Responsiiviset verkkosivut – kun on tärkeää näyttää hyvältä

Responsiiviset verkkosivut

Responsiiviset nettisivut ovat joka laitteella hyvännäköiset. Jos sivustosi on suunniteltu responsiiviseksi, saat pidettyä potentiaalisen asiakkaan kauemmin sivustollasi, jonka myötä hänellä on enemmän aikaa kiinnostua sinusta ja yrityksestäsi.

Rseponsiivinen sivusto skaalautuu automaattisesti ruudun tai selainikkunan mukaan. Näin sivustosi näyttää aina tyylikkäältä, katseltiinpa sitä taulutelevision tai tietokoneen ruudulta, puhelimen tai tabletin näytöltä. Ei siis tarvitse olla kuin yksi ainoa sivusto, joten hyvästi kankeat erilliset mobiilisivustot. Sivustosi on luettavissa ilman suurentamista tai pienentämistä, jolloin navigointi on tehty käyttäjälle mahdollisimman vaivattomaksi.

Älylaitteilla selaaminen on nouseva trendi

Nykyään reilusti yli puolet verkkosivustojen liikenteestä tulee mobiililaitteiden kautta. Joka ikinen kuukausi mobiilikäyttö vain jatkaa kasvuaan, joten aina vain useammat potentiaaliset asiakkaat katselevat sivustoasti mobiililaitteen kautta. Jos asiakas ei koe sivustoasi helppokäyttöiseksi, on erittäin todennäköistä, että hän lähtee pois ja siirtyy kilpailijan sivustolle.

Ei verkkokauppaa puhelimella, ei myyntiä

Me käytämme koko ajan mobiililaitteita kun olemme liikkeellä. Toisinaan puhelin tai tabletti ovat ainoat tavat hoitaa asioita. Näin ollen responsiivisiin nettisivustoihin kannattaa panostaa, tämä trendi ei nimittäin ole poistumassa. Hyvä saavutettavuus on nettisivuston ykköskriteeri.

Kun sivustosi tavoittaa kaikilla laitteilla, erotut eduksesi ja pystyt palvelemaan asiakastasi olipa hän missä hyvänsä. Näin madallat kynnystä saapua kauppaasi. Verkkokauppa on paljon helpompaa kuin fyysisesti lähteä kauppaan ja vieläkin helpompaa sitä on tehdä kotisohvalta käsin. Erityisesti lomalla ja vapaa-ajalla ihmisillä on aikaa selailla puhelimella nettikauppoja. Jos sivustoasi ei ole helppoa selata puhelimella, missaat varmasti kauppoja.

Mikäli potentiaalinen asiakas ei löydä puhelimella sivustoasi selatessaan edes valikkoa tai se on kovin pieni, hän saattaa turhautua ja poistua sivustoltasi ikuisiksi ajoiksi. Responsiivisilta sivustoilta valikko löytyy heti ylhäältä logosi vierestä ja siitä klikkaamalla kävijä löytää kaiken haluamansa.

Sosiaalinen media on paljolti mobiililaitteissa

Yli puolet sosiaalisen median käytöstä tapahtuu mobiililaitteilla, joten linkkien jakaminen sosiaalisen median alustoilta, kuten Facebook, YouTube, Twitter tai Instagram tuovat sivustollesi lisää liikennettä nimenomaan mobiililaitteiden kautta. Joten jos haluat hyödyntää sosiaalisen median voimaa ja markkinointistrategiaa, panosta responsiivisiin sivuihin.

Hakukoneet rakastavat responsiivisia sivustoja

Googlekin suosii responsiivisia sivustoja, sillä ne toimivat paremmin hakusijoituksissa tarjoten paremman käyttökokemuksen kuin ei-mobiiliystävälliset sivut. Skaalautuvat ja nopeatoimiset sivustot saavatkin paremman näkyvyyden kuin ne sivustot, jotka toimivat ainoastaan desktop-näkymässä. Koska hakukoneoptimointi on tärkeää, myös skaalautuvat sivustot ovat tärkeät.

Responsiiviset sivustot ovat tulevaisuutta

Jos haluat sivustosi näyttävän hyvältä laitteella kuin laitteella ja näytön koosta riippumatta, ainoa oikea tapa on skaalautuvat sivustot. Älä jämähdä vain tähän päivään vaan luo katse huomispäivän toimintaan. Koko ajan ilmaantuu uusia laitteita internetin katsomista varten ja älykellot sekä Google Glass ovatkin uusia tapoja löytää tiesi potentiaalisten asiakkaiden silmien eteen.

Yksi sivusto on helpompi hallita

Kun sivustosi ovat responsiiviset, ne mukautuvat joka laitteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun pitää hallinnoida ainoastaan kerran, riippumatta siitä, millä laitteella ihmiset sivustoasi käyttävät. Tämän vuoksi verkkosisällön hallintakustannukset ovat pienemmät ja näin ollen investointituottosi suuremmat.

Useimmilla yrityksillä ei ole aikaa päivittää verkkosivustonsa ulkoasua. Sen sijaan, että joutuisit palkkaamaan suunnittelijan käymään läpi verkkosivustosi kaikkia osa-alueita, responsiivinen suunnittelu mahdollistaa sinun tehdä muutokset itse nopeasti ja helposti.

Lisäksi kun sinulla on vain yksi verkkosivusto, muitakin markkinointisi elementtejä on paljon helpompi hallita. Sinun ei tarvitse miettiä, pitäisikö sinun linkittää mobiili- tai työpöytäsivusto sosiaalisen median päivityksessä, tai kysellä, toimivatko kaikki uudelleenohjauslinkit saadaksesi oikeat vierailijat oikealle sivustolle. Responsiivisuus poistaa suuren osan yrityksen verkkosivuston hallinnasta aiheutuvasta stressistä.

Responsiiviset sivustot tuovat arvoa asiakkaalle

Iloiset asiakkaat

Huonosti mobiililaitteille skaalautuvat sivustot saavat asiakkaan turhautuneeksi melko pian ja hän poistuu takavasemmalle. Responsiiviset sivustot taas tuottavat paremman käyttäjäkokemuksen kävijöille ja näin ollen hän saa enemmän arvoa sivustoltasi miellyttävän käyttäjäkokemuksen muodossa.

Asiakkaan ei tarvitse zoomailla tai vierittää palkkia sivuille, jotta hän näkisi koko sivuston. Miellyttävä käyttäjäkokemus siis pienentää poistumisriskiä ja lisää näin sivuston konversiota vaikuttaen suoraan liikevaihtoosi.

Paremman vessakokemuksen mahdollistaminen

Yli puolet ihmisistä vie puhelimen mukanaan mennessään vessaan. Voi kuulostaa ällöltä ja ihmiskunnan tason romahtamiselta, mutta näin on näpyttimet. Jos siis ihmiset tykkäävät ruopia puhelintaan vessakäynnin aikana, voit siis ainakin tarjota heille mahdollisimman positiivisen käyttökokemuksen. Myös vessakäynnin aikana on liittymäasioiden oltava kunnossa, joten lue lisää Moi liittymistä täältä.

Saatat pitää myös näistä

Hakukonekeisari.fi –sivusto sisältää affiliate-linkkejä. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme pienen osan myynnistä tehdessäsi ostoksia meidän kauttamme.

→ Tästä ei koidu sinulle kustannuksia.