.

Normaalitilanteessa nettisivujen omistajilla ei ole hajuakaan minkälaisia ovat sivuille linkittävien linkkien ankkuritkestit. Tästä syystä Google tietää eri toimialojen linkkiprofiilit ja siellä on ankkuriteksteillekin omat raja-arvot. Monesti hakukoneoptimoinnissa vähemmän on enemmän. Jos esimerkiksi saat sivuillesi 10 uutta linkkiä ja kaikkien linkkien ankkuritkestit ovat samoja ”siniset saappaat” ankkuritekstejä, niin se ei enää näytä yhtään luonnolliselta. Varsinkaan tilanteessa, jossa sivuillesi osoittaa yhteensä vain 20 linkkiä eri sivuilta. Tämä tarkoittaisi sitä, että tarkka hakutermi (exact match anchor text) kattaisi 50 % kaikista linkeistä.

Minkälaisia muita ankkuritekstejä voidaan käyttää

Tarkat hakusanat ovat vain yksi osa-alue ankkuritekstin käytöstä. Seuraavassa lista kaikista erityyppisistä ankkuriteksteistä, joita voit käyttää linkittäessä sivuillesi:

  • Tarkka hakusana (esim. siniset saappaat)
  • Osittainen hakusana (esim. siniset kengät, tyylikkäät saappaat)
  • ”Pitkän hännän” hakusanat, long tail keywords (esim. tilaa siniset saappaat verkkokaupasta jo tänään, katso lisää saappaista täältä)
  • URL-hakusanat (esim. www.saapastehdas.fi, saapastehdas.fi, https://saapastehdas.fi)
  • Brändihakusanat (esim. Saapastehdas, Suomen Saapastehdas, Suomen Saapastehdas Oy)
  • Henkilön nimi -hakusanat (esim. Mikko Saapaslainen, Mikko, Mikko S.)
  • Yleiset hakusanat (esim. täältä, lue lisää, katso nyt)

Näitä yhdistelemällä pystytään rakentamaan luonnollinen ankkuriprofiili kotisivuille. Koska näiden ankkuritekstien suositeltu suhde vaihtelee toimialoittain, niin täydellistä linkkiprofiilia ei pystytä esittämään niin, että se toimisi jokaisella sivustolla ja alalla. Mutta koska haluan, että saat konkreettisia vinkkejä käyttöösi tästä oppaasta, niin alla kuva yleisestä linkkiprofiilista, jota käyttämällä olet turvallisilla vesillä, etkä joudu pelkäämään Googlen rangaistuksia. Olen itse käyttänyt tätä samaa linkkiprofiilia runkona omissa projekteissani jo yli vuoden ajan.

linkkiprofiili hakukoneoptimointi

Linkkien rakentaminen

Nyt päästään vihdoin lempiaiheeseeni! Arvaatko miksi tämä on juuri kaikista hakukoneoptimoinnin osa-alueesta kaikista lähimpänä sydäntäni? Sen takia, koska linkkien rakentamisen avulla olemme saaneet aikaan todella hyviä tuloksia hakukoneoptimoinnissa. Olen myös huomannut, että linkkien rakentaminen on Suomessa vielä todella heikolla tasolla. Seuraan paljon hakukoneoptimointialan yrityksiä ja todella harvat puhuvat linkkien rakentamisen merkityksestä tai tarjoavat kyseistä palvelua asiakkailleen.

Yksi syy siihen on se, että se on TODELLA työlästä, monimutkaista ja aika kallista. Se on kuitenkin hyvin yksinkertaista, kun logiikan ymmärtää ja yritän opettaa sen sinulle mahdollisimman hyvin. Vaikka sanoin, että linkkien rakentaminen on kallista ja saatat ajatella, että joudut ostamaan kalliita palveluita, jos haluat ratkaista tämän ongelman. Minulla on sinulle hyviä uutisia. Seuraavien osioiden aikana tulen opettamaan sinulle useita eri tapoja rakentaa linkityksiä ja voit alkaa tekemään sitä itse. Pidä kuitenkin huoli, että et ylioptimoi ankkuriprofiiliasi.

