Mikä on Metaverse?

Metaverse on vähän kuin virtuaalinen 3D-maailma, joka sisältää vuorovaikutteisia ja yhteistyötä vaativia tiloja. Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden tekniikoiden avulla nämä tilat tarjoavat ihmisille erilaisia kokemuksia. Monet teknologiayhtiöt ovatkin sitä mieltä, ettei Metaverse ole vain yhden yrityksen tuote.
Maailma on täynnä kiehtovia teknologisia innovaatioita, mutta Metaverse erottuu silti. ”Reaaliaikainen 3D -internet” mahdollistaa työskentelytapamme, pelaamisemme ja seurustelumme muuttamisen ja tämä jos mikä on jännää. Kulutustavarat ovatkin yksi niistä ensimmäisistä aloista, jotka tuntevat tämän vaikutuksen, ja tämä prosessi on jo käynnissä. SEO kannattaa myös hoitaa kuntoon, jotta liiketoiminta menestyy mahdollisimman hyvin.
Metaverse – uusi Internet?
Metaverse kuulostaa lähes futuristiselta konseptilta, joka tänä päivänä esiintyy enimmäkseen online-pelaamisen alalla. Metaverse on kuitenkin enemmän kuin pelkkää pelaamista. Se on myös kasvava alusta kuluttajakaupalle ja digitaalinen markkinointi liittyykin siihen vahvasti. Yleensä ihmiset ajattelevat vain virtuaalitodellisuutta, kun he kuulevat Metaversestä.
Maailma järkyttyi, kun Facebook muutti nimensä Metaksi. Tämä vain osoittaa, kuinka vakavasti meidän tulee Metaverseen suhtautua. Monet kutsuvat Metaversea seuraavaksi askeleeksi Internetistä, se on siis aika kova juttu.
Luksusmerkit mukana toiminnassa
Cucci on kärppänä toiminnassa mukana, ja viime toukokuussa 20 miljoonaa käyttäjää vieraili sen virtuaalisessa Cucci Gardenissa Roblox-alustalla. Vain parissa viikossa sadat tuhannet käyttäjät ostivat useita rajoitetun erän avatar-tuotteita puutarhan virtuaalikaupasta.
Cuccin Dionysus-laukut myytiin jopa fyysisen vastineen tavanomaista hintaa suuremmalla summalla. Vogue Business havaitsi, että ne käyttäjät, jotka ostivat nämä virtuaaliset Cucci-tuotteet, ”käyttävät” niitä viisi tuntia pidempään kuin muita lisävarusteita.
Metaverse ja uudet liiketoiminnat
Metaversen ympärillä pyörivä hypetys on epäilemättä ihan vertaansa vailla. Monet teknologiayritykset väittävät jo olevansa metaverse-yrityksiä, kun taas jotkut kehittävät metaverse-alustoja parantaakseen käyttäjien virtuaalista ja fyysistä todellisuutta. Lisäksi metaversen ansiosta toteutuvat liiketoimintamahdollisuudet riippuvat pitkälti tällä hetkellä käynnissä olevien toimintojen toteuttamisesta yhdessä jaetussa tilassa.
Metaversellä on paljon tekniikoita perustanaan ja lukuisia mahdollisuuksia yrityksille uudessa virtuaalitilassa. Metaverse mahdollistaa ainakin seuraavat liiketoiminnat:
- Ostokset virtuaalisissa vähittäismyymälöissä ja ostoskeskuksissa mukaansatempaavan sähköisen kaupankäynnin avulla
- Asujen, asusteiden ja muiden esineiden ostamisen digitaalisille avatareille
- Digitaalisen taiteen, omaisuuden sekä keräilyesineiden ostamisen NFT:nä
- Vuorovaikutus käyttäjien kanssa digitaalisina avatareina asiakaspalveluun, työntekijöiden perehdyttämiseen, myyntiin, palveluun ja moneen muuhun yritysviestintään
- Osallistuminen virtuaalisiin sosiaalisiin kokemuksiin
- Digitaalisten kiinteistöjen osto ja virtuaalikotien kehittäminen
- Virtuaalisten luokkahuoneiden käyttö huikeiden oppimiskokemusten lisäämiseen
Metaversen liiketoimintamahdollisuudet voivat hyödyntää hajauttamista, yhteensopivuutta, yhteistyötä ja ympäristöä. Nämä ominaisuudet voivat auttaa yrityksiä kehittämään strategisia malleja digitaalisen liiketoimintansa laajentamiseksi. On siis järkevää tutkia liiketoiminnan mahdollisuuksia Metaversessä. Mikäli ostojalkaa alkaa vipattamaan, on mahdollista saada pikaluotto heti tilille.
Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet verkkokaupassa
Lisätty todellisuus eli AR lisää virtuaalisia elementtejä, kuten kuvia tai äänitehosteita ja todellisen maailman reaaliaikaiseen kohtaamiseen. Monet kokevatkin lisätyn todellisuuden leikkimällä typerillä hatuilla, naamioilla ja muilla videotehosteilla Snapchatissa ja Instagramissa.
Verkkokauppiailla on monia tapoja hyödyntää lisättyä todellisuutta, kuten:
- Huonekalut: voit visualisoida, miltä sisustustuotteet näyttäisivät tilassasi käyttämällä lisätyn todellisuuden sovelluksia, kuten Amazon, Ikea ja Target
- Lasit: voit ”kokeilla” kehyksiä ennen niiden verkosta tilaamista käyttämällä silmälasimyyjien työkaluja
- Meikki: voit tehdä virtuaalisen muodonmuutoksen käyttämällä kosmetiikkateollisuuden sovelluksia nähdäksesi, mitkä tuotteet ja sävyt näyttäisivät kasvoillasi parhaimmiltaVaatteet ja kengät: voit ”kokeilla” tuotevalikoimaa, kuten Cucci. Myös Nike käyttää lisätyn todellisuuden tekniikkaa auttamaan ostajia mittaamaan jalkojaan oikeankokoisten kenkien ostamiseksi
- Vaatteet ja kengät: voit ”kokeilla” tuotevalikoimaa, kuten Cucci. Myös Nike käyttää lisätyn todellisuuden tekniikkaa auttamaan ostajia mittaamaan jalkojaan oikeankokoisten kenkien ostamiseksi

Miten kivijalkakauppojen käy?
Metaverse voi tarjota kipeästi kaivatun vaihtoehdon kuluttajatuotebrändeille, joiden markkinat ovat heikentyneet. Toisille se avaa ovia uusille markkinoille, ja on myös paljon uusia tulokkaita, jotka hyppäävät suoraan virtuaalihyödykkeisiin. Riippuu vain todellisten ja virtuaalisten kulutustavaroiden luojista, mihin he haluavat sijoittua näillä uusilla ja kasvavilla markkinoilla.
Jo ennestään ahtaalla oleville kivijalkakaupoille vaikutus voi olla merkittävä. Mikäli Metaverse-liikkeet myyvät fyysisiä tavaroita, fyysisten myymälöiden kysyntä voi laskea entisestään. Ne brändit, jotka omaksuvat uusia malleja ja ovat tarpeeksi taitavia ja ketteriä siirtyäkseen Metaverseen, todennäköisesti menestyvät.
Mitkä ovat ympäristövaikutukset?
Ympäristökysymysten osalta Metaverse on hieman kaksiteräinen miekka. Virtuaalikokemusten ja -palveluiden parantaminen voi rajoittaa matkustamisen tai painetun paperin ympäristövaikutuksia, mutta tietokoneiden lisääntynyt käyttö kuluttaa enemmän sähköä. Ei siis ole epäilystäkään, etteikö Metaverse haastaisi kulutustavarayritykset, kun ne pyrkivät tasapainottamaan ympäristövaikutusstrategiansa tulevan kasvun kanssa. Nämä yritykset haluavat myös maksimoida immateriaaliomaisuuteen tekemänsä sijoitukset.