SEO optimointi nettisivuilla

Nettisivujen SEO optimointi ei ole tänä päivänä mikään yksinkertainen homma. Kaupallinen hakuoptimointi on erityisen haastavaa puuhaa, sillä kilpailu alalla kuin alalla on erittäin kovaa. Käymme tässä artikkelissa läpi kaupallisten nettisivujen, kuten nettikauppojen ja erilaisten viihdepalveluiden SEO optimointia. Kerromme sinulle asioista, joihin sinun kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota sivustosi hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.

Huomioi pelaajien tarpeet

Google kiinnittää hakutuloksissaan huomiota verkkosivustoihin, jotka tarjoavat kokonaisvaltaisia rikkaita sisältöjä lukijoilleen. Tällaiset sivustot nousevat korkealle myös hakukoneosumissa. Pelkästään avainsanoilla kikkailu ei enää riitä. Alakohtaisiin yleisöihin liittyy erityispiirteitä, jotka on hyvä huomioida. Suurin osa nettikasinoiden pelaajista haluaa nopeasti vastauksia ja tietoa. Laadukkaalla nettisivustolla on huomioitu kohdeyleisö, mutta myös hieman laajempi potentiaalinen uusi asiakaskunta.

Hakukoneoptimointi käytännössä

SEO optimoinnissa sivuston pääotsikolla on suurta merkitystä. Etusivun otsikon päivittäminen tämän hetken tarjouksia korostavaksi on usein erittäin järkevä ratkaisu. Sivustolle on myös tärkeätä lisätä avainsanoja, sillä niillä on edelleen suuri merkitys sivuston hakukonenäkyvyyden suhteen.

Laadukas esimerkki toimivasta ja asiakasystävällisestä nettisivustosta on Nettikasinot.com sivusto. Sivustolla käsitellään esimerkiksi pikakasinoita. Suomalaisten suosimilla pikakasinoilla Euteller on suosittu maksutapa. Löydät parhaat Euteller kasinot  Nettikasisinot.com sivustolta.  Kyseessä on supisuomalainen maksunvälittäjä, joka on hyvin suosittu suomalaisten pelaajien keskuudessa.

Varmista sivuston indeksoitavuus ja käyttömukavuus

Monet kaupalliset sivustot haluavat tarjota visuaalisesti mahdollisimman näyttävän sivukokonaisuuden. Tässä haasteeksi voi tulla Googlen nihkeä suhtautuminen Javascriptiä käyttäviin nettisivustoihin. HTML5-koodatut nettisivut nousevat usein korkeammalle hakutuloksissa hakutuloksia kuin Javascriptillä tuotetut sivut.

Mikäli sinun on välttämätöntä käyttää Javascriptia, kannattaa kokeilla dynaamista renderöintiä. Tällöin käyttäjät näkevät sivut eri lailla kuin hakukonerobotit.

Otsikko on ensimmäinen asia, jonka asiakkaasi näkee sivustolla. Otsikon on oltava houkutteleva ja samaan aikaan informatiivinen. Sivuston pääotsikossa kannattaa käyttää luonnollisella tavalla pääavainsanoja.

Kirjoita yksilöllisiä nettisisältöjä

Kaikenlainen hakuoptimointi lähtee siitä, että kirjoitat ainutlaatuista sisältöä nettisivuille. Google valikoi korkeampiin tuloksiin sivustot, jotka sisällisesti ovat persoonallisia ja ainutlaatuisia. Oikeastaan ainut keino ainutlaatuisuuden turvaamiseksi, on yksilöllisen sisällön tuottaminen nettisivustollesi.

Ainutlaatuisen sisällön tarjoamien on haaste verkkosivustoille. Kaikessa sisällöntuotannossa haasteena on kirjoittaa sisältöjä, jotka toisaalta sisältävät suosituimpia hakusanoja, mutta samaan aikaan ovat yksilöllisiä ja persoonallisia. Nettisivustojen sisällöillä on merkitystä. Mitä enemmän laadukasta sisältöä sivuiltasi löytyy, sitä korkeammat hakupisteet sivustosi saa – näin yleistäen. Sisällöntuottaminen on siis vähintään viikoittaista hommaa. Ajankohtainen sisältövirta on nimittäin hakutuloksien näkökulmasta tärkeää.

Rakenna hyviä linkkejä sivuillesi

Monet brändit tekevät yhteistyötä erilaisten nettisivustojen kanssa. Mitä enemmän sivustollesi linkitetään, sitä enemmän näkyvyyttä hakukoneissa se saa. Mitkä tahansa linkitykset eivät kelpaa, vaan linkityksiä tulisi tulla laadukkailta nettisivuilta, joilla kävijämäärät ovat runsaita.