Linkkien rakentamisella tarkoitetaan sitä, että otetaan ohjat omiin käsiin. Yleinen ohjeistus on se, että tuota hyvää sisältöä, niin muut huomaavat sen ja linkittävät sivuillesi. Eihän se toimi niin käytännössä. Tai jos toimii, niin itse haluan saada riittävän määrän linkkejä muutamien kuukausien aikana, en muutamien vuosikymmenten aikana. Tämän takia kannattaa ottaa vastuuta omista sivuista ja aloittaa linkkien rakentaminen heti!

Onko linkkien rakentaminen laitonta?

Jos olet lukenut hakukoneoptimointiin liittyviä artikkeleita, niin olet saattanut kuulla, että linkkien rakentaminen on ”laitonta”. Eli Google antaa sivuillesi rangaistuksen ja hävittää sivusi maailman kartalta. Tätä mielikuvaa Google haluaa promota, koska Google ei tykkää siitä, että joku osaa hyödyntää heidän algoritmiaan ja saada hyötyä parempien Google-sijoitusten avulla. Miksi ihmeessä? Google haluaa, että ostat siltä maksullisia AdWords-mainoksia. Siinä Google on onnistunut hyvin, koska vuonna 2016 Google sai mainostuloja melkein 79,4 mrd. dollarin verran, eli 79 400 000 000 USD. Ihan kiva summa.

Toiseksi: linkkien rakentaminen on toiminut jo 1990-luvulta alkaen ja se toimii edelleen. Maailman suurimmat mediatalot tekevät sitä jatkuvasti ja vielä aika hämärän rajamailla. Tekisivätkö he jotain sellaista, joka vaarantaisi koko heidän liiketoiminnan? Tuskin. Linkkejä voi rakentaa kuitenkin monella eri tavalla ja olet saattanut törmätä mustaan ja valkoiseen hattuun (white hat & black hat) hakukoneoptimointiin liittyen. Kerron niistä muutamalla sanalla seuraavassa osiossa, niin osaat valita hattusi värin paremmin.

White hat vs. black hat

Nämä hatun värit kertovat siitä, että miten puhtaat jauhot sinulla on pussissa, kun teet hakukoneoptimointia ja tässä niiden merkitykset lyhyesti:

  • White hat – täysin Googlen ohjeiden mukaan toteutettua hakukoneoptimointia.
  • Grey hat – Googlen sääntöjen rajamailla tehtyä hakukoneoptimointia.
  • Black hat – Googlen manipulointia ja Googlen ohjeiden rikkomista, jos sillä saadaan nopeampia tuloksia aikaiseksi.

Oma näkemykseni näiden eriväristen hattujen tarkoitusperistä on seuraava:

  • White hat – Tarkoituksena manipuloida Googlen hakutuloksia.
  • Grey hat – Tarkoituksena manipuloida Googlen hakutuloksia.
  • Black hat – Tarkoituksena manipuloida Googlen hakutuloksia.

Eli riippumatta siitä, minkä värinen hattu optimoijalla on kuvitteellisesti päässä, niin tarkoitusperä on identtinen. Usein mustan hatun tekniikat ja taktiikat tuovat nopeampia tuloksia ja sijoitusten nousua, mutta ovat hieman riskialttiimpia, kun Google julkaisee algoritmipäivityksiä. Eli ne toimivat tänään äärimmäisen tehokkaasti, mutta voivat olla haitaksi huomenna. Haluaisitko optimoida sivusi musta hattu päässä, jos saisit nopeampia tuloksia ja se olisi riskitöntä? Aivan varmasti. Valitsetko kuitenkin valkoisen hatun, koska haluat pelata mieluummin varman päälle?

Minulla on sinulle idea: mitä jos otat alkuun värikkäämmän hatun ja vaihdat sen puhtaan valkoiseen, kun sijoituksesi ovat nousseet? Näin saat nopeampia tuloksia riskittömästi. Päätös on toki sinun. Seuraavassa kerron eri tapoja rakentaa linkityksiä ja mainitsen niiden yhteydessä, minkä värisen hatun alle ne kuuluvat.

Ylivoimainen sisältö (valkoinen hattu)

Tätä voidaan kutsua sisältömarkkinoinniksi tai muuksi, mutta loppujen lopuksi ideana on vain kalastella linkkejä, eli kyseessä on linkkisyötti (link-bait). Tämä kannattaa tehdä oikeasti, niin että sisältöön on hyödyllistä linkittää. Muuten tämä on aika tehoton ja raskas tapa parantaa sivujen hakukoneoptimointia.

Yleensä tällaista sisältöä yritetään markkinoida sosiaalisessa mediassa ja toiveikkaina odotetaan linkityksiä muilta sivuilta. Jos sinulla on taitoa kirjoittaa hyvää ja mielenkiintoista sisältöä, niin silloin tämä on ehdottomasti testaamisen arvoinen juttu.

Blogikommentit (harmaa hattu)

Blogikommentointi on yksi helpoimmista tavoista rakentaa linkkejä omille sivuillesi. Nämä linkit eivät ole kovinkaan tehokkaita (ja usein ne ovat nofollow-linkkejä), mutta ne toimivat erinomaisesti linkkiprofiilin hajauttamiseen. Tämä on automaattisesti harmaalla alueella, koska blogikommentoinnissa tarkoituksenmukaisesti hankitaan tai rakennetaan linkkejä omille sivuille. Kuten huomaat, niin melkein kaikki tavat kasvattaa linkitysten määrää sivuilla on aina Googlen sääntöjen vastaista: hakutuloksia ei saa manipuloida. Jos vielä pysytellä vitivalkoisella linjalla, niin uskon että sinun on todella vaikea nousta hakutuloksissa nykyään ja tulevaisuudessa. On enemmänkin kyse miten näitä ”hämäriä” tekniikoita hyödynnetään, niin että kaikki näyttää aidolta ja luonnolliselta. Taas lähdin vähän raiteilta, joten palataan takaisin blogikommentointiin.

Kommentointi kannattaa aina tehdä niin, että kirjoita vain sellaisiin blogeihin, jotka liittyvät omaan toimialaasi tai sivustoon. Googlen algoritmi pitää tärkeämpänä linkkejä, jotka tulevat saman aihealueen sivuilta. Muista myös lukea blogikirjoitus ajatuksella ennen kuin rykäset kommenttisi blogiin. Kaikkia blogikommentteja ei automaattisesti hyväksytä, vaan blogin ylläpitäjä moderoin ne ja päättää mitkä kommentit ovat riittävän hyviä julkaistavaksi. Jos käytät kommentissasi kysymyksiä ja olet selvästi perehtynyt asiaan, niin kommenttisi tullaan automaattisesti hyväksymään 100 % varmuudella.

Miten saan linkin blogikommentista?

Kommentoi vain sellaisiin blogeihin, joissa pyydetään täyttämään kommentin lisäksi nimi, sähköposti ja kotisivu -kentät. Se tarkoittaa sitä, että kirjoittamasi nimi tulee linkkitekstiksi ja kotisivujen osoitekenttään laittamasi osoite tulee linkin kohteeksi. Blogikommenteilla on kätevää rakentaa henkilön tai yrityksen nimeen liittyviä ankkuritekstejä.

blogikommentointi ohje
Miten löydän hyviä blogeja?

Itse aloitan kirjoittamalla Googleen hakusanan tai toimialan nimen ja sen lisäksi ”blogi” tai ”kommentoi” tai ”jätä kommentti”. Esimerkkihaku voisi olla: remontti blogi tai remontti kommentoi. Siis siinä tapauksessa, jos minulla olisi rakennusliikkeen sivut tai verkkokauppa. Kun olet löytänyt hyvän omaan toimintaasi liittyvän blogikirjoituksen, johon saat lisättyä kotisivujesi osoitteen, niin anna palaa vaan!

Yrityshakemistot / paikalliset listauspalvelut (valkoinen hattu)

Suomessakin on useita hakemistosivuja ja löytää helpoiten, kun kirjoittaa Googleen hakusanan yrityshakemisto. Osaan näistä voit lisätä linkin ilmaiseksi ja osa ottaa siitä maksun. Minun mielestäni yksikään hakemisto ei ole niin hyvä tai hyödyllinen, että siitä kannattaisi maksaa, koska yhtä helposti voit löytää täysin ilmaisia palveluita.

Yrityshakemistojen lisäksi on olemassa myös listauspalveluita, jotka näyttävät paikallisia yrityksiä ja näistä suosituimpia ovat: TripAdvisor, Yelp ja Foursquare. Voit lisätä yrityksesi myös näihin palveluihin ja saat näiltä luotettavilta isoilta sivustoilta linkin kotisivuillesi.