Backlinkit

Jotkut sivustot rakentavat tuhansia linkityksiä tietyn brändin pääsivuille, mutta määrä ei todellakaan aina korvaa laatua. Näistä tuhansista linkityksistä ainoastaan pari sataa on mahdollisesti arvokkaita. Suurin osa varta vasten rakennetuista linkityksistä eivät tuota erityistä tulosta Googlen silmissä. 

Google nimittäin arvioi myös linkittävien sivustojen sisällön. Mikäli sisältö vaikuttaa ohuelta, niin linkityksellä ei ole mitään arvoa. Mikäli luot laadukasta sisältöä ja aitoja suhteita julkaisualustojen kanssa, mahdollisuutesi saada enemmän Google näkyvyyttä laadukkaiden linkkien avulla kasvaa huomattavasti.

Miksi kaupallisten sivujen hakukoneoptimointi on niin haastavaa

Kilpailu alalla kuin alalla on erittäin kiivasta. Niin brändit kuin niiden sisarsivustot kilpailevat kiihkeästi keskenään asiakkaiden huomiosta. Parhaiden tuloksien saaminen Googlessa on kaikista tärkeintä. Ihmiset lukevat yleensä muutamia ensimmäisiä hakutuloksia ja valitsevat niistä parhaimmalta kuulostavat vaihtoehdot.

Saavuttaaksesi parhaat mahdolliset tulokset Googlessa, sinun on aktiivisesti keskityttävät sivustosi SEO-optimointiin. Pelkästään joidenkin hakukoneoptimoinnin osa-alueiden hallitseminen ei riitä, vaan sinun pitää jatkuvasti parantaa myös omaa osaamistasi.

Tehokkaan hakukoneoptimoinnin on oltavat digitaalisen sisältöstrategiasi kärkiosassa. Käytännössä kyse on niin sanotusta SEO-taistelusta, jossa sinulla täytyy olla joitakin erityisiä ”aseita” kilpailijoita ”vastaan”.  Voitat tämän SEO-pelin ainoastaan tuottamalla jatkuvasti hieman erilaista materiaalia kuin suurin osa kilpailijoistasi. Pelkkä muiden sivustojen kopiointi ei riitä menestykseen.

Muista kärsivällisyys

Kuten olet ehkä huomannut, niin hyvin tavanomaiset tekijät pätevät nettimarkkinoinnissa. Erona on se, että sinun täytyy hallita jokainen näistä liiketoiminnan muodoista. Mitään rakettitiedettä SEO-optimointi ei kuitenkaan ole, eikä alakohtaiset SEO-menetelmät suuresti poikkea toisistaan.

Tehokas SEO-optimointi huomio asiakkaiden odotukset parhaimmalla mahdollisella tavalla. Edellä mainittu tarkoittaa sitä, että myöskään nettiyleisöt eivät ole homogeenisia. Jokaisen nichen alle mahtuu yleensä hyvin erilaisia pelaamisen muotoja. Luonnollisesti tämä tarkoittaa sitä, että myös asiakkaittesi odotukset ovat hyvin erilaisia eri kategorioissa. 

Sivustosi sisältöjen tulisi huomioida tämä erilaisuus, ja pyrittävä vastaamaan erilaisten asiakasryhmien intresseihin. Mikäli esimerkiksi pyörität netissä pelialustaa, niin sivuston kävijät odottavat nopeaa sivuston latautumista, paljon pelejä ja laadukkaita bonuksia. Kaikki lähtee sivuston latausnopeudesta. Jos sivusto lataa liian pitkään, pelaaja voi poistua sivustolta ja vaihtaa toiseen. Ihannetapauksessa sivustosi latautuu alle 3 sekunnissa.

Tänä päivänä netin selaaminen on mobiilisti on yleisin surffailun muot. Onkin tärkeää, että sivusto toimii niin mobiililaitteilla kuin tietokoneellakin. Sivusto kannattaa siis mobiilioptimoida toimivaksi älypuhelimella ja tabletilla. 

Viimeiseksi sinun tulee miettiä, tarjoatko sivustoasi tietyn maan kansalaisille, vai kansainvälisille yleisöille. Mikäli yleisösi on kansainvälinen tai ainakin monikielinen, niin tämä tulisi huomioida hakukoneoptimoinnissa. Tämä tuo edelleen uusia haasteita. Toisinaan onkin parasta palkata eri kielisiä copywritereita, jotka hallitsevat myös lokaalin SEO-optimoinnin. Näin varmistat parhaat mahdolliset tulokset.