Keskustelusivut ja -foorumit (harmaa hattu)

Yksi vanhimmista linkkien rakentamisen kikoista on tehdä linkityksiä keskustelusivuilta tai -foorumeilta. Tässä varmin tapa kerätä vihamiehiä on rekisteröityä foorumille ja lisätä ensimmäiseen julkaisuun linkki omille sivuille. Tätä ei katsota kovinkaan hyvällä. Se mitä sinun kannattaa tehdä on se, että luet foorumin säännöt, tutustut foorumin etikettisääntöihin ja aloitat kommentoinnin ilman, että linkität sivujasi sinne. Kun olet kirjoittanut 5-10 kommenttia, niin sen jälkeen kirjoita sopivaan aiheeseen liittyvä viesti ja lisää linkkisi siihen. Tämän ansiosta sinulla on suurempi todennäköisyys onnistua. Foorumeiden ylläpitäjät ovat aika kokeneita kehäkettuja ja he ovat törmänneet niin moniin eri linkkien rakentajiin, että he haistavat jo kaukaa, jos yrität olla laiska ja oikaista. Tässäkin on kyse harmaalla alueella liikkumisesta, koska olet tekemässä linkityksiä sivuillesi tarkoituksenmukaisesti.

Sosiaalisen median profiilit (valkoinen hattu)

Jos olet huomannut, niin jokaisen sosiaalisen median yritysprofiiliin saa lisätä oman sivujen linkin. Tämä on täysin suotavaa myös Googlen mielestä, koska se kertoo taas luotettavuudesta. Yritys, jolla on profiili Facebookissa, Instagramissa, Twitterissa, Google Plussassa ja LinkedIn:ssä on luotettavampi kuin yritys, jolla on pelkät nettisivut, mutta ei muuta näkyvyyttä netissä.

Vierasbloggaaminen (harmaa hattu)

Vierasbloggaamisen (Guest Posting)  idea on, että toiseen blogiin kirjoitetaan ns. vieraskynä kirjoitus ja palkkioksi siitä saadaan linkki omille sivuille ja luonnollisesti lisää näkyvyyttä. Googlen on yllätys yllätys hyökännyt tätä vastaan ja yrittänyt kieltää vierasblogien kirjoittamisen uhkaamalla rankaista näitä sivuja. Maailman ja Suomen suurimmat mediasivustot tekevät tätä jatkuvasti ja esimerkiksi monet uutissivut julkaisevat toisten kirjoittamia juttuja ja loppuun linkittävät vain missä alkuperäinen artikkeli on luettavissa.

Tämä on kuitenkin erittäin tehokas tapa rakentaa uusia linkityksiä sivuille sellaisilta sivuilta, joilla on jo kävijäliikennettä. Usein tämä toteutetaan niin, että lähetetään sähköpostia sivuston ylläpitäjälle ja kerrotaan sähköpostissa ehdotus. Ehdotukseen kannattaa sisällyttää myös muutama valmis otsikko artikkelille, että se on helpompi hahmottaa mistä on kyse. Viestissä ei kannata myöskään kertoa, että artikkelin tarkoituksena on parantaa omien sivujen hakukoneoptimointia tai rakentaa lisää linkkejä sivuillesi. Tämä yleensä säikäyttää vastapuolen ja yhteistyö jää toteutumatta.

Sponsoroidut artikkelit (harmaa hattu)

Tämä on melkein sama asia kuin vierasbloggaaminen, mutta sillä erolla että sivun ylläpitäjä tuottaa tekstisisällön ja tästä työstä sekä julkaisusta maksetaan sovittu summa. Sponsoroiduissa artikkeleissa on kyse joko myynnillisistä tai toimituksellisista sisällöistä ja usein on helpompi saada hankittua spnosoroituja artikkeleita, jos kyse on pelkästään toimituksellisesta sisällöstä. Tässäkin sinun kannattaa ehdottaa muutama sopiva aihe, joka voisi sopia julkaisevan sivuston ideologiaan.

Yksityinen sivuverkosto (musta hattu)

Tämä oli viime vuosina koko SEO-maailman puhutuin aihe ja yksityisen sivuverkoston (PBN, Private Blog Network) avulla useat hakukoneoptimoijat saivat sijoitukset hurjaan nousuun. Google tietenkin huomasi tämän ja lähti jahtaamaan näitä sivuja maunaalisen tarkistuksen avulla. Monia sivuverkostoja löydettiin ja niitä rankaistiin, mutta se johtui täysin siitä, että ne olivat tehty huonosti.

Tämän taktiikan idea on luoda joukko sivuja, jotka näyttävät 100 % aidoilta nettisivuilta ja siellä on riittävä määrä hyvää sisältöä ja osasta sisällöstä on tehty linkki halutulle sivulle. Tällaiset sivustot läpäisevät manuaalisen tarkastuksen, koska ne näyttävät (ja tavallaan ovatkin oikeita nettisivuja). Niillä on vain hieman erilainen käyttötarkoitus. Tässä välissä on julistettu, että PBN-sivut ovat kuolleita, eivätkä ne toimi. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Oikein tehdyt sivut toimivat erinomaisesti. Ainoa ongelma näissä on se, että ne eivät ole ilmaisia toteuttaa. Seuraavassa esimerkkilaskelma, kuinka paljon maksaa perustaa oma yksityinen sivuverkosto.

Ajatellaan, että haluaisimme omille sivuille kymmenen linkkiä, eli silloin meidän pitää rakentaa yksityinen kymmenen sivun verkosto. Tässä hahmotelmalaskelma:

  • Domainin rekisteröinti 10 x 12 € = 120 €
  • Webhotelli 10:lle domainille, noin 20 €/kk = 240 €
  • Sisällöt (3 sivua) 10 x 3 x 20 € = 600 €

Yhteensä: 960 € (koko ensimmäinen vuosi, jonka jälkeen 360 €/vuosi webhotellista ja doimainin vuosimaksusta)

Tämä on yksi syy, miksi kovin moni ei tee itse näitä yksityisiä sivuverkostoja, vaan ostaa palvelun jotain kautta. Itse asiassa tässä ovat vain todelliset kustannukset, mutta sen lisäksi sivut pitää suunnitella, sisällöt lisätä sivuille yms. joka vie yllättävän paljon aikaa. Toisaalta, jos mietitään kuinka paljon maksaa kymmenen sponsoroidun artikkelin tilaaminen, niin tämä saattaakin alkaa kuullostamaan kohtalaisen edulliselta tavalta lisätä osoittavien linkkien määrää sivuilla.

Web 2.0 -sivut (musta hattu)

Mitä web 2.0 -sivut ovat? Ne ovat sivuja, jotka ovat todella arvokkaan domainin alla. Esimerkkejä tästä ovat: WordPress.com ja Blogspot.fi. Näihin palveluihin voit perustaa oman blogin tai sivun. Sen url-osoite on muotoa omanimi.wordpress.com, eli se pyörii WordPress.com:n alidomainissa ja silloin sillä on sama DA-arvo (Domain Authority, Moz) kuin päädomainilla.

Tämän yksi vanhimmista mustan hatun kikoista, joilla sivuille saadaan hankittua linkkejä. Näitä on helppo tehdä, koska web 2.0 -palveluihin voi kuka vaan perustaa uuden sivun. Kun sivuille lisää muutaman artikkelin ja suunnittelee sen ulkoasun näyttämään aidolta sivulta ja linkittää sen jälkeen omille sivuille, niin tällä tavalla web 2.0 -sivuista saadaan hyötyä hakukoneoptimointiin.

Pro-vinkki: Jos haluat, että saat näistä linkeistä enemmän tehoja, niin tee noin 10 sisältösivua, jotka ovat linkitetty sisäisten linkkien avulla toisiinsa ja sen jälkeen rakenna muutama linkitys tälle web 2.0 -sivulle.

301-uudelleenohjaukset (musta hattu & valkoinen hattu)

Jos haluat toimia ainoastaan valkoinen hattu päässä, niin silloin voit käyttää 301-uudelleenohjauksia linkkimehun pelastamiseksi näin: Jos kotisivuilta on poistettu joku sivu ja se ohjaa 404-virhesivulle, niin voit ohjata nämä sivut johonkin toiseen käytössä olevaan sivuun.

Usein näitä 301-ohjauksia käytetään toisin. Yksi tapa on rekisteröidä eri domainnimiä ja ohjata nämä domainit omille sivuille. Jos näillä uusilla domaineilla ei ole ollut sisältöä, eivätkä ne ole indexoituneet Googleen, niin silloin hyöty on lähes olematon. Enemmän hyötyä saat silloin, kun domain on vanha ja sivuilla on ollut liikennettä ja sisältöä. Ohjaamalla tämän sivun uudelleen saat siirrettyä myös linkkimehua omille sivuille.

Pro-vinkki: 301-ohjattuja domaineja voidaan hyödyntää suojana, kun sivuille rakennetaan linkkejä. Jos nämä linkit rakennetaan domainiin, joka ohjautuu uudelleen, niin silloin voidaan välttää Googlen rangaistukset, jos rakennetut linkit eivät välttämättä kestä päivänvaloa.

Lehdistötiedotteet (valkoinen & musta hattu)

Lehdistötiedotteet ovat olleet olemassa iät ja ajat, joten niiden käyttö on erittäin normaalia yritystoiminnassa. Kun suunnittelet lehdistötiedotteita, niin silloin niihin kannattaa sisällyttää linkki kotisivuille, koska monet uutissivustot ovat Googlen mielestä laadukkaita ja se arvostaa näitä sivuja.

Vastapainona aidoille lehdistötiedotteille on tullut palveluita, jotka lähettävät tiedotteen useisiin kymmeniin nettilehtiin samanaikaisesti. Tämä ei ole suotavaa, koska se on aika selvä merkki Googlelle, että sillä yritetään hakea sivuille linkityksiä. Suosi tässä siis aitoja, sinun toimialaasi liittyviä julkaisuja ja pyri julkaisemaan tiedotteet vain muutamissa paikoissa kerrallaan.

Automaattinen julkaisu (IFTTT)

Hakukoneoptimoijien kesken erittäin suosittu tapa rakentaa linkityksiä on tehdä se täysin automatisoidusti ja tässä voidaan hyödyntää esimerkiksi palvelua IFTTT.com (tulee sanoista If This Then That). Tämän palvelun avulla esimerkiksi uusi blogikirjoitus voidaan julkaista automaattisesti useissa eri sosiaalisen median palveluissa (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, yms.) ja myös useissa Web 2.0 -palveluissa (joista kerroin vähän aiemmin).

IFTTT mallikuva

Tässä on yksi esimerkki, jota olemme käyttäneet omissa testiprojekteissa. Jos haluat hyödyntää IFTTT:tä linkityksien automatisointiin, niin suosittelen käyttämään erilaista mallikaaviota jokaisella eri sivulla, koska emme halua jättää mitään turhia merkkejä Googlelle, jotka viittaisivat hakutulosten manipulointiin.

Tämä on selkeästi hämärä tapa tehdä hakukoneoptimointia, mutta toisaalta yritykset voisivat ainakin käyttää sosiaalisen median automaatiota tietämättään sen hakukoneoptimoinnin hyödyistä ja sen takia tämäkään taktiikka ei ole täysin ”väärä” Googlen mielestä.

Q&A-sivut ja arvostelusivut

Netti on pullollaan erilaisia kysy ja vastaa sivuja (esim. Quora, Yahoo Answers)  sekä monenlaisia arvostelusivuja (Puskaradio, Trustpilot, Asiakaspalvelut.com, yms.). Voit käydä vastaamassa toimialaasi liittyviin kysymyksiin ja esimerkiksi liittää vastaukseen linkin, jossa annat lisätietoa blogikirjoituksen tai oppaan muodossa kysyttävään asiaan. Näihin palveluihin ei kuitenkaan kannata käydä spämmäämässä mitä tahansa, koska profiilisi voidaan sulkea hyvinkin helposti. Kaikessa kommentoinnissa kannattaa muistaa, että edustat aina yrityksesi brändiä ja kaikki mitä teet netissä vaikuttaa myös mielikuvaan, jonka potentiaaliset asiakkaat muodostavat sinusta ja yrityksestäsi.

Kilpailijan kopioiminen

Tämä on ehdoton suosikkini! Jos Google on päättänyt, että tietyt kolme sivua näkyvät  TOP 3 -sijoituksilla, niin silloin ne tekevät asiat Googlen mielestä oikein. Pyri analysoimaan, mitä kilpailijasi tekee paremmin kuin sinä ja tee sama perässä, mutta asteen paremmin. Esimerkiksi kilpailijan linkitykset on helppo analysoida siihen tarkoitetuilla palveluilla (Majestic, Moz tai Ahrefs). Etsi näiden työkalujen avulla Googlen kärkisijoilla kukkuvien kilpailijoiden linkitykset ja katso onko niissä sellaisia sivuja mukana, joihin sinäkin voisi saada lisättyä linkin omille sivuillesi.

Lahoitukset

Haluatko saada hyötyä Google-optimointiin tekemällä hyväntekeväisyyttä? Moni (varsinkin ulkomaalainen) sivusto tarjoaa mahdollisuuden lahjoittaa rahaa heidän projektiin, yhdistykselle tai vastaavalle viritelmälle. Usein ne myös lisäävät lahjoittajat listaan omille sivuilleen ja osa linkittää yrityksen sivut listauksen yhteyteen. Katso löydätkö omaan toimialaasi liittyviä sivuja, jotka ottavat vastaan lahjoituksia ja vastapalveluksena saat linkin omille sivuillesi.

Brändimaininnat

Mainitsin aiemmin lehdistötiedotteet yhtenä vaihtoehtona rakentaa linkityksiä, mutta osa suurimmista toimijoista ei suostu lisäämään linkkiä yrityksen sivuille. Siitä huolimatta voit saada näistä tiedotteista hyötyä myös hakukonenäkyvyyteen. Google antaa myös vähän painoarvoa, jos brändisi / nettisivusi nimi mainitaan nettisivuilla, vaikka se ei linkittäisi sivuillesi.

Esimerkiksi, jos ”Hakukonekeisari” tai ”Hakukonekeisari.fi” mainitaan Kauppalehden sivuilla , kun siellä puhutaan Suomen parhaista hakukoneoptimoijista, eivätkä he halua linkittää meidän sivuille, koska artikkelin halutaan olevan puolueeton. Tämä lisää kuitenkin sivujemme arvoa Googlen mielestä, koska Kauppalehden sivuja pidetään luotettavina sivuina.

Some-näkyvyys ja -maininnat

Sosiaalisen media palvelut ovat nousseet suureen suosioon viime vuosien aikana ja Google on myös alkanut huomioimaan tämän ja sosiaalisen median maininnoista (jaot ja kommentit) saa myös hyötyä hakukoneoptimointiin. Tämän takia sinunkin kannattaa olla mukana somessa, vaikka et pitäisikään sitä yritykselle merkittävänä markkinointikanavana. Tässä sinulle kaksi sääntöä, miten kannattaa olla yrityksenä somessa:

  1. Ole aktiivinen kaikissa some-kanavissa
  2. Jos et, ole. Tee kuitenkin kaikkiin some-kanaviin yrityksen tili. Ja lue kohta 1 uudelleen.

Jos sinusta tuntuu, että se ei ole yhtään sinun juttusi, niin silloin lue uudelleen IFTTT-palvelusta ja automaattisista julkaisuista. Ne saattavat pelastaa sinut harmailta hiuksilta.

Karttapalvelut

Google Maps, Waze, Here, Foursquare ja moni muu karttapalvelu mahdollistaa yrityksen lisäämisen sinne ilmaiseksi ja samalla saat lisättyä yrityksen osoitetiedot ja linkin kotisivuille. Tämä vahvistaa yrityksesi näkymistä paikallisesti ja näiden linkitysten avulla voit nousta todennäköisemmin myös Googlen karttatulosten kärkijoukkoon.

google karttasijoitukset

Silloin, kun näyt kolmen ensimmäisen karttatuloksen joukossa, sinulla on mahdollisuus saada oma yrityksesi näkymään Googlen ensimmäisellä hakusivulla kahteen kertaan (normaali hakutulos sekä karttahakutulos).

Negatiivinen SEO

Negatiivisesta hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon ja olen itsekin törmännyt siihen parissa projektissa. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, koska kaikki negatiivisen optimoinnin yritykset voidaan estää tarvittaessa. Googlen Search Consolessa on työkalu (disawov tool), jolla huonojen linkitysten merkitys voidaan poistaa. Kaikki eivät osaa seurata tätä ja myös sen takia jokaiselle sivustolle on tärkeää lisätä Search Console. Sieltä kannattaa käydä katsomassa kuukausittain mahdolliset huonot linkitykset ja tarvittaessa poistaa ne.

Tässä oppaassa en ajatellut kertoa miten negatiivista hakukoneoptimointia voidaan tehdä, koska se ei edistä hyvää toimintatapaa ja se on mielestäni todella säälittävä taktiikka. Minun mielestäni on helpompaa tehdä hyvää optimointia kuin yrittää saada kaikki kilpialijat kärsimään negatiivisen SEO:n vaikutuksista.

Seuranta ja analysointi

Vaikka tämä aihe on täällä oppaan loppupäässä, niin siitä huolimatta se on minun mielestä kaikkein tärkein hakukoneoptimoinnin osa-alue. Kun teen optimointia, niin käytän 80 % ajasta sivujen analysointiin ja vain 20 % muutosten tekemiseen. Tämä voi kuulostaa hassulta, mutta oikeiden päätösten tekeminen on erittäin tärkeää Google-optimoinnissa. Jokaisen muutoksen seurauksena päädytään johonkin näistä kolmesta lopputuloksesta:

  1. sijoitukset säilyvät ennallaan
  2. sijoitukset tippuvat
  3. sijoitukset nousevat.

Analysoinnilla pyritään aina välttämään kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa ja tehdä muutokset niin, että joka kerta niillä on positiivinen vaikutus Google-sijoituksiin.

Seurantatyökalut

Kun teet hakukoneoptimointia, niin seuraa ainakin kolmea asiaa: hakukonesijoituksia valituilla hakusanoilla, sivujen kävijämäärää sekä sivuilla tapahtuvia konversioita. Aluksi keskitymme hakukonesijoitusten seuraamiseen ja sen jälkeen käymme muut kohdat läpi.

serpfox hakukonesijoitukset

Tässä kuvassa näkyy yhden hakusanan Google-sijoitus Serpfox-seurantapalvelussa. Kuten kuvasta voi nähdä, niin sijoitukset ovat nousseet, kun hakukoneoptimointia on tehty. Lähtötilanne alkaa huhtikuun (2018) alusta ja loppuu kesäkuun alkuun samana vuonna, eli kuvaajassa on noin kahden kuukauden ajanjakso.

Kuten voit huomata, niin käyrä menee välillä ylös ja hetkellisesti myös alaspäin. Tämä on täysin normaalia, koska Googlen algoritmi muuttaa sijoituksia jopa useammin kuin tunnin välein. Nämä analyysiohjelmat käyvät läpi hakutulokset yleensä kerran päivässä ja sen hetken sijoitus näytetään kuvassa.

Näissä raportointiohjelmissa on myös muita tärkeitä tietoja, joita ne usein esittävät. Ylärivillä musta palkin alla on hakusanam jonka piilotin, koska tämä kuva on otettu yhden meidän asiakkaan raportista. Seuraavana on kohta ”rank”, joka kertoo tämän hetken sijoituksen. Seuraavana on ”change”, eli muutos edelliseen hetkeen. Muutos on 0, koska sivu on ollut sijalla neljä nyt muutaman päivän peräkkäin. Sitten tulee ”volume”, eli keskimääräinen hakusanan hakumäärä kuukaudessa. Tällä hakusanalla haetaan siis noin 1000 kertaa joka kuukausi keskimäärin.

Näissä seurantaohjelmissa voidaan valita myös haluttu hakukone ja tässä esimerkissä olemme käyttäneet Google.fi -hakukonetta, koska asiakkaalla on suomen kieliset sivut. Jos sivut olisivat useammalla kielellä, niin saisimme sijoitukset näkyviin jokaisella eri kielisellä hakusanalla silloin, kun sitä haetaan sen maan omasta Googlesta. Tässä voidaan myös erottaa pöytäkoneella tehtyjen hakujen (desktop) hakukonesijoitukset mobiililaitteilla (mobile) tehtyjen hakujen sijoituksista. Itse käytän yleensä pelkästään mobiilihakujen sijoitusten seurantaa, koska se on näistä kahdesta tärkeämpi.

Hyviä hakukonesijoitusten seurantapalveluita:

Saatat pitää myös näistä

Hakukonekeisari.fi –sivusto sisältää affiliate-linkkejä. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme pienen osan myynnistä tehdessäsi ostoksia meidän kauttamme.

→ Tästä ei koidu sinulle kustannuksia.